کد خبر: 145908
A

جزییات آسیب‌دیدگی شناور اوشنیک و تاخیر تولید گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی

طبق اطلاعات و اسناد موجود، شناور اوشنیک ۵۰۰۰ که وظیفه انتقال سکوی فاز ۱۲ سی به فاز ۱۱ بی، جهت تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی را بر عهده داشت، حین انجام عملیات در بخش جرثقیل خود آسیب جدی دید و برای تعمیر به شارجه امارات متحده عربی منتقل شده است.

جزییات آسیب‌دیدگی شناور اوشنیک و تاخیر تولید گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به عنوان مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی با قطر که تنها بخش توسعه نیافته این میدان گازی به شمار می‌رود، موضوعی است که وعده بهره برداری آن بین دولت‌ها پاسکاری می‌شود. بررسی‌ها و مستندات موجود نشان می‌دهد، باوجود وعده و وعید‌های محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بهره برداری و تولید گاز از این فاز پارس جنوبی به زمستان امسال نمی‌رسد.

۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹ عملیات حفاری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۷ سال آغاز شد. رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در این مراسم رسمی، گفت: قرارداد اولیه این طرح سال ۹۶ با کنسرسیوم شرکت‌های توتال فرانسه، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) و پتروپارس ایران امضا شده بود که به دلایل خارج از کنترل شرکت ملی نفت ایران، شرکای خارجی کار را ادامه ندادند و مدیریت کار به پتروپارس سپرده شد.

عدم نفع ۴۵ میلیارد دلاری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

به گزارش خبرنگار آنا، از سال ۹۲ تاکنون بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام نشده است؛ این در حالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت تدبیر و امید در تیر ماه سال ۹۶ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خسارت یک سال تأخیر در اجرای یک فاز پارس جنوبی را ۵ میلیارد دلار عنوان کرده بود، با تکیه به این اظهارنظر شیخ الوزرا می‌توان گفت از ابتدای سال ۹۲ تاکنون، ۴۵ میلیارد دلار خسارت عدم بهره برداری از این فاز که مرزی‌ترین فاز ایران و قطر در این میدان مشترک گازی است، برآورد می‌شود

در راستای پاسکاری وعده وعید دولت‌های مختلف، در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹، رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفته بود طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به مرحله برداشت گاز می‌رسد. این در حالی است که این وعده همچنان در حال پاسکاری است و در آخرین منزل به محسن خجسته مهر رسیده است.

به این ترتیب مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ۱۸ آذر سال جاری محسن خجسته‌مهر در آئین پایانی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در منطقه عسلویه، گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن‌ماه امسال پس از ۲ دهه به مدار تولید می‌آید.

پیش از اظهارنظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، جواد اوجی، وزیر نفت نیز در ۳۱ خرداد ماه سال جاری «قول داد» مهر ماه امسال تولید گاز به میزان ۶۷۰ میلیون فوت مکعب از این فاز کلید بخورد.

وعده هایی که محقق نشدند

برای عملیاتی شدن این قول ها، قرار بود سکوی فاز ۱۲ سی پارس جنوبی بریده شده و با کمک شناور لوله گذار اوشنیک ۵۰۰۰ که متعلق به شرکت تاسیسات دریایی است، به فاز ۱۱ بی انتقال داده و نصب شود.

از آنجایی وزن حدودی سکوی فاز ۱۲ سی، بالغ بر ۳ هزار تن است؛ شرکت تاسیسات دریایی با شناور اوشنیک ۵۰۰۰ و شرکت صدرا با شناور اچ. ال ۵۰۰۰ برای انجام انتقال این سکو به شرکت نفت و گاز پارس که کارفرمای فاز ۱۱ پارس جنوبی است، اعلام آمادگی کردند که اوشنیک در این مناقصه برنده شد؛ اما به طور کلی از نظر کارفرما، شناور اچ. ال ۵۰۰۰ شرکت صدرا نیز امکان لجستیکی این نصب سکو را دارد.

این شرایط در حالی رقم می‌خورد که یک مقام آگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر شناور لوله گذار اوشنیک ۵۰۰۰ امارت شارجه امارات متحده عربی است، گفت: در حین برش سکوی فاز ۱۲ سی و انتقال آن به بارج ( شناور بدون کِشَنده ) جهت حمل و حرکت به سمت فاز ۱۱ بی در بخش حمل خود (جرثقیل) دچار مشکل شد و موفق نشد تا این سکو را انتقال دهد.

تولید گاز از فاز ۱۱ به امسال نمی رسد/حال فاز۱۲ خوب نیست

وی افزود: این شناور جهت تعمیر به شارجه امارات متحده عربی منتقل شده است. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سفارش گذاری، خرید و تعمیر تجهیزات مورد نیاز این شناور زمان بر است؛ نصب سکوی فاز ۱۲ سی برای فاز ۱۱ بی با استفاده از اوشنیک ۵۰۰۰ هزار امکان پذیر نباشد. به این ترتیب می‌توان گفت تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی بعید است امسال محقق شود.

به گفته این مقام آگاه با توجه به اینکه در داخل کشور شناور اچ. ال ۵۰۰۰ متعلق به شرکت صدرا (زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)) امکان این نصب را دارد، می‌توان برای جلوگیری از فوت وقت و پیشبرد سریع این پروژه جهت بهره برداری سریع‌تر و عدم نفع کمتر، از این شناور استفاده کرد.

104277_869

تصویر بالا که از سایت بین المللی مارین ترافیک ( رصد و مکان یابی شناورهای دریایی ) است به خوبی نشان می‌دهد که شناور لوله گذار اوشنیک ۵۰۰۰ اکنون در شارجه امارات متحده عربی است.

 طبق اطلاعات به دست آمده در حال حاضر میزان تولید گاز از پارس جنوبی به طور حداکثری، ۷۲۰ میلیون مترمکعب است. این در حالی است که بر اساس اسناد موجود، شرایط تولید گاز از فاز ۱۲‌ای و بی مساعد نیست و این فاز با افت فشار قابل ملاحظه‌ای رو به رو است.

منبع: آنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر