کد خبر: 17446
A
پدر شهرهای جدید ایران در گفت و گو با دیده بان ایران؛

مسکن مهر تمام برنامه های ما در شهر های جدید را بهم ریخت

میریان: ایجاد مسکن مهر در شهرهای جدید پدیده ای غیر قابل پیش بینی شده بود که سایر خدمات را به تعویق انداخت. در شهر پرند 2 بیمارستان در حال ساخت است و سومین بیمارستان هم با نمایندگان کشور ایتالیا در حال مذاکره هستیم و اقداماتی نیز صورت گرفته است.

مسکن مهر تمام برنامه های ما در شهر های جدید را بهم ریخت

دیده بان ایران: سید محمود میریان، عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفت و گو با دیده بان ایران با توجه به شکل گیری پدیده جدیدی به نام شهرهای کوچک در اطراف شهر های بزرگ و توسعه شهرنشینی اظهار داشت: ایجاد شهرهای جدید یکی از انواع توسعه های شهری در جهان است و براساس نیازهای موجود و افزایش جمعیت شهری،  شهرهای جدید در اطراف مراکز استان ها بوجود می آیدکه  در گونه های مختلف اهداف متفاوتی هم برای شهرهای جدید وجود دارند.

میریان افزود:  در کشورهای جهان سوم به دلیل به اشباح رسیدن جمعیت در شهرهای بزرگ و همچنین سرریز شدن جمعیت در کلان شهرها سعی می کنند تا پیرامون برنامه ریزی های جدید، ساخت شهرهای جدید را در نظر بگیرند تا به نوعی  هدایت و توسعه جمعیت در شهرهای جدید به صورت هدفمندتری انجام شود.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید افزود: در توسعه شهرهای کوچک برنامه ریزی و مطالعاتی  از جمله توسعه مراکز اقتصادی منطقه در توسعه های سکونتی پیش بینی می شود که به صورت مراکز مهم صنعتی، ذوب آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه های پتروشیمی و مکان های مناسبی ایجاد شود که همه این موارد در کنار سکونت کرد خانوارهای جدید صورت می گیرد. که البته این سکونت ها اگر 30 هزار جمعیت داشته باشد در شهرهای جدید باید طبق قانون شهرسازی که در سال 1380 به تصویب رسیده است، شهر جدید برای اسکان آن افراد در نظر گرفته شود.

میریان تصریح کرد: توسعه شهری پیرامون خودش را پیدا می کند و همچنین بافت های قدیمی و فرسوده که با توسعه بافت هایی که در شهرها وجود دارد و توسعه می یابد و مکان هایی را که به دلایلی تخریب شده را بازسازی می کند.

او خاطرنشان کرد: توسعه شهرهای بزرگ براساس اهداف مورد نظر مکان یابی می شود و پاسخگوی سر ریز جمعیت می شود.

شهرهای جدید در حقیقت قبل از سکونت سعی می شود که زیر ساخت ها را در فازهای اول، دوم، سوم و چهارم قبل از احداث فازها زیر ساخت ها اعم از: فضاهای سبز، مکان های آموزشی، ورزشی، فرهنگی، شبکه های آب و فاضلاب و... نیازهایی که برای یک سکونت صورت می گیرد و باید قبل از اینکه کسی در ساختمان ها اسکان یابد، همه نیازهای خدماتی یک شهر را فراهم شود تا افرادی که در آن ساختمان ها سکونت دارند، بدون مشکل باشند، اگر بر اساس برنامه ریزی شهرها توسعه و ساخته شوند، مردم با مشکلات کمتری مواجه می شوند.

میریان با اشاره به این موضوع که برنامه ریزی پیش بینی نشده، توسعه شهر را تحت تاثیر قرار می دهد اظهار کرد: عدم برنامه ریزی مناسب باعث بروز و ظهور برخی مشکلات می شود که هم اکنون با مواردی از این دست مواجه ایم به طئر مثال ایجاد مسکن مهر در شهرهای جدید پدیده ای غیر قابل پیش بینی شده بود که به یکباره وارد برنامه ساخت و ساز کشور شد و سایر خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی و سایر خدمات این شهر ها را نیز به تعویق انداخت و  قبل از اینکه مشکلات و زیر ساخت های شهر را فراهم کنند به مردم اسکان دادند که این خود به تنهایی سر آغاز و بزرگترین مشکل شهرهای جدید شد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اشتغال، مسئله بسیار مهمی در برنامه ریزی توسعه مکان های توسعه شهری است و در هر شهر منطقه کشاورزی، صنعتی، پتروشیمی برنامه ریزی شده است ولی باز هم این حجم از جمعیت در شهرهای «پردیس و پرند» پیش بینی نشده بود و واحد های اشتغال برای این تعداد جمعیت در نظر نگرفته شده است.

میریان خاطرنشان کرد: مکان یابی شهرهای جدید یکی از مهمترین و در حقیقت اولین مطالعاتی است که  باید صورت پذیرد ومطالعات مکان یابی با استفاده از طرح های بالا دستی و مطالعاتی که در منطقه مهندسین مشاور انجام می دهند را مورد مطالعه و انتخاب قرار می دهند و چندین گزینه را پیش بینی می کنند و دلایل مختلف امکان مکان جدید را برای هرکدام از این شهرهای جدید که کدام مناطق را برای توسعه یابی در نقاط شهرهای بزرگ کشور را مورد بررسی قرار دهند را در شورای شهرسازی مورد تحلیل قرار می گیرد و در نهایت بهترین گزینه به تصویب می رسد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: برای توسعه شهر تهران «پرند» بهترین مکان به لحاظ زیست محیطی و شرایط کشاورزی و پتانسیل ها را دارد و زمین های آن منطقه از لحاظ شرایط توسعه شهری، ژئو فیزیکی و امکان توسعه ای و از لحاظ انشعابات آب و برق بنا به این دلایل امکان هدایت جمعیت به این منطقه وجود دارد و به همین دلیل «شهر پرند» به تصویب رسید و اقدامات جدید توسعه نیز صورت گرفت.

میریان در ادامه با تاکید بر این نکته که اگر بگوییم که مکان یابی ها به صورت کامل صورت نگرفته، کم لطفی است به دلیل اینکه مطالعات به صورت دقیق انجام شده گفت:  بهتر است بگوییم که مکان یابی ها ضعیف اعمال شده و در تلاش هستیم که دسترسی ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم وضوایطی نیز برای توسعه شهرهای جدید در نظر داریم.

وی  افزود: «شهر جدید پرند» بهترین دسترسی به اتوبان تهران- ساوه را دارد و در حقیقت می شود گفت «پرند» در جوار اتوبان است و انشالله مترو پرند هم به زودی تکمیل و افتتاح خواهد شد و حتی خرید لوکوموتیوها نیز به مرحله بهره برداری رسیده است.

طبق قانون تمام دستگاه های زیربط وزارت بهداشت، آموزشی، ورزشی و ... برای تامین خدمات به شهروندان مکلف هستند همزمان با برنامه ریزی توسعه شهری جدید همه زیر ساخت ها احداث شوند و بعد افراد را در آنجا اسکان دهند، البته در آینده ای نه چندان دور همه نیازهای عمومی مردم مرتفع می شود.

میریان افزود: کلینیک، پلی کلینیک و درمانگاه در شهرهای کوچک ساخته شده و مردم نیز خدمات رسانی می کنند، اما بیمارستان در شهر های جدید هنوز به بهره برداری نرسیده است و با توجه به میزان جمعیت مردم در آن منطقه باید به حدی برسد تا بتوانیم بیمارستان احداث کنیم.

البته در شهر پرند 2 بیمارستان در حال ساخت است و سومین بیمارستان هم با نمایندگان کشور ایتالیا در حال مذاکره هستیم و اقداماتی نیز صورت گرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر