کد خبر: 142351
A

اوکراین دیگر غلات ایران را تامین‌ نخواهد کرد

یک فعال اقتصادی گفت: 2 کشور در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی هستند که ایران یکی از این دو کشور است. فعالان اقتصادی این موضوع را در شان جمهوری اسلامی نمی‌دانند اما برخی در کشور به این مسئله افتخار می‌کنند.

اوکراین دیگر غلات ایران را تامین‌ نخواهد کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محمدرضا مرتضوی رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی در پاسخ به این پرسش که روسیه توافق اجازه صدور غلات از بنادر دریای سیاه را تعلیق کرده است، آیا این موضوع تاثیری در تامین غلات در ایران می‌گذارد؟ گفت: اگر این تعلیق در گفت‌وگوهای بین طرفین حل نشود افزایش قیمت غلات در بازارهای جهانی را به همراه خواهد آورد که بدون تردید ایران از این موضوع نیز تاثیر خواهد پذیرفت.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تعلیق صدور غلات از بنادر سیاه بر روند کاهشی شدن قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی تاثیر خواهد گذاشت گفت: برداشت‌های بزرگ باعث شد که روند کاهشی شدن قیمت‌ها در بازارهای جهانی کند  شود و اگر اوکراین از این بازار خارج شود احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد و می‌توان امیدوار بود که به‌زودی این تعلیق لغو شود.

وی با بیان اینکه قیمت روغن و ذرت متاثر از این تعلیق قرار خواهد گرفت، افزود: به نظر می‌رسد که این افزایش قیمت در نهایت امنیت غذایی کشورها به ویژه ایران را تحت تاثیر قرار ندهد.

به گفته این فعال اقتصادی، قیمت‌ غلات پیش از جنگ برای ایران مناسب بود اما بعد از جنگ اوکراین و روسیه، اوکراین از اولویت‌های تامین‌کنندگان نخست غلات ایران خارج شد و ایران منابع تامین غلات را توسعه داد.

رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی تصریح کرد: چند سال پیش من طی اظهارنظری اعلام کردم که ایران تا 10 سال آینده حداقل هر سال باید 20 میلیون تن غله  وارد کشور کند؛ برخی نسبت به این دیدگاه انتقاداتی وارد کردند و آن را غیرواقعی دانستند اما بعد از گذشت چند سال مشخص شده است که ما سالانه به واردات حداکثر 20 میلیون تن کالای اساسی از جمله گندم، جو، ذرت، شکر، دانه‌های روغنی، روغن، برنج نیاز داریم و بعید است که در سال‌های آتی به یک نقطه‌ بی‌نیازی از واردات این اقلام برسیم.

به گفته وی؛ کوتاهی‌ها در زمینه الگوی کشت و مدیریت آب در کشور بر این موضوع صحه می‌گذارد.

مرتضوی در پاسخ به این پرسش که ایران همچنان در لیست سیاه FATF باقی ماند آیا این موضوع در تجارت خارجی ما تاثیر می‌گذارد؟ افزود: 2 کشور در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی هستند که ایران یکی از این  دو کشور است. فعالان اقتصادی این موضوع را در شان جمهوری اسلامی نمی‌دانند اما برخی در کشور به این مسئله افتخار می‌کنند.

رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی با بیان اینکه دلیلی برای باقی ماندن ایران در لیست سیاه FATF وجود ندارد، اذهان کرد: قواعد و قوانین این سازمان در بانک‌های ایران اجرا می‌شود و ماندن در این لیست بدون تردید به تجارت خارجی ما کمک نخواهد کرد و هزینه‌های تجارت بین‌المللی را بالا می‌برد و احتمال اینکه هزینه تجارت خارجی در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند باز هم وجود دارد.

به گفته وی؛ کسانی‌که درباره FATF باید تصمیم بگیرند خود و فرزندان مبادرت به تجارت خارجی می‌کنند و می‌دانند که باقی ماندن در این لیست سیاه چه عواقبی دارد، این تصمیم سیاسی است و اصرار آنها برای باقی ماندن در این لیست را نمی‌دانم؛ دلیلی وجود ندارد که ما اقتصاد را به گروگان تعدادی دلال در آوریم.

مرتضوی در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان یک فعال اقتصادی چه پیشنهاداتی برای برون رفت از این بحران‌های اقتصادی ارائه می‌دهید؟ گفت: دولت‌ها با وعده‌های مشخص زمام امور را به دست می‌گیرند و اگر نتواند به وعده‌های که داده‌اند عمل کند بدون تردید بغض متراکمی در جامعه ایجاد می‌شود که این بغض در حالت‌های مختلف می‌تواند جامعه را ملتهب کند.

وی با اشاره به کنترل نشدن تورم در 14 ماه اخیر، گفت: اجاره بها خانه در ایران در 3 سال اخیر 3.5 برابر شده است و در سال جاری 100 درصد اجاره مسکن افزایش داشته است؛ زمانی‌که دولت‌ها به دلایل سیاسی نمی‌توانند به قول‌های خود عمل کنند و زندگی مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و جوانان نمی‌توانند آینده خود را روشن ترسیم کنند در نتیجه جامعه ملتهب می‌شود.

وی با بیان اینکه این روزها فقط حرف تحویل مردم داده می‌شود، گفت: کسی علاقه ندارد به خیابان‌ها بیاید. وقتی جوانان‌ها می‌بینند، جوابی به خواسته‌های آنها داده نمی‌شود بدون تردید اعتراض‌های آنها از جایی نمود عینی پیدا می‌کند.

مرتضوی ادامه داد: ناآرامی‌ها و توالی آن دلایلی دارد؛ این مشکلات اگر حل نشوند دوباره جوانه خواهد زد کارهایی را می‌توان انجام داد اما نمی‌دانم با چه منطقی هر فرصتی که برای کشور ایجاد می‌شود آن را می‌سوزانند.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر