کد خبر: 142871
A
دیده‌بان ایران موضوع افزایش عجیب آبونمان تلفن ثابت را بررسی کرد؛

حرکت چراغ خاموش مخابرات در افزایش قبوض/ عضو کمیسیون صنایع مجلس: در این روزها که اینترنت قطع است مخابرات دست در جیب مردم کرده / امروز که دیتا محور درآمد است آقایان صوت را محور درآمد قرار میدهند

گزارشها حاکی از افزایش قبوض مشترکین تلفن ثابت است. موضوعی که حتی یک نماینده مجلس در گفتگو با دیده‌بان ایران به آن اشاره کرده و گفته است: مخابرات در این روزها که اینترنت قطع است دست در جیب مردم کرده و میخواهد درآمد خود را از طریق گران کردن آبونمان تلفن‌های ثابت جبران کند. مخابرات نمیتواند مشکل خود را حل کند بنابراین بودجه خود را اینگونه تامین میکند.

حرکت چراغ خاموش مخابرات در افزایش قبوض/  عضو کمیسیون صنایع مجلس: در این روزها که اینترنت قطع است مخابرات دست در جیب مردم کرده / امروز که دیتا محور درآمد است آقایان صوت را محور درآمد قرار میدهند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ۱۷ شهریورماه سال جاری، افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت، موردتایید قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار، افزایش نرخ کارکرد تلفن ثابت را تصویب کرد. بر این اساس، این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینه‌ای معادل ۲۰۰۰۰ تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵۰۰۰ تومان به عنوان حداقل  و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰۰۰۰ تومان تعیین شد.

از سال ۱۳۸۲ تا چندی پیش تعرفه‌ی تلفن ثابت افزایش اساسی نداشت. فقط دو مرتبه افزایش ناچیز داشت که بر کیفیت ارائه‌ی خدمات تأثیرگذار نبود. تعرفه‌های تلفن ثابت تا قبل از افزایش به شرح زیر بود؛ تلفن ثابت به ثابت داخل استانی ۴۵ ریال، تلفن ثابت به ثابت خارج استانی ۳۳۰ ریال، تلفن ثابت به همراه اول ۶۲۵ ریال و تعرفه تلفن ثابت به سایر اپراتورها ۶۲۵ ریال.

شهریور سال جاری مصوبه «دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکین تلفن ثابت» توسط ستاد تنظیم بازار به شرکت مخابرات ابلاغ شد که بر اساس آن دستورالعمل، مبلغ ۲۰ هزار تومان به قبض ماهانه مشترکین تلفن ثابت شهر تهران، ۱۵ هزار تومان به قبض ماهانه مشترکین سایر مراکز استان‌ها و ۱۰ هزار تومان برای سایر شهرها در نظر گرفته شده است. این مبلغ در ازای دریافت مکالمه رایگان درون شهری، برون شهری یا تلفن همراه است. این در حالی است که این خدمات برای تمام تهرانی ها فعال شده و خطوطی که کارکردی ندارند نیز با افزایش هزینه قبض مواجه شده‌اند .

14000810000754_Test_PhotoN

رگولاتوری و مخابرات بعد از برگزاری جلسات متعدد برای اجرایی کردن و رسیدن به این مدل پرداخت برگزار کرده‌اند. مخابرات پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل اجرایی نشدن مصوبه افزایش قیمت، زیانی ۲ هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده است.

کاربران تلفن‌های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه 20 هزار تومان، پرداخت کنند.  این هزینه صرفاً هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند ولی گزارش‌ها حاکی از این است که این رقم بیشتر از ۲۰ هزارتومان است. 

شما را به خدا جلوی این فسادها را بگیرید

در این رابطه؛ محمدتقی فاضل میبدی؛ یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: بعد از بورس این دفعه دست مخابرات در جیب مردم. آبونمان تلفن 18 هزار تومان شد.این چه راهی است که دولت محرومان در پیش گرفته است؟ گرانیهای پند برابر و فشار بر زندگی مردم کم بود که این بار مخابرات به جان مردم افتاد. شما را به خدا طبق وعده هایی که در انتخابات به مردم دادید، جلوی این فسادها را بگیرید.

157679627

لطف اله سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی دیده‌بان ایران گفت: مجلس میتواند به هر موضوعی ورود کند ولی با توجه به اینکه مخابرات بخش خصوصی است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات تعرفه مخابرات را تعیین میکند بنابراین باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در دنیایی که صوت و تصویر به صورت رایگان جابجا میشود در کشور ما هزینه تلفن را افزایش میدهند.  موضوع افزایش قبوض تلفن نشاندهنده این است که فهم درستی از بازار ICT  نداریم و بلد نیستیم کار کنیم.

امروز که دیتا محور درآمد است آقایان صوت را محور درآمد قرار میدهند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز که دیتا محور درآمد است آقایان صوت را محور درآمد قرار میدهند پس معلوم است که با محیط پیرامونی خود فاصله زیادی داریم.

وی به موضوع اعتراضات اخیر اشاره کرد و گفت: مخابرات در این روزها که اینترنت قطع است دست در جیب مردم کرده و میخواهد درآمد خود را از طریق گران کردن آبونمان تلفن‌های ثابت جبران کند. مخابرات نمیتواند مشکل خود را حل کند بنابراین بودجه خود را اینگونه تامین میکند.

4018c32f-2e3a-4e93-af82-c6145af5ebb1

سیاهکلی با بیان اینکه شاید از لحاظ شرعی نیز این افزایش تعرفه ها مشکل داشته باشد به دیده‌بان ایران گفت: مردم زمانیکه پول میدهند و امتیاز تلفن را خریداری میکنند در واقع هزینه دستگاه مخابرات که زیرساخت محسوب میشود را پرداخت کرده‌اند و علاوه بر آن هزینه آبونمان را ماهیانه پرداخت میکنند درواقع حقوق کارمندان مخابرات را مردم میدهند ولی باید پاسخگوی  این باشند که چرا پول اضافی از مردم میگیرند.

استدلال‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه ها در حمایت از  برای افزایش تعرفه ها

 بر اساس این گزارش؛ استدلال‌هایی برای افزایش تعرفه‌ها بیان شده است به طور مثال یکی از خبرگزاری‌ها اینگونه توجیح کرده است که پس از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات و چندپاره‌شدن ساختار ارتباطی کشور، مشکلات مالی متعددی گریبانگیر این بخش مهم شد. کاهش منابع درآمدی شرکت مخابرات پس از خصوصی‌سازی غلط این شرکت، چالش‌های اقتصادی مهمی را برای حوزه ارتباطات کشور رقم زد تا جایی که بارها وزیران ارتباطات دوره‌های اخیر، نبود منابع مالی مناسب را مهم‌ترین دلیل توسعه‌نیافتگی و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی کشور اعلام کرده‌اند. این مسائل در کنار یکدیگر سبب شد شرکت مخابرات برای پرداخت هزینه‌ها در چند سال اخیر به راهکارهایی مانند فروش املاک و مستغلات روی بیاورد. افزایش تعرفه ماهانه برای تلفن‌های ثابت هم راه دیگری برای تامین اعتبار موردنیاز شرکت مخابرات است که در چند سال اخیر به‌تصویب نرسیده است، بنابراین افزودن بندی به‌نام «هزینه خدمات مکالمه صوتی» راهکار جدیدی است که شرکت مخابرات با همکاری شورای‌عالی رقابت و تایید کمیسیون تنظیم مقررات مخابرات اجرایی کرده است. این در حالی است که بسیاری از مشترکان گفته اند افزایش هزینه بدون اطلاع قبلی بوده و ناگهان روی قبوض آن ها آمده است. 

وزارت ارتباطات مسئله افزایش تعرفه (خدمات مکالمه صوتی) را منوط به سه شرط کرده است. اول؛  این که حتما شبکه انتقال داخل استانی مخابرات را نوسازی کنند، دوم؛ توسعه فیبر نوری در طرح فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها انجام شود و سوم؛ مشکلات داخلی مخابرات با آن رفع و درآمد جدید صرف بازنشستگان، ایثارگران و کارمندان شود.

در این خصوص محمدرضا بیدخام؛ مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در گفتگویی ضمن تکذیب این خبر گفت: خبری که منتشر شد بر این نکته اشاره دارد که شرکت مخابرات به واسطه ۲۰ هزار تومانی که از شهریور در قبوض مشترکان تلفن ثابت ساکن تهران درج شده ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد؛ از اساس کذب است.

باتوجه به اینکه استفاده از خط تلفن ثابت در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. افزایش تعرفه تلفن ثابت یا همان تغییر روش محاسبه قبض تلفن به نوعی برای جبران درآمد‌های شرکت مخابرات است.

گزارش: صفورا طالب زاده- سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر