کد خبر: 144316
A
دیده‌بان ایران بررسی کرد؛

عطش مدیریت یا سودای ریاست؛ مهرداد بذرپاش سندروم مسئول بی‌قرار دارد؟

نگاهی اجمالی به زندگی کاری مهرداد بذرپاش نشان می‌دهد که این مدیر جوان در طول دو دهه اخیر با وجود نشستن بر چندین صندلی مهم مدیریتی، آن هم در حوزه‌های مختلف؛ هنوز نتوانسته در یک جایگاه ثابت باقی بماند و همچنان رسیدن به یک جایگاه جدید را در سر می‎‌پروراند.

عطش مدیریت یا سودای ریاست؛ مهرداد بذرپاش سندروم مسئول بی‌قرار دارد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ این روزها نام مهرداد بذرپاش به عنوان مدیر جوان انقلابی بار دیگر در محافل سیاسی و رسانه‌ای به عنوان یکی از گزینه‌های حضور در کابینه سید ابراهیم رئیسی مطرح می‌شود. مدیری که هم اکنون در مقام ریاست «دیوان محاسبات کشور» قرار دارد، اما شواهد امر حاکی از آن است که او به رسم رفتار سیاسی که از قبل دارد، تصمیم به جدایی از دیوان گرفته است.

بذرپاش که تا به امروز در سمت های مختلف اجرایی از جمله حضور در صنعت تا نشستن در جایگاه هیأت رییسه پارلمان را تجربه کرده، انگار مانند تیترهای روزنامه منتسب به خود یعنی «وطن امروز» می‌خواهد همچنان در چشم مخاطب خودنمایی کند و با گرفتن یک پست اجرایی دیگر، به عنوان یک مدیر خلاق و جوان در معرض نظر مردم قرار بگیرد.

WZlMmU5NTZiN

این نوع رفتار بذرپاش کار را به جایی رسانده که «مجتبی توانگر» یکی از نمایندگان تهران در مجلس که از قضا او نیز در اردوگاه اصولگرایان قرار دارد، صفت "آقای همه جا گزینه" را برای بذرپاش در نظر بگیرد و با انتقاد از رفتارهای لحظه‌ای او بگوید: 

"هر وزارتخانه ای که احتمال تغییر آن می رود این آقای همه جا گزینه از طریق یکی از معاونین به رییس جمهور برای تصاحب آن کرسی فشار می آورد.

آقای مهندس!

مگر چقدر توانایی دارید که هم می توانی شهردار شوید هم وزیر راه هم وزیر صمت هم وزیر رفاه؟"

البته انتقادات از بذرپاش کم نیست و علاوه بر جنجالی که بر سر نحوه حضور او در دیوان محاسبات کشور به راه افتاد، بسیاری از منتقدان او بر این عقیده هستند که کارنامه بذرپاش در زمان حضور در صنعت خودروسازی نیز به طور مطلق قابل دفاع نیست و حتی وضعیت بد امروز صنعت خودروسازی نیز ماحصل تفکرات مدیرانی همچون او در سال‌های گذشته است.

از سوی دیگر، در عرصه سیاسی نیز مخالفان بذرپاش عقیده دارند او برای رسیدن به پست‌های مدیریتی در دوران محمود احمدی‌نژاد همراهی بسیار زیادی داشته و امروز نمی‌تواند در مقام یک اصولگرای معتدل ظاهر شود. حتی این مخالفان تأکید می‌کنند هیچ تضمینی وجود ندارد که بذرپاش در صورت حضور احتمالی در کابینه سید ابراهیم رییسی نیز، با تفکرات حاکم در کابینه سیزدهم سازگار بماند و شاید در مدت زمانی کوتاه نیز از دولت سیزدهم هم اعلام برائت کند.

ماجرای این روزهای مهرداد بذرپاش اما محدود به احتمال حضور او در وزارت راه و شهرسازی و نشستن بر صندلی وزیر سابق یعنی رستم قاسمی نمی‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که مهرداد بذرپاش تمایل دارد به عنوان ریاست «سازمان برنامه و بودجه» وارد دولت شود و جای سید مسعود میرکاظمی را بگیرد.

سازمانی که مهرماه امسال مهرداد بذرپاش در گزارش تفریغ بودجه آن را زیر ذره‌بین قرار داد و از قضا مورد تشویق نیز قرار گرفت. اما در همان گزارش ارائه شده به وکلای ملت نیز ابهاماتی وجود داشت که از نگاه رسانه «اکو ایران» دور نماند. این رسانه در این رابطه نوشته بود: "یکی از نکات قابل توجه این گزارش، عدم انتشار پیوست آن است؛ ضمیمه ای که مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات آن را ۲۰ صفحه ای توصیف کرد اما در اختیار رسانه ها قرار نگرفت. به عبارتی دیگر، دیوان محاسبات از ارائه شفاف گزارش دقیق آماری قابل بررسی تا لحظه تدوین این گزارش خودداری کرده و تنها به تفسیر و توصیف بخش هایی از عملکرد بودجه ای دولت پرداخته است. این در حالی است که راستی آزمایی آنچه در این گزارش نگارش شده، دست کم بدون جداول آماری پیوست که درج آن در گزارش های تفریغ بودجه سنوات گذشته مرسوم بود، فعلا ممکن نیست."

_45

مهرداد بذرپاش البته در گزارش اعلامی به مجلس در خصوص تفریغ بودجه پا را فراتر گذاشت و نه در مقام ناظر، بلکه با لحن آمر برای مجلسی‌ها نیز تعیین تکلیف کرده بود. بر اساس گزارش رسانه مذکور، بذرپاش در زمان قرائت این گزارش نشان داد که این دیوان علاوه بر وظیفه ذاتی نظارتی خود، وارد فاز اجرایی نیز شده است. او، به صراحت از ارائه پیوست گزارش های‌ ۲۰ گانه همراه با پیشنهادات اصلاحی برای تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه با موضوعات مختلف خبر داد که به عنوان ضمیمه گزارش تفریغ قانون بودجه ۱۴۰۰ است؛ پیوست هایی که البته انتشار عمومی نداشتند اما بنابر اظهارات بذرپاش حاوی پیشنهادات اصلاحی برای تدوین دو لایحه مهم بودجه و برنامه هفتم است؛ لوایحی که دولت باید آنها را بنویسد. به این ترتیب، دیوان محاسبات علاوه بر وظایف خود در بعد نظارتی، در نقش مشاور برای قوه مجریه نیز ظاهر شده و با این اقدام قدم در امور اجرایی می گذارد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا سید ابراهیم رییسی زیر بار بکارگیری فردی مانند مهرداد بذرپاش آن هم برای جایگاه مهمی همچون ریاست سازمان برنامه و بودجه می‌رود و یا این مدیر جوان در ادامه رویاپردازی‌های خود، برای رسیدن به یک جایگاه جدید، طرحی نو در می‌اندازد.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر