کد خبر: 15005
A

بهای نفت خام سنگین نفت ایران رشد کرد/ افت نرخ نفت سبک

بهای نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به دهم فوریه (بیست و دوم بهمن ماه) با 6 سنت رشد به 52 دلار و 76 سنت برای هر بشکه رسید اما قیمت نفت سبک با یک دلار و 57 سنت کاهش، بشکه ای 51 دلار و 44 سنت فروش رفت.

بهای نفت خام سنگین نفت ایران رشد کرد/ افت نرخ نفت سبک

قیمت نفت خام با رسیدن به محدوده قیمتی بشکه ای 55 دلار که نقطه حمایتی بازار شناخته می شود، اندکی کاهش یافته است.
تصمیم اوپک برای کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه تولید نفت و حمایت تولیدکنندگان خارج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از این تصمیم، زمینه رشد قیمت نفت را فراهم کرد اما تاکید تولیدکنندگان اوپک بر حمایت از نفت 50 تا 60 دلاری (به طور میانگین 55 دلار) زمینه نوسان قیمت ها دراین محدوده را فراهم کرد. 
بر این اساس، با نزدیک شدن قیمت ها به این محدوده، نرخ انواع نفت نفت شاخص، اندکی عقب نشینی می کند که البته موقتی است.
در هفته مورد بررسی، افزون بر عوامل فنی، افزایش سطح ذخیره سازی تجاری نفت خام و ورود برخی پالایشگاه ها به مرحله تعمیر دوره ای نیز باعث کاهش قیمت ها شد.
امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت امروز (شنبه) گزارش کرد در هفته منتهی به دهم فوریه (بیست و دوم بهمن ماه) نفت سبک ایران با یک دلار و 57 سنت کاهش قیمت، به 51 دلار و 44 سنت برای هر بشکه رسید.
بهای نفت خام سنگین ایران نیز در این دوره زمانی با 6 سنت رشد به 52 دلار و 76 سنت برای هر بشکه رسید.
بر این اساس، متوسط قیمت نفت سبک ایران از آغاز سال 2017 میلادی (دوازدهم دی ماه) تاکنون 52 دلار و 29 سنت و متوسط قیمت نفت سنگین ایران نیز بشکه ای 52 دلار و 19 سنت شد.
در هفته مورد بررسی قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، به 52 دلار و 93 سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش 25 سنتی را نشان می دهد.
نفت خام دبلیو.تی.آی آمریکا نیز در هفته منتهی به 22 بهمن ماه با 46 سنت افت، 52 دلار و 88 سنت برای هر بشکه معامله شد.
قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با یک دلار و 2 سنت کاهش، 54 دلار و 5 سنت برای هر بشکه بود.
هر بشکه نفت خام شاخص دوبی و عمان نیز با 17 و 7 سنت افت به ترتیب به قیمت 54 دلار و 5 سنت و 54 دلار و 69 سنت خرید و فروش شد.
به گزارش ایرنا، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به روزانه 2 میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رسیده است. 
بر اساس گزارش ها، نزدیک به 700 هزار بشکه از نفت خام ایران به بازارهای اروپایی صادر می شود.
اکنون شرکت هایی از چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه،مانند ایتالیا، یونان، روسیه، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، رومانی، اندونزی، لهستان و هلند مشتری نفت ایران به شمار می روند.

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر