کد خبر: 142272
A
دیده‌بان ایران بررسی کرد؛

استعفا قبل از استیضاح؟!/احتمال تعیین تکلیف وزارت صمت قبل از روز سه‌شنبه/ فاطمی‌امین به صحن مجلس میرود یا معاونت اجرایی دولت؟!

بررسی‌های دیده‌بان ایران حاکی از این است که طرح استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت اعلام وصول شده و وی روز سه‌شنبه به صحن علنی مجلس میرود، مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

استعفا قبل از استیضاح؟!/احتمال تعیین تکلیف وزارت صمت قبل از روز سه‌شنبه/  فاطمی‌امین به صحن مجلس میرود یا معاونت اجرایی دولت؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ۳ شهریور ۱۴۰۰ بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۰۵ رای موافق،۶۰ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع و ۶ رای سفید با تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی سید رضا فاطمی امین موافقت کردند.

این اولین باری نیست که طرح استیضاح فاطمی امین در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود. در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو و تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس خبر داد. بااین حال در بیست و چهارمین روز خردادماه بود که قرعه دریافت اولین کارت زرد نیز به نام سید رضا فاطمی امین افتاد.

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در همان روزهای اول شروع به کار دولت سیزدهم، برخی تأکید داشتند فاطمی‌امین توانمندی و تخصص اداره این وزارتخانه عریض و طویل که مسئولیت چند وزارتخانه در آن ادغام شده را ندارد، اما برخی همراهان دولت تأکید داشتند باید به وزرای نوپا حداقل فرصتی یک‌ساله داد تا بتوانند برای خود کارنامه‌ای دست‌و‌پا کنند و عملکردشان قابل نقد و بررسی شود. از این‌رو مجلس با این رویکرد، یک سال صبر کرد و هیئت‌رئیسه برخلاف آیین‌نامه برای اعلام وصول استیضاح همراهی نکرد، تا نظر مخالفان استیضاح وزرا تأمین شود و کابینه دولت همسو با مجلس بتواند کارنامه موفقی ارائه دهد. اما بخت با برخی وزرا یار نبود و شرایط به نحوی رقم خورد که روز به روز بر انبوه نارضایتی‌ها افزوده شد و کارایی برخی وزرای اقتصادی زیر سؤال رفت.

هیات رئیسه مجلس چهارشنبه ۲۷ مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

براساس این گزارش؛ سید رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه روزچهارشنبه هیات دولت درباره مطرح شدن استیضاحش در مجلس، گفت: استیضاح ابزار نظارتی مجلس و حق نمایندگان است و من از آن استقبال می‌کنم چون فرصت خوبی برای ارائه گزارش اقدامات به مردم است. در روز استیضاح فرصت خوبی برای پاسخگویی گذاشته شده است و اتفاقا من دیدگاه مثبتی دارم چون فرصت خوبی برای تشریح علمکردها به مردم و نمایندگان است. فکر می کنم پاسخ های قانع کننده ای داشته باشم. ما گزارش ارائه می دهیم و دست ما به لحاظ عملکرد پر است.

فاطمی+امین

سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به این که امضاءکننده های استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، سه دلیل دارند، گفت: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه حوزه خودرو، معادن و نظارت بر بازار، عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.

لطف‌اله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران خبر استیضاح وزیر صمت را داده بود. وی دلایل استیضاح را اینگونه عنوان کرد که مجلس در ۴ حوزه نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد وارد کرده است این حوزه‌ها عبارتند از خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار. امیدواریم وزیر بتواند به پرسش‌های مجلس در این بخش‌ها پاسخ‌هایی درخوری ارائه بدهد.

به گفته وی؛ عملکرد وزارت صمت در بخش معدن بسیار ضعیف است این در حالیست که اگر شیوه مدیریت معادن اصلاح شود بدون تردید با تکیه به همین معادن می‌توان کشور را اداره کرد.

اسامی امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر صمت:

ولی اسماعیلی، محمد باقری، روح‌اله حضرت‌پور، هاجر چنارانی، سید البرز حسینی، سید مرتضی حسینی، عباس جهانگیرزاده، حسین حق‌وردی، سید احمد رسولی‌نژاد، جلال رشیدی کوچی، مهدی روشنفکر، محمد علیپور، محسن علیزاده، محمدمهدی فروردین، سهراب گیلانی، احمد محرم‌زاده، جلال محمودزاده، مرتضی محمودوند، سمیه محمودی، احمد مرادی، محمدطلا مظلومی، سیدناصر موسوی لارگانی، سیدمحمد مولوی، مجید ناصری‌نژاد، سیدغنی نظری خانقاه، حسن نوروزی، حسن همتی، محمد وحیدی

با گذشت ۱۴ ماه از انتخاب و صدارت فاطمی‌امین در یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت، روز سه‌شنبه این موضوع در مجلس تعیین تکلیف میشود. البته شنیده‌ها حاکی از این است فاطمی امین قبل از استیضاح، استعفا میدهد. یک منبع آگاه در وزارت صنعت  اطلاع داده که سید رضا فاطمی امین پس از بررسی وضعیت مجلس درباره استیضاح و مشورت با شخص رئیسی به زودی از وزارت صنعت استعفا خواهد داد و بجای صولت مرتضوی به معاونت اجرایی خواهد رفت. 

گفته می‌شود علیرضا پیمان پاک معاون وی فعلا سرپرست وزارت صمت خواهد شد تا مقدمات تعیین و معرفی وزیر طی شود. زمان استعفا احتمالا شنبه یا روز یکشنبه خواهد بود.

باید منتظر ماند و دید که فاطمی امین نیز همانند عبدالمالکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قبل از استیضاحش، استعفا خواهد داد و یا روز سه‌شنبه از مواضع خود دفاع کرده و مجددا از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت.

گزارش: صفورا طالب زاده- سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر