کد خبر: 149738
A

سازمان تعزیرات: توجیه قانونی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد

محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه توجیه قانونی و قابل دفاعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد، گفت: براساس مشاهدات در برخی موارد قیمت خودروی فروش رفته در بورس با قیمت پایه ۱۰۰ درصد متفاوت است.

سازمان تعزیرات: توجیه قانونی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره گرانفروشی در حوزه خودرو، گفت: ما به صورت موردی شکایت‌های مربوط به گرانفروشی خودرو را بررسی و حکم صادر می‌کنیم اما در بحث قیمت‌گذاری خودرو آشفته‌ بازاری وجود دارد و هر کدام تصمیمی می‌گیرند؛ مدتی شورای رقابت قیمت خودرو را پیشنهاد و کمیسیون مربوطه در وزارت صمت قیمت را تعیین می‌کرد، مدتی دیگر سازمان حمایت و اکنون نیز متاسفانه شاهد هستیم برخی از خودروها در بورس عرضه می‌شود که به عقیده بنده این روش به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

وی افزود: خودرو کالایی نیست که در بورس عرضه شود زیرا در بورس کالایی عرضه می‌شود که کشف قیمت برای آن انجام شود در واقع کالایی در بورس عرضه می‌شود که قیمت اصلی و واقعی و هزینه تولید آن برای عرضه‌کننده مشخص نیست مانند مواد معدنی و... بنابراین در بورس عرضه می‌شود، از سوی دیگر مصرف‌کننده این کالاها نیز محدود هستند این در حالی است که عامه مردم مصرف‌کننده خودرو هستند و قیمت آن نیز کاملا مشخص است زیرا صفر تا 100 مواد اولیه مورد نیاز تولید قابل محاسبه است بنابراین توجیه قانونی و قابل دفاعی برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد.

اسفنانی با بیان اینکه براساس مشاهدات در برخی موارد قیمت خودروی فروش رفته در بورس با قیمت پایه 100 درصد متفاوت است، ادامه داد: آشفته بازار حکایت از این دارد که نمی‌توان زیاد روی قیمت خودرو صحبت کرد ما باید قیمت مبنا داشته باشیم، اگر مراجع صلاحیتدار برای ما قیمت‌گذاری کنند در صورتی که بالاتر از آن فروخته شد، گرانفروشی است و ما وظیفه برخورد با آن را داریم اما فکر می‌کنم که کار باید اساسی حل شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به خانه ملت گفت: 2 موضوع داریم که مجلس باید به آن ورود کند؛ نخست اینکه مرجع قیمت‌گذاری خودرو و مبنای آن را مشخص کند و دوم قیمت بلیت‌های هواپیما است که متاسفانه این حوزه نیز آشفته بازاری دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر