کد خبر: 145915
A
نایب رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره‌خانه های سنتی در گفتگو با دیده‌بان ایران مطرح کرد؛

شهرابی: خانواده‌ها دیگر توان حضور در سفره‌خانه‌ها در شب یلدا ندارند/ یک شام چهار نفره نزدیک به ۲ میلیون تومان هزینه دارد/ قیمت تنباکو و ذغال حداقل ۱۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است

احمد شهرابی نایب رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره‌خانه های سنتی با اشاره به عدم استقبال مردم از شب یلدا در سفره‌خانه‌ها به سیت دیده‌بان ایران گفت: یک شام ساده به همراه کمی آجیل و گوش دادن به موسیقی زنده برای هر نفر حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد و به همین دلیل خانواده‌ها دیگر توان حضور در سفره‌خانه‌ها در شب یلدا را ندارند.

شهرابی: خانواده‌ها دیگر توان حضور در سفره‌خانه‌ها در شب یلدا ندارند/ یک شام چهار نفره نزدیک به ۲ میلیون تومان هزینه دارد/ قیمت تنباکو و ذغال حداقل ۱۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ فشار اقتصادی در سال‌های اخیر عاملی شده تا بخشی از صنوف نتوانند مشتریان ثابت و دائمی خود را حفظ کنند. در این میان بخشی از صنوف که درگیری شدید با پاندمی کرونا داشتند نیز بیشترین آسیب را از فشارهای چندسال اخیر متحمل شده‌اند.

در ماه‌های اخیر علاوه بر موضوع تورم، حوادث جاری در کشور نیز اجازه نداده تا روند عادی کسب و کارها همانند ابتدای سال پیگیری شود. به طوری که حتی برخی از اصناف مدعی هستند که مردم تمایلی چندانی برای برگزاری مراسم «شب یلدا» ندارند.

مسؤولان هیچ حمایتی از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا نکردند

در همین رابطه احمد شهرابی نایب رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره‌خانه های سنتی  به سایت دیده بان ایران گفت: با شروع فاجعه کرونا بسیاری از واحدهای صنفی در حوزه قهوه خانه داران و سفره خانه‌ها نتوانستند اجاره بهای واحد خود را پرداخت کنند و ناگزیر این صنف را ترک کردند.

وی تأکید کرد: اینگونه می‌توان گفت که نیمی از قهوه‌خانه‌های سنتی که تنها به مشتریان خود قلیان ارائه می‌دادند از این صنف خارج شده‌اند. متاسفانه فشار مالی ناشی از تورم و همچنین عدم حمایت مسؤولان امر از واحدهایی که بابت کرونا آسیب دیده بودند، عاملی شد تا بخش اعظمی از فعالان این حوزه به طور کل از چرخه تجاری خارج شوند.

این عضو شاخص اتحادیه قهوه خانه داران و سفره‌خانه های سنتی با انتقاد از عملی نشدن وعده‌های مسؤولین در موضوع حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، ابزار داشت: اعضای اتحادیه سفره خانه داران و قهوه‌خانه‌ها اولین صنفی بودند که برای سلامت مردم به صورت داوطلبانه کسب و کارهای خود را در ابتدای کرونا تعطیل کردند و حتی بعدها نیز ارائه قلیان را به طور کامل قطع کردند، اما یک مورد از وعده‌های گفته شده در خصوص مالیات، دارایی و حق بیمه در قبال اعضای این صنف عملی نشد.

شهرابی تصریح کرد: کار به جایی رسیده که حتی آن دسته از افرادی که کسب و کارهای خود را به طور کل نیز تعطیل کرده بودند، شامل عوارض و مالیات‌های سنگین شده‌اند.

1313

قیمت‌ها نزدیک به ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است

این عضو اتحادیه قهوه خانه داران و سفره‌خانه های سنتی با ارائه یک آمار در خصوص تورم موجود در صنف متبوع خود، به دیده بان ایران: تورمی که یک فعال در این صنف با آن مواجه شده نزدیک به ۱۵۰ درصد در مقایسه با سال گذشته است.

شهرابی ادامه داد: برای مثال سال گذشته قیمت یک کیلو «تنباکو» از حدود ۲۰۰ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. ذغال نیز از کیلویی ۴۰ هزار تومان به حدود ۹۰ هزار تومان رسیده است. قطعا همین تورم نیز منجر به افزایش قیمت خدمات می‌شود.

این فعال صنف قهوه خانه داران و سفره‌خانه های سنتی در ادامه خبرنگار دیده بان ایران گفت: حتی قیمت یک کارگر ساده قهوه‌خانه‌ نیز که شغل کاملا تمام وقت است به طرز عجیبی بالا رفته و یک کارگر برای کار تمام وقت در سفره خانه و یا قهوه‌خانه‌ها مبلغی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در ماه طلب می‌کند.

گفتگو: سیدسجادموسوی_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر