کد خبر: 143126
A

یک کارشناس مسکن: دخالت دولت موجب افزایش قیمت اجاره‌ها شد/ تلاطم بازار مسکن زیاد شده است

صادق عابدزاده کارشناس حوزه مسکن با انتقاد از دخالت دولت در حوزه تعیین قیمت برای اجاره بها گفت: دولت تعیین کرده که قیمت اجاره در تهران ۲۵ درصد و در کلان شهر‌ها ۲۰ درصد افزایش یابد. همین مسئله سبب شده تا مالکانی که نگران مداخله دولت در بازار هستند، بیشتر از عرف بر میزان اجاره بیفزایند تا اگر سال بعد سیاست کنترل دستوری بازار اجاره ادامه پیدا کرد از هم اکنون بتوانند بخشی از مبلغ اجاره مسکن در سال آینده را جبران کرده باشند.

یک کارشناس مسکن: دخالت دولت موجب افزایش قیمت اجاره‌ها شد/ تلاطم بازار مسکن زیاد شده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ صادق عابدزاده، کارشناس بازار مسکن درباره رشد اجاره مسکن گفت: در دهه ۸۰ و دهه ۹۰ بازار مسکن همیشه با یک فاصله زمانی نسبت به تحولات بازار‌های دیگر مانند طلا و ارز واکنش نشان می‌داد، اما اکنون زمان واکنش به این بازار‌ها کاهش پیدا کرده است و با سرعت بیشتری اثرات تغییر در سایر بازار‌ها را در مسکن مشاهده می‌کنیم. از این رو یکی از دلایل افزایش اجاره مسکن در ماه مهر را می‌توان به تحولات روی داده در سایر بازار‌ها نسبت داد.

وی دستوری کردن بازار را یکی دیگر از دلایل رشد قیمت اجاره بها بیان کرد و گفت: دولت تعیین کرده که قیمت اجاره در تهران ۲۵ درصد و در کلان شهر‌ها ۲۰ درصد افزایش یابد. همین مسئله سبب شده تا مالکانی که نگران مداخله دولت در بازار هستند، بیشتر از عرف بر میزان اجاره بیفزایند تا اگر سال بعد سیاست کنترل دستوری بازار اجاره ادامه پیدا کرد از هم اکنون بتوانند بخشی از مبلغ اجاره مسکن در سال آینده را جبران کرده باشند.

اگر دولت در بازار اجاره مسکن دخالت نمی‌کرد، میزان افزایش اجاره‌ها کمتر بود. عابدزاده با بیان اینکه تحولات بازار اجاره تابعی از تحولات بازار مسکن است، گفت: در اردیبهشت و خرداد امسال قیمت مسکن افزایش یافت و این مسئله سبب ایجاد رکود در خرید و فروش مسکن شد.

با توجه به اینکه تحولات بازار خرید و فروش با تأخیر وارد بازار اجاره می‌شود، اکنون رشد قیمت مسکن در بهار امسال خودش را دارد در بازار اجاره بها نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان نیز بر بازار مسکن تأثیر گذاشته است بیان کرد: تصویب و ابلاغ افزایش حقوق‌ها سبب شد تا برخی از مالکان بیشتر از عرف بر اجاره مسکن بیفزایند و همین مسئله تورم اجاره بها را افزایش داده است.

منبع: شهرآرا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر