کد خبر: 18453
A
تهیه سه بسته اشتغال مستقل برای میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

ربیعی: اقدام های هماهنگ و تهیه بسته حمایتی لازمه اشتغالزایی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم رفع مشکل بیمه هنرمندان و صنعتگران بخش صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: اجرای اقدام های متصل به هم و تهیه یک بسته حمایتی از برنامه های دولت برای اشتغالزایی است.


ربیعی: اقدام های هماهنگ و تهیه بسته حمایتی لازمه اشتغالزایی است

به گزارش دیده بان ایران از تارنمای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «علی ربیعی» در نشست با رییس و معاونان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: قواعد و قوانین در هر بخش باید به‌صورت جداگانه و سازمان‌یافته اجرایی شود و همچنین باید برای هر بسته اشتغال، بسته بهبود فضای کسب‌وکار تعریف شود.
ربیعی بر رفع مشکل بیمه هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی تاکید کرد و ادامه داد: رَسته‌های پُراشتغال کشور در شورای عالی اشتغال شناسایی و بُرش استانی این رسته‌ها نیز مشخص شده است و براساس این بررسی‌ها سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یکی از دستگاه‌های اشتغالزا شناخته می شود.

** تهیه برش استانی ظرفیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی با رویکرد تولید و اشتغال
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست گفت: برش استانی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با رویکرد تولید و اشتغال برای سال 96 در دست تهیه است و به‌زودی اعلام می‌شود.
«زهرا احمدی‌پور» اضافه کرد: با تهیه این برش استانی، رصد تولید اشتغال سازمان میراث‌فرهنگی در استان‌ها با سهولت بیشتری انجام می‌شود.
احمدی‌پور گفت: 73 روستای منتخب به‌عنوان هدف توسعه گردشگری روستایی انتخاب و همه مطالعات و بررسی‌های لازم در مورد ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این مناطق ‌انجام شده است و به اصل توانمندسازی و آموزش با استفاده از ظرفیت‌های چهار سازمان مردم نهاد فعال توجه می شود.
معاون رییس‌جمهوری افزود: براساس این طرح سه ماهه، در 73 روستای منتخب مرمت خانه‌های تاریخی، فعال سازی بوم‌گردی و احیای کارگاه‌های صنایع‌دستی در دستور کار قرار می‌گیرد.
معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این زمینه گفت: توسعه گردشگری روستایی و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی از زمینه‌های مهم اشتغال‌زایی در بخش گردشگری است که تاثیر اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد؛ همچنین در بخش هتل‌ها، خانه‌های مسافر و سایر بخش‌های مرتبط با گردشگری زمینه‌های متنوع اشتغال وجود دارد.
«مرتضی رحمانی‌موحد» اضافه کرد: راهنمایان گردشگری نیز از دیگر موارد اشتغال‌زا در بخش گردشگری به شمار می روند.
همچنین به گفته «محمدحسن طالبیان» معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری،‌ طاق‌زنی، آینه‌کاری، گنبدزنی و... از مشاغل مربوط به دانش سنتی بناهاست که با ایجاد کارگاه‌های مرمت و حفاظت برای 10 نفر به‌صورت مستقیم و برای 15 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست گفت: اکنون400هزار هنرمند و صنعتگر در سامانه معاونت صنایع‌دستی سامان‌دهی شده‌اند و باید به بازاریابی و فروش که مهم‌ترین مشکل بخش صنایع‌دستی است توجه بیشتری شود. 
بهمن‌ نامورمطلق افزود: این معاونت طرح ایجاد 100هزار شغل شهری و روستاهایی را در زمینه صنایع‌دستی تهیه کرده است.
به گفته وی، طرح «صدرا» درباره برندسازی برای آثار و تولیدات صنایع‌دستی است که درصورت تامین اعتبار به‌صورت آزمایشی در استان گیلان اجرا می‌شود.

** تهیه طرح ایجاد 140هزار شغل در بخش صنایع‌دستی و گردشگری
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه گفت: باید طرح ایجاد 140هزار شغل در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری با تعریف ریز‌طرح های استان‌ها به‌اجرا درآید.
«عیسی منصوری» افزود: استان های کرمانشاه، کردستان و سمنان به‌صورت آزمایشی برای اجرای طرح توسعه فعالیت‌های مرتبط با سازمان میراث‌فرهنگی انتخاب شده‌اند که باید با استفاده از دستورالعمل مشترک، فعالیت‌های موردنظر در این استان‌ها اجرایی شود.
در این جلسه مقرر شد سه بسته اشتغال مستقل برای میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهیه شود.
به گزارش ایرنا، با توجه به نامگذاری امسال درباره «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال»، دولت به برنامه های خود با هدف افزایش تولید و اشتغالزایی توجه بیشتری کرده است. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر