کد خبر: 17136
A
دکتر جهانگیری در نخستین همایش ملی صبر تاکید کرد:

صبر، مدارا و عفو باید به گفتمان غالب و مسلط جامعه تبدیل شود/ هیچ کس از سوء تفاهم و سوء رفتار سود نمی برد

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ برنامه توسعه ای و هیچ تحول اقتصادی بدون وجود فرهنگ مدارا و صبر قابل تحقق و اجرا نیست، گفت: در جامعه بد بین و بدگمان که صبر و گذشت وجود نداشته باشد، این جامعه توان حل مشکلات را پیدا نمی کند و توان آن به فرسایش می رود.

صبر، مدارا و عفو باید به گفتمان غالب و مسلط جامعه تبدیل شود/ هیچ کس از سوء تفاهم و سوء رفتار سود نمی برد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز (سه شنبه) در نخستین همایش ملی صبر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ابتکار عمل قوه قضاییه و به ویژه معاونت فرهنگی دستگاه قضایی را در برگزاری همایش ملی صبر تمجید کرد و افزود: امیدوارم این همایش که برای ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت برگزار شده با آثار و برکات مثبتی در جامعه همراه باشد. 

معاون اول رییس جمهور موضوع همایش را موضوعی بسیار پراهمیت برای کشور و بخصوص در شرایط فعلی جامعه دانست و گفت: اگر مولفه های صلح، بخشایش و رضایت در جامعه تحقق یابد، می تواند از بسیاری از مشکلات اجتماعی جلوگیری کند. 

وی افزود: در دین مبین اسلام نیز بر موضوعات رضایت، بخشش، عفو و گذشت به عنوان موضوعاتی کلیدی برای زندگی اجتماعی انسان ها تاکید شده است و فقدان روحیه بخشش و گذشت می تواند آسیب های جدی به سلامت و روان جامعه وارد کند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه در سال جاری چهار جلسه در حضور مقام معظم رهبری در خصوص مسائل و آسیب های اجتماعی برگزار شده است، گفت: در این جلسات که با حضور سران قوای سه گانه و مسئولین عالی رتبه کشور برگزار شده بر این نکته تاکید شده است که برای حل آسیب های اجتماعی باید همه قوا و ارکان نظام بسیج شوند و راهکارهای علمی و دقیق پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: هرچه پیش می رویم با موانع و چالش های متعدد روبرو می شویم و باید توجه داشته باشیم که حل این موانع با توجه هرچه بیشتر به مفاهیم صبر، عفو و اصلاح ذات البین میسر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مفاهیمی همانند صبر، عفو و اصلاح ذات البین باید به گفتمان غالب و مسلط جامعه تبدیل شود، اظهار داشت: نه حکومت، نه جامعه و نه هیچ جریان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سوء تفاهم و سوء رفتار سود نمی برد.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: پیش نیاز هر برنامه دقیق و تحول اقتصادی وجود فرهنگ مدارا و صبر است چرا که در غیر اینصورت اجرای برنامه های توسعه ای دشوار و حتی ناممکن می شود. 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه هرگاه سرمایه های اجتماعی کمرنگ شوند، همبستگی، اعتماد، مشارکت و امید به آینده در میان شهروندان و نهادهای مدنی کاهش پیدا می کند، خاطر نشان کرد: افزایش سرمایه های اجتماعی می تواند تاثیر تعیین کننده ای در توسعه کشور داشته باشد و این نتیجه ای است که پژوهشگران داخلی و بین المللی بر آن تاکید دارند.

وی راه بالا بردن سرمایه های اجتماعی را توجه به اخلاق در قالب رفتارهای فردی و جمعی دانست و گفت: اگر انگیزه ها و مکارم اخلاقی در جامعه تبدیل به گفتمان شود می تواند از زوال سرمایه های اجتماعی پیشگیری کند.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: نه تنها در فرهنگ آشکار بلکه در فرهنگ پنهان جامعه نیز باید تحمل به جای خشونت، محبت به جای کینه و بخشش به جای انتقام جایگزین شود که این کار قطعاً کاری بزرگ و پردامنه است که تحقق آن مشارکت همگان و همراهی همه افراد در سطوح مختلف را می طلبد و باید یاد بگیریم که همدیگر را تحمل کنیم و با هم کار کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه صبر، مدارا و عفو فقط وجه سلبی ندارد و از وجه مثبت هم برخوردار است، گفت: گاهی تصور می شود که مدارا و صبر فقط کاری سلبی است اما در حقیقت صبر نیز همانند مقاومت مؤلفه ای محدود کننده نیست بلکه گشایش است و فرصتی برای توسعه، پیشرفت و حل مسائل و مشکلات ایجاد می کند. 

وی افزود: درباره اقتصاد مقاومتی نیز عده ای تصور می کنند که اقتصاد مقاومتی اقتصادی انزوا طلب است که می خواهد به دور خود دیوار بکشد تا از سختی ها به دور باشد اما اقتصاد مقاومتی در حقیقت ایجاد فرصت های بهتر و گشایش های جدید با تکیه بر ظرفیت های درونی جامعه است تا زمینه توسعه بهتر و بهبود زندگی و رفاه مردم را مهیا سازد.

دکتر جهانگیری افزود: همانگونه که برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند گفتمان سازی هستیم، صبر و بخشش نیز زمانی در جامعه محقق می شود که به گفتمان غالب در کشور تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با ابراز تأسف از اینکه خشونت و نزاع های طایفه ای در برخی مناطق کشور به مسائل بغرنج تبدیل شده است، گفت: اخیراً درگیری مسلحانه ای در یکی از استان های کشور میان دو طایفه به وجود آمد که هدف آن انتقام جویی بوده است. برای اصلاح این وضعیت نیازمند کارهای بزرگ هستیم و امیدوارم دانشگاه ها، نخبگان، صاحب نظران و حوزه های علمیه به صحنه بیایند تا فرهنگ صبر و بخشش در کشور ترویج پیدا کند و دولت نیز از قوه قضاییه در این راستا حمایت و همکاری های لازم را انجام خواهد داد.

در این مراسم معاون اول قوه قضاییه هم با بیان اینکه صلح، سازش و رضایت چیزی نیست که در زمان خاص و در میان جامعه و اقشار خاص دارای ارزش باشد، گفت: صلح در همه زمان ها و در همه جوامع بشری مورد نیاز بوده و از ارزش برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: در دین اسلام به موضوع صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده و در سوره های مختلف قرآن نیز به موضوع صلح پرداخته شده است چرا که صلح زمینه را برای تعالی، رشد و کمال خانواده فراهم می کند.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از بانیان رضایت، کسانی که از قصاص چشم پوشی کرده اند و قضات فعال در حوزه صلح و سازش قدردانی شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر