کد خبر: 16951
A
توسعه بزرگترین میدان گازی جهان؛

آخرین سکوی فاز ١٩ پارس جنوبی نصب شد

بخش دریایی طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با نصب آخرین سکوی این فاز در آب‎های خلیج فارس تکمیل شد و ظرفیت تولید آن 14.2 میلیون مترمکعب گاز، پس از پایان عملیات راه‎اندازی، در اردیبهشت ماه سال ٩٦ به سکوهای تولیدی خواهد پیوست.


آخرین سکوی فاز ١٩ پارس جنوبی نصب شد

به گزارش دیده بان ایران به نقل از وزارت نفت، سکوی B ١٩ با وزن ١٦٤٠ تن، امروز (یکشنبه) بر روی پایه های خود در موقعیت فراساحل فاز 19 پارس جنوبی نصب شد.
این عرشه، آخرین سازه دریایی فاز ١٩ است که ظرفیت تولیدی 14.2 میلیون مترمکعب گاز را دارد.
قرار است، پس از پایان عملیات راه‎اندازی، که اردیبهشت ماه سال آینده پیش بینی شده، این سکو هم به مجموعه سکوهای تولیدی پارس جنوبی بپیوندد.
حمیدرضا مسعودی مجری فاز ١٩ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس درباره مشخصات سکوی B ١٩ گفت:کلیه واحدهای شیرین سازی پالایشگاه، با توجه به آمادگی گاز ترش و غنی برداشت شده از این سکو، بلافاصله شیرین سازی و به خط لوله سراسری تزریق خواهد شد.

** درآمد حدود 1.4میلیارد دلاری فاز ١٩،
مسعودی میزان منابع مالی صرف شده برای ساخت این سکو را حدود ١٥٠ میلیون دلار ذکر کرد و افزود، با توجه فعالیت های باقیمانده سکو به منظور بهره برداری از آن ، عملیات اتصال سکو و تجهیزات جانبی به چاه ها و راه اندازی بر روی این سکو و در دریا انجام می شود.
به گفته مسعودی، اردیبهشت ماه امسال تاکنون و در مدت کمتر از یک سال از زمان بهره برداری، هفت میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه میعانات گازی و بالغ بر پنج میلیارد متر مکعب گاز در فاز ١٩ تولید شده و درآمد حاصل از فروش محصولات این فاز برای کشور یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار برآورد می شود.
مجری فاز ١٩ پارس جنوبی افزود: برای توسعه این فاز از ظرفیت های مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده شده و در مجموع ٦١ درصد از کل فعالیت های طراحی، مهندسی، ساخت، اجرا، راه اندازی و بهره برداری ایرانی بوده و بخش عمده ای از کالاها و تجهیزات ساخت هم توسط سازندگان داخلی تامین شده است.

**راه اندازی آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ 
پیش از این، شرکت نفت و گاز پارس از راه اندازی ردیف ٢ شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی با ورود گاز ترش حوزه فراساحل این فاز خبر داده بود.
این ردیف، چهارمین و آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی است که با ظرفیت تولید 12.5میلیون متر مکعب گاز شیرین، راه اندازی و در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.
اکنون، بیشترین میزان تولید گاز شیرین این فاز از سه ردیف یکم، سوم و چهارم با حدود ٣٠ میلیون متر مکعب به خط سراسری تزریق می شود.
با نصب، راه اندازی و بهره برداری از سکوی ١٩B، هر چهار ردیف شیرین سازی فاز ١٩ با ظرفیت کامل، حدود ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین به خط سراسری ارسال خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی(یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان به شمار می رود که با برخورداری از 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، نزدیک به ١٩ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.
نزدیک به سه هزار و ٧٠٠ کیلومترمربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و 6 هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر