کد خبر: 142715
A
دیده‌بان ایران وضعیت بورس را طی هفته های اخیر بررسی کرد؛

افزایش ناگهانی شاخص بورس با دستکاری شاخص؟!/ سبز شدن بورس در زمانی که با خروج روزانه ۳۰۹ میلیارد تومان روبرو هستیم!/ کارشناس بورس: مجلس و دولت در وضعیت فعلی بورس مقصرند/ نماینده مجلس: روند بورس تا قبل از تشویق دولت روحانی طبیعی بود

آمارها حاکی از اوج‌گیری شتاب فرار سرمایه از بورس تهران و سقوط ارزش سهام است و طی دوهفته گذشته این رقم بالغ بر سه هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است. بررسی‌های دیده‌بان ایران نشان می‌دهد بورس تهران چهارشنبه هفته گذشته و امروز با وجود اینکه مثبت شد اما همچنان با خروج پول های حقیقی ها مواجه بود.

افزایش ناگهانی شاخص بورس با دستکاری شاخص؟!/ سبز شدن بورس در زمانی که با خروج روزانه ۳۰۹ میلیارد تومان روبرو هستیم!/ کارشناس بورس: مجلس و دولت در وضعیت فعلی بورس مقصرند/ نماینده مجلس: روند بورس تا قبل از تشویق دولت روحانی طبیعی بود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بررسی آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی شانزده سال یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۷۰ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار سرمایه از کشور خارج شده که در چند سال اخیر اوج آن را در خرید و سرمایه‌گذاری مسکن در کشورهای همسایه مثل ترکیه، گرجستان و امارات توسط ایرانیان می‌بینیم.

در حالی که میزان خروج روزانه سرمایه از بازار بورس تهران در پایان مهرماه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود، این رقم در هفته ابتدایی امسال روند صعودی گرفته و شنبه گذشته به ۹۰۰ میلیارد تومان اوج گرفت و روز دوشنبه ۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. روز سه‌شنبه نیز ۱۹۱ میلیارد تومان خروج سرمایه ثبت شد. روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بورس تهران ۲۷۱ میلیارد تومان شد و در پایان هفته گذشته رکورد ۲۴ روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد.

در مجموع طی دو هفته گذشته سه هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان توسط افراد حقیقی از بازار بورس خارج شده و گزارش‌ها کماکان از ادامه فرار سرمایه از بازار بورس خبر می‌دهد. در مجموع ۲۴ روز اخیر ۷ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۳۰۹ میلیارد تومان بوده است.

14000222081213415227469710

امروز شنبه ۱۴ آبان ماه نیز روند حرکت بازار سرمایه صعودی بود؛ به طوری که هر سه شاخص بورس، شاخص کل با معیار هم‌وزن و شاخص فرابورس سبزپوش شدند و پس از مدت ها شاخص کل ارتفاع یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را پس گرفت ولی علت رشد شاخص چه بود؟ به نظر می‌رسد سه عامل رشد نرخ دلار آزاد، اثرات روانی ناشی از خبر‌های مربوط به بسته حمایتی جدید سازمان بورس و  رشد بازار‌های جهانی از مهمترین دلایل تغییر جهت نماگر‌های بورسی در روز جاری باشد.

در همین رابطه رییس اتاق بازرگانی تهران، در آخرین روز شهریور با اشاره به خروج ۴۵ میلیارد دلار سرمایه در چهار سال اخیر، گفت: به نظر می‌رسد، خروج سرمایه از کشور بیش از این رقم باشد چرا که بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران به صورت زیرزمینی است.

پایین ماندن ارزش معاملات خرد و کاهش قدرت خریداران حقیقی نیز دیگر عواملی هستند که نشان از ادامه رکود بورس دارند. در این شرایط برای بازار امروز نمی توان سناریوی مثبتی را متصور بود و احتمالا بازار با کاهش فشار عرضه ها، همچنان در جهت منفی حرکت خواهد کرد..

مصطفی صفاری؛ کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: از مرداد ۹۹ که شاخص ۲میلیون و ۱۰۰ بود شاهد این بودیم که مردم سرمایه‌های خود را از بورس خارج میکنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل خروج سرمایه از بورس؛ نرخ بهره بدون ریسک است افزود: در شرایط فعلی نرخ بهره بدون ریسک به ۲۹_۲۵ درصد رسیده‌، طبیعی است که مردم از بازار پر ریسک بورس بیرون بیایند.

هر کسی طی  ۲ سال اخیر در بورس مانده ضرر کرده است

صفاری عنوان کرد: عامل دیگری که مردم میخواهند سرمایه‌شان را از بورس بیرون بکشند؛ نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت طلا بود. عده‌ای برای حفظ سرمایه و پول خود به سمت بازار طلا و دلار رفتند به عبارتی هر سهام‌داری که طی این ۲ سال در بورس مانده متضرر شده است. از سوی دیگر  اگر عامل نرخ تورم که بالای ۴۵ درصد است را نیز در نظر بگیریم میبینیم که سهام‌داران ضرر بسیار بالایی را متحمل شده‌اند.

مجلس و دولت در وضعیت فعلی بورس مقصرند

این کارشناس بازار سرمایه به مضررات اقتصاد دستوری اشاره کرد و گفت: تصمیمات مجلس و دولتمردان نیز تاثیر منفی بالایی در بازار بورس گذاشت و نمیتوان گفت که آنها بی‌تقصیر بودند. به نظر بنده اصلی‌ترین عامل وضعیت فعلی بورس، ریشه اقتصادی دارد و اعتراضات فقط سرعت این روند را بیشتر کرد.

39514

صفاری در پایان افزود: ناامیدی مردم از بورس به دلیل تورم بالا و گرانی‌ها سبب شد تا پول خود را از بورس بیرون آورده و در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که حداقل حفظ ارزش داشته باشد.

مصطفی نخعی؛ نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران با بیان اینکه متاسفانه چندوقتی است که بازار بورس پایداری لازم را که در گذشته داشت را از دست داده است افزود: بورس یک جای تخصصی است و افراری که وارد این گردونه میشوند باید اطلاعات، آگاهی و تخصص لازم را داشته باشند. 

ناآرامی های اخیر سبب شد تا مردم پول های خود را از بورس بیرون بکشند

وی گفت: ریزش‌های مداوم و نوسانات دائمی، امنیت سرمایه‌گذاری را با مخاطره مواجه میکند. قطعا این ناآرامی‌هایی که در کشور بوجود آمده است در وضعیت فعلی بورس که در نتیجه سبب شد تا مردم پول‌های خود را از آن، بیرون بکشند بی‌تاثیر نبوده است. هر جایی که ناآرامی بوجود بیاید اثر منفی خود را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد و بورس خواهد گذاشت.

202106108179095005

نقش دولتمردان در کاهش نوسانات بورس تعیین‌کننده است

نخعی عنوان کرد: همه باید برای ایجاد یک محیط آرام تلاش کنند از سوی دیگر، دولت باید تمام توان خود را برای اینکه کمترین نوسانات را در بورس شاهد باشیم را از خود نشان دهد زیرا نقش دولتمردان در کاهش نوسانات بورس تعیین‌کننده است.

افزایش سرمایه های سرگردان در پی ریزش‌های اخیر بورس

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نوساناتی که در بورس بوجود می‌آید قطعا آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد میکند زیرا معلوم نیست فردی که سرمایه خود را از بورس خارج میکند در کدام بخش میخواهد سرمایه‌گذاری کند! پس در نتیجه سرمایه‌های سرگردان بیشتر میشود. 

وی ادامه داد: سرمایه‌هایی که در بازار ارز و طلا سرازیر میشوند بدون شک مشکلاتی را نیز به همراه خواهند داشت زیرا مولد نیستند سبب بالا رفتن قیمت ارز و طلا و ایجاد حباب میشود. یک احتمال دیگر نیز وجود دارد که شاید این سرمایه‌ها از کشور خارج شوند که تمامی این موارد نگران کننده است و آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور میزند.

سیل عظیم مردم با تشویق دولت روحانی وارد بورس شدند

در ادامه؛ جلال رشیدی کوچی؛ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: روند بورس تا قبل از سال‌ ۹۹ طبیعی بود ولی مردم با تشویق دولت روحانی در آن سال سرمایه‌های خود را وارد بورس کردند که این خود سبب صعود یکباره روند شاخص‌ها شد.

رشیدی-کوچی

وی ادامه داد: دلیل اصلی سقوط این‌ روزهای بازار بورس این است که همان افرادی که با تشویق دولت پیشین وارد بورس شدند کم کم در حال بیرون کشیدن پول‌های خود هستند.

رشیدی کوچی افزود: زمانیکه شرایط هر جامعه‌ای  ملتهب میشود طبیعی است که سهامداران خرد ترجیح میدهند سرمایه‌های خود را در بازارهایی ذخیره کنند که بعدا قابل دسترس‌تر باشد.

از آنجا که رشد بازار باید با رشد ارزش معالات همراه باشد، کاهش رقم معاملات باعث ایجاد یک نگرانی در بازار شده و فعالان بازار با حساسیت خاصی این موضوع را رصد می کنند.

گزارش: صفورا طالب زاده- سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر