کد خبر: 145860
A

یک اقتصاددان: افزایش نرخ ارز با اطلاع بانک مرکزی رخ داده است/ دولت به تورم دامن می‌زند

جمشید عدالتیان گفت: برنامه هفتم توسعه قرار است به نوعی نشان‌دهنده سیاست‌های اقتصادی دولت کنونی باشد؛ بنابراین باید وعده‌های انتخاباتی دولت کنونی در برنامه هفتم توسعه انعکاس داده شود.

یک اقتصاددان: افزایش نرخ ارز با اطلاع بانک مرکزی رخ داده است/ دولت به تورم دامن می‌زند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جمشید عدالتیان، اقتصاددان، درباره وضعیت کنونی اقتصادی گفت: «اکنون با کاهش مجدد ارزش پول ملی مواجهیم. بانک مرکزی به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده و کنترل‌کننده ارز شناور، قادر است قیمت ارز را کنترل کند».

او ادامه داد: «به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز کنونی با اطلاع خود بانک مرکزی رخ داده است. دلیلش هم این است که دولت می‌خواهند ارزش پول ملی کاهش یابد تا بتواند صادرات را باقی نگاه دارد که البته چنین اقدامی باعث افزایش نرخ تورم می‌شد و این چرخه باطل همین‌طور ادامه می‌یابد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «تورم شدید باعث می‌شود اجناس در داخل افزایش قیمت داشته باشد و در خارج از کشور هم مشتری نداشته باشد. از طرفی وقتی پول ملی ارزشش پایین نرود، تقاضا برای پول ملی بالا می‌رود. دولت با افزایش نرخ ارز به نوعی باعث می‌شود که اجناس قیمتشان پایین تلقی شود و قدرت صادرات هنوز وجود داشته باشد اما مشکل این است که یک چرخه است و مجدد تورم افزایش می‌یابد».

عدالتیان در پایان درباره نگارش برنامه هفتم توسعه در شرایط سخت کنونی اقتصادی گفت: «به هر حال بدون برنامه توسه که نمی‌شود ادامه داد. به نظر می‌رسد برنامه هفتم توسعه قرار است به نوعی نشان‌دهنده سیاست‌های اقتصادی دولت کنونی باشد؛ بنابراین باید وعده‌های انتخاباتی دولت کنونی در برنامه هفتم توسعه انعکاس داده شود و برنامه با اهداف دولت هماهنگ باشد و در نهایت اقتصاد ایران از حالت تک‌بعدی خارج شود».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر