کد خبر: 151561
A

آجیل لاکچری ۳ میلیون تومانی شد/ پسته یک میلیون تومانی از سفره عید مردم حذف خواهد شد؟

در نوروز ۱۴۰۲ صدای شکستن آجیل برای مردم هزینه خواهد داشت. دومینوی حذف خوراکی‌ها از سبد خانوار‌ها به آجیل شب عید رسید.

آجیل لاکچری ۳ میلیون تومانی شد/ پسته یک میلیون تومانی از سفره عید مردم حذف خواهد شد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ افزایش شدید قیمت آجیل و خشکبار دلیلی بر این شده که بیشتر خانوار‌ها امسای نیز تصمیمی برای خرید این خوراکی سنتی و مورد مصرف در ایام نوروز نداشته باشند.

کم‌کم قرار شده مردم به دلیل گرانی‌ها از تمام سنت‌های نوروز خداحافظی کنند؛ پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانه، ماهی، مرغ، گوشت و حالا آجیل دیگر جایی در لیست خرید مردم منتظر نوروز ندارد و خانوار‌ها ترجیح می‌دهند اولویت‌های خود را قبل بی پولی خریداری کنند.

طبق روال سنت ایرانیان، مردم در ایام نوروز با شیرینی و با آجیل و خشکبار از یکدیگر پذیرایی می‌کنند و بهار طبیعت را جشن می‌گیرند، اما امسال با وضعیت قیمت آجیل و خشکبار، استقبال مردم از خرید این خوراکی مورد علاقه بسیار کاهش یافته تا جایی که فعالان این بازار چشم به راه مردم برای خرید تنها یک کیلو آجیل می‌باشند.

از نیمه دوم سال جاری و با اعلام تورم نقطه‌ای ۵۲ درصدی بهمن یعنی دقیقاً از شوک جدید نوسانات شدید دلار، قدرت خرید مردم بیش از هر زمانی نزولی شد تا جایی که کارشناسان اُفت خرید بی سابقه‌ای را برای اسفند ماه پیش بینی کرده بودند و امروز مردم تنها برای حفظ وضعیت زندگی و تأمین نیاز سفره‌های خود اقدام به خرید ضروری‌ها کرده و قید سنت و شادی را زده اند.

خرید آجیل برای مردم سخت شد

به گزارش اقتصاد ۲۴، در نوروز ۱۴۰۲ صدای شکستن آجیل برای مردم هزینه خواهد داشت. امسال سال سختی برای مردم به ویژه کارگران بود چراکه تورم و گرانی، معیشت صدرنشینان کم درآمد یعنی کارگران را نشانه گرفت و خانوار‌ها ناچار به حذف اکثریت خوراکی‌ها از سبد معیشتی شدند.

یک کارگر با دستمزد مصوب چطور می‌تواند اقلام خوراکی ضروری سفره نوروز خانواده خود را تهیه و تأمین کند؟!

حداقل‌ترین قیمت یک کیلو آجیل شب عید به اندازه دستمزد سه روز یک کارگر است و این یعنی رویای خرید آجیل برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه!

آجیل و خشکبار نوروزی در بازار چند؟

در حالی سازمان میادین میوه و تره‌بار قیمت آجیل مخلوط شب عید در میادین میوه و تره‌بار تهران را برای هر کیلوگرم آجیل شور ۲۹۹ هزار تومان و برای هر کیلو آجیل شیرین ۲۶۵ هزار تومان اعلام کرده است که بررسی میدانی بازار آجیل و خشکبار از سوی خبرنگار اقتصاد۲۴ نشان می‌دهد که قیمت خرید یک کیلو آجیل چهار مغز شور و خام بدون تخمه بین از ۷۳۰ تا ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است؛ البته این قیمت‌ها مخصوص محصول‌هایی با کیفیت درجه ۲ و ۳ در فروشگاه‌های سطح شهر است که در برخی موارد و با کیفیت کمی بهتر به کیلویی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

هر کیلو پسته نیز نسبت به درجه بندی آن از کیلویی ۷۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در حال فروش است که البته پسته‌های ریز و در بسته به عنوان کف قیمت در بازار فروخته می‌شود.

قیمت آجیل شب عید

به گزارش اقتصاد ۲۴، بادام با پوست و بدون پوست نیز از کیلویی ۳۳۰ تا ۶۹۰ هزار تومان خریداری ندارد که در این بین فندق با پوست و بدون پوست هم از ۳۲۰ تا ۶۱۰ هزار تومان تنها در ویترین مغازه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

بادام هندی هم به عنوان یک محصول لاکچری مشتری‌های خاص خود را دارد و از کیلویی ۶۳۰ تا یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان در خشکباری‌های تهران دل هر مشتری را می‌برد.

تخمه کدو، ژاپنی و آفتابگردان نیز در بهترین حالت از کیلویی ۲۵۰ تا ۶۴۰ هزار تومان فروش می‌رود و امروز فقط صدای شکستن آن برای مردم خاطره مانده است.

منبع: اقتصاد۲۴

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر