کد خبر: 142744
A

آیا صادرات 2.5 میلیون بشکه‌ای نفت دروغ است؟

گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور به‌سادگی نشان می‌دهد فروش نفت ایران کمتر از 500 هزار بشکه در روز است. حتی مسعود میر کاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه چندی پیش به خبرگزاری تسنیم گفت که بخش اعظمی از 481 هزار میلیارد تومانی که برای فروش نفت تصویب شده بود، محقق نشده است.

آیا صادرات 2.5 میلیون بشکه‌ای نفت دروغ است؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم هفته گذشته گفت شرایط فروش نفت ایران به دوران پیش از تحریم بازگشته است که این گفته حتی با آمارهای رسمی کشور در تضاد است. از سوی دیگر، بهادر جهرمی سخنگوی دولت در یک اظهارنظر عجیب گفته است میزان فروش نفت تقریباً به دوران پیش از تحریم‌ها بازگشته است. یعنی به رقم دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز!

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور به‌سادگی نشان می‌دهد فروش نفت ایران کمتر  از 500 هزار بشکه در روز است. حتی مسعود میر کاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه چندی پیش به خبرگزاری تسنیم گفت که بخش اعظمی از 481 هزار میلیارد تومانی که برای فروش نفت تصویب شده بود، محقق نشده است.

دولت برنامه کرده بود روزانه به میزان یک‌میلیون بشکه نفت به فروش برساند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این رقم حدود 850 هزار بشکه در روز است؛ بااین‌وجود، سخنگوی دولت با اعتمادبه‌نفسی عجیب، گفته میزان فروش نفت به دوران پیش از تحریم برگشته است!

البته او برای اینکه کسی سراغی از درآمدهای حاصل از فروش 2.5 میلیون بشکه نگیرد، می‌گوید این پول‌ها صرف بدهی‌های به‌جامانده از دولت گذشته را گرفته است؛ چنین دروغ‌هایی را باید در کنار دستاورد سازی‌هایی در نظر گرفت که طی چند ماه گذشته، صدای طرفداران دولت را هم درآورده است.

همه این دروغ‌ها در شرایطی رایج شده است که میزان فروش نفت به استناد آمارهای بانک مرکزی، نسبت به شش ماه پایانی دولت گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

منبع: میز نفت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر