کد خبر: 17093
A
دیده بان ایران عملکرد دولت در سال 95 را بررسی می کند

شاهکارهای اقتصادی دولت یازدهم در سال 95 / از تورم تک رقمی تا رشد 7.4 درصدی/ بهبود شاخص رفاه و ایجاد 700 هزار شغل/ دستاوردهای چشمگیر صنایع هوایی و نفتی / مخالفانِ سیاست زده یِ دولت چشمان خود را باز کنند!

دولت دکتر روحانی موفق شد در سال 95، 700 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند؛ این در حالیست که خالص ایجاد اشتغال در هشت سال دولت گذشته تقریبا صفر بوده است؛ طبق آمارهای رسمی، جمعیت شاغل کشور در سال ۸۴ حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که این میزان در سال ۹۱ ثابت ماند؛ در واقع در 8 سال دولت قبل با انباشت نیروهای متقاضی شغل، شاهد به صف شدن نیروهای جدیدالورود و اغلب فارغ‌التحصیل متقاضی شغل هم بودیم که این امر بحران فزاینده بیکاری را پدید آورد و دولت یازدهم را میراث برِ پدیده شومی کرد که در نتیجه بی تدبیری‌های دولت قبل ایجاد شده بود.

شاهکارهای اقتصادی دولت یازدهم در سال 95 / از تورم تک رقمی تا رشد 7.4 درصدی/ بهبود شاخص رفاه و ایجاد 700 هزار شغل/ دستاوردهای چشمگیر صنایع هوایی و نفتی / مخالفانِ سیاست زده یِ دولت چشمان خود را باز کنند!

 

دیده بان ایران- نیما صداقت: سال 95 با تمام فرازونشیب‌هایش سپری شد؛ در این سال نیز دولت تدبیر و امید با اصرار بر پیگیری رویکر خردورزانه و تعامل‌گرایانه دستاوردهای شگرفی را برای مردم ایران اسلامی رقم زد؛ در این سال هر چند مخالفان یا معاندان داخلی و خارجی به سیاق مالوف سنگ‌اندازی و درشت گویی کردند، اما قطار حرکت شتابان دولت در ریل پیشرفت و توسعه متوقف نشد؛ در میان آشفته بازار هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه دولت یازدهم، تکلیف معاندان خارجی مشخص است؛ آنها 38 سال است که علیه انقلاب شکوهمند اسلامی ما عقده گشایی می‌کنند؛ اما اینکه مخالفان داخلی هم همصدا با آنها به منظور اغراض سیاسی و انتخاباتی، دولت تدبیر و امید را آماج هجمه‌های خود قرار دهند، جای بسی شگفتی است.

در سال 95 همچون سه سال گذشته، توفیقات متعددی عاید دولت و ملت ایران شد؛ توفیقاتی که بخشی از آنها حاصل دستاورد شگفت‌انگیز برجام بود؛ دستاوردی که اثرات مثبتش به تدریج در حال رخ نمایی است؛ هر چند این دستاوردهای برجامی چندان به مذاق برجام ستیزانِ دلواپس خوش نمی‌آید اما بهبود و ارتقاء وضعیت معنوی و مادی ملت ایران در سایه برجام مطلب قابل کتمان و پوشیده‌ای نیست. البته رشد شاخص‌های آماری و اقتصادی در سال 95 تنها مرهون برجام نیست بلکه بخش ویژه‌ای از این بهبود و ارتقاء در نتیجه سیاست‌های اقتصادی تعقل گرایانه دولت یازدهم، حاصل شده است. 

*بهبود شاخص رفاه در سال 95

 

در سال 95 در سایه تدابیر دولت یازدهم، «شاخص رفاه» به وضعیت سال 86 بازگشت؛ شاخصی که در دولت گذشته روند صعودی‌اش متوقف شده بود؛ در سال 91 (هفتمین سال ریاست جمهوری احمدی نژاد) شاخص رفاه اجتماعی کاهشی 17.7 درصدی داشت؛ در آن سال بیش از 33 درصد خانوارهای شهری و 40 درصد خانوارهای روستایی در زیر خط فقر مطلق قرار گرفتند.

همچنین از تیرماه سال 84 تا تیرماه سال 1392(بازه 8 ساله دولت قبل) میانگین سطح عمومی قیمت‌ها در مناطق شهری 4.4 برابر و در مناطق روستایی 5.4 برابر شده بود؛ به عبارت دیگر، در 8 سال دولت گذشته تورم 340 درصدی در مناطق شهری و تورم 440 درصدی در مناطق روستایی حاکم شد. در واقع قدرت خرید آحاد مردم در مناطق شهری 77 درصد و در مناطق روستایی 81 درصد کاهش یافت.

در واقع دولت یازدهم در شرایطی که شاخص رفاه اجتماعی به شدت تنزل یافته بود و درصد خانوارهای زیر خط فقرِمطلق افزایش یافته بود و همچنین قدرت خرید آحاد مردم به دلیل تورم لجام گسیخته کاهش چشمگیری پیدا کرده بود، سکان مدیریت اقتصادی کشور را به دست گرفت.  

 در چنین شرایطی دولت تدبیر و امید به منظور بهبود توزیع درآمد و رفاه اجتماعی، به اقداماتی از قبیل مدیریت نقدینگی، کاهش تورم، انظباط پولی و مالی، ثبات بازار دارائی‌ها، حمایت از تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، مبادرت ورزید و توفیقات زیادی را در این امور در سال 95 بدست آورد.

 

*ایجاد 700 هزار فرصت شغلی در سال 95

دولت دکتر روحانی موفق شد در سال 95، 700 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند؛ این در حالیست که  خالص ایجاد اشتغال در هشت سال دولت گذشته تقریبا صفر بوده است؛ طبق آمارهای رسمی، جمعیت شاغل کشور در سال ۸۴ حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که این میزان در سال ۹۱ ثابت ماند؛ در واقع در 8 سال دولت قبل با انباشت نیروهای متقاضی شغل، شاهد به صف شدن نیروهای جدیدالورود و اغلب فارغ‌التحصیل متقاضی شغل هم بودیم که این امر بحران فزاینده بیکاری را پدید آورد و دولت یازدهم را میراث برِ پدیده شومی کرد که در نتیجه بی تدبیری‌های دولت قبل ایجاد شده بود.

*رساندن تورم 40 درصدی به 8.6

 

در بحث کنترل و کاهش تورم نیز، اقدام و تدابیر دولت دکتر روحانی را باید در حد معجزه تلقی کرد؛ دولت یازدهم میراث‌برِ تورم 40 درصدی دولت قبل بود؛ تبدیل این تورم لجام‌گسیخته به تورمی تک رقمی و رساندن آن به 8.6 اقدامی شگفت‌انگیز و محیرالعقول بود. هر چند مخالفانِ سیاست زده ی دولت، این کاهش چشمگیر تورم را حاصل حکمفرما شدن رکود می‌دانند اما آنها توجه ندارند که اقتصاد ایران سالهاست درگیر بیماری مزمن «رکود تورمی» است و برای علاج این بیماری منحوس ابتدا باید با کاهش نرخ تورم ولو به قیمت رکود، انتظارات غیرواقعی را در اقتصاد کشور مهار کرد و دستِ رانت خواران ضدِ تولید را که از افزایش بی رویه نرخ توم سود می‌برند، از اقتصاد کوتاه کرد.  

همچنین باید توجه داشت که اگر سیاست‌های دولت یازدهم در کاهش نرخ تورم، پیگیری نمی‌شد؛ وضعیت اقتصادی کشور امروز مشابه ونزوئلا بود؛ کشوری که در سال 92 همانند ایران تورمی در حدود 40 درصد داشت اما امروز در سایه حکومت پوپولیست و عوامفریبش، تورمی 484 درصدی را تجربه می‌کند و سطح عمومی قیمت‌ها در این کشور به حدی افزایش یافته است که خیل کثیری از مردم آن از تامین مایحتاج اولیه عاجزند!

 

*رشد اقتصادی 7.4 درصدی در سال 95

یکی دیگر از شاهکارهای اقتصادی دولت یازدهم در سال 95، افزایش نرخ رشد اقتصادی است؛ دکتر روحانی در ابتدای سال 95 به مردم وعده رشد 5 درصدی را داده بود اما امروز در روزهای پایانی سال 95، کشور رشد اقتصادی 7.4 درصدی را تجربه می‌کند؛ ارزش این امر زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم دولت یازدهم، کشور را با تورم منفی 6.8 از دولت قبل تحویل گرفت. 

واریز 20درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی علی رغم کاهش 100 دلاری قیمت نفت، یکی دیگر از اقدامات شگفت انگیز اقتصادی دولت است؛ این اقدام دوراندیشانه در شرایطی است که دولت سابق با رقم فوق نجومی 720 میلیارد دلار درآمد نفتی، نه تنها پولی به حساب صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی واریز نکرد بلکه  نرخ رشد منفی اقتصادی و تورم 40 درصدی را به یادگار گذاشت. 

 

*دستاوردهای شگرف نفتی در سال 95

حوزه نفت را باید در صدر اقدمات و تدابیر اقتصادی تحسین برانگیز دولت تدبیر و امید در سال 95 قرار داد؛ در دهم آذرماه 95 در جریان صد و هفتاد و یکمین نشست اوپک در وین اعضای این مجمع نفتی توافق کردند که به منظور بازگرداندن تعادل به بازار، روزانه تا یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهند و نکته در خور توجه آنکه ایران از این کاهش تولید معاف شد و حتی مقرر شد که روزانه 90 هزار بشکه نیز به تولید نفت کشورمان افزوده شود؛ این دستاورد در نتیجه جهد و تلاش دولتمردان و تاکید آنها بر ضرورت بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت و بازگشت به دوران پیش از تحریم ها در عصر پسابرجام بود.

*ارتقاء چشمگیر صنعت هوایی در سال 95

در صنعت هوایی نیز در سال 95 توفیقات و دستاوردهای چشمگیری عاید کشور شد؛ در 21 آذرماه سال جاری قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای مدرن مسافربری از شرکت معتبر بویینگ نهایی شد؛ یازده روز پس از نهایی شدن قرارداد بویینگ، یعنی در روز پنجشنبه دوم دی، با حضور مقامات ارشد شرکت ایرباس در ایران، قرارداد فروش 100 فروند هواپیمای مسافربری مدرن این شرکت به ایران نهایی شد؛  با امضای قرارداد منعقده میان ایران و فرانسه، ایرباس‌ها از اوایل سال 2017 میلادی دریک پروسه زمانی 10ساله طبق مفاد قرارداد تحویل ایران ایر خواهند شد؛ این هواپیماها شامل 46فروند هواپیما از خانواده A320 ،38 فروند هواپیما از خانواده A330 و 16فروند از خانواده A350 هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر