کد خبر: 148720
A

حسین راغفر، اقتصاددان: نابرابری ثروت در ایران به مراتب بیشتر از نابرابری درآمد است/ دهک پایین جامعه اصلا در آمارها دیده نمی‌شود/ درآمد سرانه مردم در یک دهه گذشته به‌شدت سقوط کرده است

حسین راغفر، اقتصاددان: ضریب جینی که نشان‌دهنده نابرابری در کشور است هم مشکل دارد و نابرابری ثروت در کشور به مراتب بیشتر از نابرابری درآمدی است. ما در کشور، شاخصی برای نابرابری ثروت نداریم و اگر هم داریم جایی منتشر نمی‌شود.

حسین راغفر، اقتصاددان: نابرابری ثروت در  ایران به مراتب بیشتر از نابرابری درآمد است/ دهک پایین جامعه اصلا در آمارها دیده نمی‌شود/ درآمد سرانه مردم  در یک دهه گذشته به‌شدت سقوط کرده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اگرچه اعداد و ارقام مرکز آمار ایران در پنج سال گذشته نشان از بیشتر بودن درآمد خانوار نسبت به هزینه‌ها دارد، اما کیفیت آمارها چندان مطلوب نیست. در کشور ما نظام آماری وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان به کیفیت آمارهای منتشرشده در حوزه درآمد و هزینه خانوار اطمینان داشت. حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره افزایش مشکلات اقتصادی به هم میهن گفت: «بنده اطمینان قلبی دارم که در سال‌های اخیر دهک پایین در این داده‌ها اصلا دیده نمی‌شود.»

براساس گزارش‌های ۱۰ سال گذشته مرکز آمار ایران، در رابطه با هزینه و درآمد خانوار در سال‌های ۹۰ و ۹۲ هزینه خانوار از درآمد خانوار بیشتر بود، اما در سال‌های بعد درحالی که وضعیت اقتصادی کشور رو به افول بود، درآمد خانوار از هزینه‌ها در آمارهای مرکز آمار ایران بیشتر شده است. دلیل این موضوع چیست؟

آمارهای هزینه و درآمدهای خانوار در کشور کاستی‌های جدی دارد، همین موضوع کیفیت این آمارها را با تردید روبه‌رو می‌کند. کاستی‌های این آمارها علل مختلف دارد. یکی از این علت‌ها کم‌گویی خانوار جامعه آماری در مورد هزینه‌ و درآمدهای خود است. متاسفانه شیوه آمارگیری در کشور ما اشکال اساسی دارد. در کشورهای دیگر هزینه و درآمد خانوار را از خود خانوار نمی‌پرسند بلکه شبکه‌ای از داده‌ها دارند و از روی میزان مالیات پرداختی یک خانواده می‌توانند میزان درآمد را محاسبه کنند. در کشور ما نظام آماری وجود ندارد و به‌همین دلیل از خانوار پرسشگری صورت می‌گیرد. ۳۵ سال است داده‌های هزینه و درآمد و خانوار را بررسی می‌کنم، این داده‌ها کیفیت لازم را ندارند. بنده اطمینان قلبی دارم که در سال‌های اخیر دهک پایین در این داده‌ها اصلا دیده نمی‌شود و چهار دهک بالا، یعنی دهک‌های ۷ و ۸ و ۹  و ۱۰ هم چون هیچ الزامی برای پاسخ به پرسشگر نیست، اصلا پاسخ نمی‌دهند. به همین دلیل کیفیت داده‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو است. از طرفی ضریب جینی که نشان‌دهنده نابرابری در کشور است هم مشکل دارد و نابرابری ثروت در کشور به مراتب بیشتر از نابرابری درآمدی است. ما در کشور، شاخصی برای نابرابری ثروت نداریم و اگر هم داریم جایی منتشر نمی‌شود.

تجربه و مطالعات شخصی شما، فارغ از داده‌های مرکز آمار ایران از درآمد و هزینه‌های خانوار در کشور چیست؟

بنده آماری ندارم اما درآمد سرانه مردم به‌خصوص در یک دهه گذشته به‌شدت سقوط کرده است. اصلی‌ترین دلیل سقوط درآمد سرانه تورم لجام‌گسیخته و سرکوب دستمزدها است. هزینه‌ها در سال‌های اخیر به‌مراتب بیشتر از درآمد خانوار بوده است. داده‌های مرکز آمار کیفیت چندانی ندارد و این خطای آماری به‌دلیل کیفیت پایین داده‌ها است.

چگونه باید فکری به حال افزایش درآمد خانوار نسبت به هزینه‌ها کرد؟ چه پیشنهادی دارید؟

راهکار خروج از این بحران، خروج نهادهای نظامی، امنیتی و بنیادها از اقتصاد کشور و واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی است. مادامی که فضای اقتصاد ایران به‌نفع بخش خصوصی نباشد نمی‌توان به تغییر امیدوار بود. البته منظور از واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی، سوداگری به نام بخش خصوصی نیست بلکه باید اقتصاد به تولیدکنندگان خصوصی و نه وابسته واگذار شود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر