کد خبر: 146149
A

مصالح اصلی ساختمانی در یک سال گذشته ۶۰ درصد گران شد

بر اساس اعلام مرکز آمار؛ مصالح اصلی ساختمانی ۶۰ درصد رشد قیمت داشته است

 مصالح اصلی ساختمانی در یک سال گذشته ۶۰ درصد گران شد

امیرمحمود غفاری با بیان “بایستی دولت به این بخش نگاه ویژه ای داشته باشد” اظهار کرد:‌ سال گذشته درخواست وزارت راه و شهرسازی، اختصاص حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت نقدی از سوی دولت برای صندوق ملی مسکن بود که اقدامات اولیه انجام بگیرد، اما متأسفانه این خواسته محقق نشد و این عدد دیده نشد بلکه بودجه‌ای دیگر آنهم به صورت نسیه اختصاص یافت.

وی افزود: بیش از یک سوم اراضی -نهضت ملی مسکن- که رئیس جمهور وعده داده بود، تأمین شد. در بخش تسهیلات نیز نظر به رصد وضعیت استان‌ها تا حدی تأمین شده اما هنوز کامل نیست.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار؛  مصالح اصلی ساختمانی ۶۰ درصد رشد قیمت داشته است، از طرفی ابتدای سال دستمزد و حقوق کارگران به‌صورت رسمی از سوی دولت ۵۷ درصد افزایش یافت که از دیگر عوامل افزایش هزینه‌هاست.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که مصوبات سفر ریاست جمهوری در حوزه حمل و نقل برای سال آینده تقریبا ۱۷ همت (۱۷ هزار میلیارد تومان) تعهد ایجاد کرده است. بودجه فعلی فصل حمل‌ونقل در سال جاری ۲۲ همت (۲۲ هزار میلیارد تومان) است که بایستی حداقل به ۵۰ همت افزایش یابد تا ۵۰ درصد هزینه‌ها تأمین شود.

۱۴ آذرماه امسال رهنما مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفته بود:‌ حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. در مجموع حداکثر ۲۷ هزار میلیارد تومان در این دوره نهضت ملی مسکن هزینه شده که رقمی زیادی نیست.

فضای باز برای چانه‌زنی در قیمت سیمان

گفتنی است انجمن سیمان چندی پیش کف قیمت سیمان را پس از دو سال ثبات، ۳۵ درصد افزایش داد و از ۳۶۰ هزار تومان در هر تن به ۴۸۶ هزار تومان رساند.

این خبر به گرانی سیمان تعبیر شد. هر چند در بلندمدت این اقدام بر قیمت سیمان تاثیرگذار است، اما هیچ عاملی به جز عرضه و تقاضا نمی‌تواند بازار سیمان را به طور واقعی از خود متاثر کند.

نرخ سیمان بنا بر میزان تقاضایی که برای هر فروشنده وجود دارد می‌تواند متغیر باشد؛ به عبارت دیگر سیمان قیمت ثابتی در کل کشور ندارد و در معامله آن جا برای چانه‌زنی فراوان است.

در حال حاضر قیمت سیمان خاکستری تیپ ۲ در بازار کشور از ۳۹ هزار تا ۴۷ هزار در هر پاکت متغیر است و سیمان تیپ ۱ در حوالی ۴۶ هزار تومان معامله می‌شود. وزن پاکت در این قیمت‌ها ۵۰ کیلوست.

قیمت سیمان خاکستری فله هم در تیپ ۲ از ۷۹۰ هزار تا ۹۰۰ هزار در هر تن متغیر است و تیپ ۱ حول و حوش ۹۷۰ هزار در هر تن خرید و فروش می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر