کد خبر: 142470
A

رییس اتاق ایران: موضوع آب تبدیل به یک چالش بزرگ برای کشور شده است

غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: چالش آب خطر بزرگی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود این موضوعی است که کمتر به آن پرداخته‌ایم.

رییس اتاق ایران: موضوع آب تبدیل به یک چالش بزرگ برای کشور شده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران، امنیت غذایی را موضوعی مهم در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: ایران به لحاظ موقعیت استراتژیک در منطقه دارای جایگاه ویژه‌ای است شرایط آب و هوایی و تنوعی اقلیمی در ایران این امکان را برای ما فراهم کرده که بتوانیم جایگاه مناسبی در حوزه امنیت غذایی برای خود ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اجلاس کشاورزی مشترک ایران و هلند در سال ۸۲ گفت: هلندی‌ها بر این باور بودند که کشاورزی و غذای ایران شیر خفته‌ای است و وای بر روزی که این شیر خفته بیدار شود. پرسش اصلی این است که آیا این شیر خفته بیدار خواهد شد یا همچنان در خواب باقی خواهد ماند؟

 

وی با اشاره به چالش‌هایی بزرگی که در بخش کشاورزی وجود دارد گفت: روند حرکت ما در آینده آیا توفیق‌آمیز خواهد بود و آیا می‌توانیم این روند توفیق آمیز را ادامه بدهیم یا خیر؟

رییس اتاق ایران چالش آب را مهمترین چالش عمیق کشور عنوان کرد و افزود: چالش آب خطر بزرگی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود این موضوعی است که کمتر به آن پرداخته‌ایم.

شافعی با بیان اینکه باید برای حل مشکل بحران آب اقداماتی را آغاز کنیم افزود: در دهه ۵۰، ۴۷ هزار چاه عمیق در کشور وجود داشت این درحالی است که تعداد حلقه‌های عمیق در سال ۹۸ به عدد ۸۵۰ هزار حلقه چاه عمیق رسیده است. وضعیت تالاب‌ها بر همگان مشخص است و ما می‌دانیم که شرایط محیط زیست در کشور به چگونه است.

وی با اشاره به تصویب نشدن طرح پرک در مجلس گفت: اتاق برای تصویب نشدن این طرح اقدامات مهمی انجام داد اگر این طرح در مجلس تصویب می‌شد شرایط آب در کشور وخیم‌تر می‌شد.

شافعی با اشاره به گزارش نهاد‌های بین المللی به ویژه سازمان ملل در زمینه بحران آب در ایران گفت: گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که اگر ایران به همین منوال جلو برود در ۲۰ سال آینده تصور موجود زنده در این کشور دور از انتظار است. ایران ۱۰ سال فرصت دارد که از این چالش جلوگیری کند ما می‌توانیم این بحران را مدیریت کنیم، مشروط به این که کشت زعفران به اردبیل نرود و بزرگترین کشت هندوانه به مناطق شرقی ایران منتقل نشود و ما از صادر کننده نمونه هندوانه تقدیر نکنیم.

وی با اشاره به شرایط صنایع وابسته به کشاورزی گفت: ما به اشتباه در حوزه تکثرگرایی فعالیت کردیم و آن را توسعه دادیم به عنوان مثال در ایران ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گوجه فرنگی تولید می‌شد، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به شکل تازه خوری مصرف و بقیه آن در حوزه صنایع تبدیلی مصرف می‌شود. این درحالی است که می‌توانیم تولید ۷۰۰ هزار تن را داشته باشد، اما ظرفیت کارخانه‌های ما حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است. به گفته وی همین شرایط در کارخانه‌های کنسانتره میوه نیز وجود دارد.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه اصلاح الگو مصرف محصولات کشاورزی و غذا باید در کشور دنبال شود افزود: ضایعات و دورریز و مصرف غذا در ایران بسیار بالاست و باید برای کاهش آن الگوی مصرف را تنظیم و رعایت کنیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر