کد خبر: 18901
A

تخریب افتخار ملی با تحریف آمار

یکی از روزنامه ‌ها که اتفاقاً از اموال عمومی ارتزاق می ‌کند و البته در تخریب سیاسی همیشه پیشگام حمله به دولت محسوب می‌شود، در تیتر یک دیروز خود ادعا کرد که فازهای افتتاح شده توسط رئیس جمهوری دستاورد دولت قبل بوده و بیش از 90 درصد تکمیل این فازها مربوط به دولت دهم است! تخریب سیاسی دولت به بهانه انتخابات اگر چه مسبوق به سابقه است اما زیر سؤال بردن این دستاورد ملی که تیتر بسیاری از رسانه ‌های دنیا شد چیزی جز تلاش عامدانه یا غیر عامدانه برای تضعیف نظام معنا نمی ‌دهد! اگر چه این طرح ملی از سال‌ ها قبل کلید خورد و در طول سال‌ های دولت دهم به دلیل تحریم‌ ها و همچنین عدم سرمایه‌ گذاری بسیار کند پیش رفت، اما هم وزیر نفت و هم رئیس جمهوری این طرح بزرگ و ملی را حاصل چندین سال فعالیت دولت ‌های قبل و این دولت عنوان کردند.

تخریب افتخار ملی با تحریف آمار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه ایران در گزارشی نوشت: صنعت نفت ایران به دور از غوغاسالاری رسانه ‌ای و تخریب‌ هایی که از نخستین روز فعالیت دولت یازدهم آغاز شد دستاوردهای کم نظیری داشته است که مورد اتفاق کارشناسان این صنعت نیز است، دستاوردهایی نظیر احیای سهم از دست رفته ایران در بازار نفت خام و سازمان اوپک تا برابری تولید با قطر از میدان مشترک پاس جنوبی.

در ادامه گزیده ای از این گزارش را می خوانیم: حتی این هفته بسیاری از خبرگزاری ‌های بین‌ المللی و دیگر کشورهای جهان به خاطر افتتاح 6 فاز از پارس جنوبی و تلاش ایران برای جلوزدن از شریک خود در این میدان یعنی قطر به تمجید صنعت نفت ایران پرداختند، اما متأسفانه در همین حال کسانی هم بودند که در داخل کشور سعی کردند با پاشیدن بذر تفرقه در ذهن و دل مردم به ناامید کردن آنها از دولت بپردازند. برای مثال این افتتاح تاریخی که باید مردم برای آن را جشن می‌گرفتند تبلیغاتی در آستانه انتخابات نامیدند و گفتند که بیشتر پیشرفت این طرح ‌ها مربوط به دولت قبل بوده اما مسئولان این دولت با آن عکس یادگاری گرفتند! اما آیا واقعیت این است؟ مگر در مراسم افتتاح هم رئیس جمهوری و هم وزیر نفت از تمام کسانی که در به ثمر رسیدن این طرح‌ ها نقش داشتند نام نبردند و تشکر نکردند؟ حتی بیژن زنگنه وزیر نفت اذعان کرد که دست هر کسی را که در افتتاح این 6 فاز نقش داشته است؛ چه در این دولت و چه در دولت قبل می ‌بوسد و افتخار حاصل شده را از آن مردم می ‌داند نه دولت. اما چرا با وجود این سخنان برخی به سیاه نمایی پرداختند وخواستند خدمت‌ های دولت به ایران را کوچک جلوه دهند؟

** استفاده از اموال عمومی برای تخریب دولت
یکی از روزنامه ‌ها که اتفاقاً از اموال عمومی ارتزاق می ‌کند و البته در تخریب سیاسی همیشه پیشگام حمله به دولت محسوب می‌شود، در تیتر یک دیروز خود ادعا کرد که فازهای افتتاح شده توسط رئیس جمهوری دستاورد دولت قبل بوده و بیش از 90 درصد تکمیل این فازها مربوط به دولت دهم است! تخریب سیاسی دولت به بهانه انتخابات اگر چه مسبوق به سابقه است اما زیر سؤال بردن این دستاورد ملی که تیتر بسیاری از رسانه ‌های دنیا شد چیزی جز تلاش عامدانه یا غیر عامدانه برای تضعیف نظام معنا نمی ‌دهد! اگر چه این طرح ملی از سال‌ ها قبل کلید خورد و در طول سال‌ های دولت دهم به دلیل تحریم‌ ها و همچنین عدم سرمایه‌ گذاری بسیار کند پیش رفت، اما هم وزیر نفت و هم رئیس جمهوری این طرح بزرگ و ملی را حاصل چندین سال فعالیت دولت ‌های قبل و این دولت عنوان کردند.

جالب آنکه آمار 90 درصدی این روزنامه از هیچ مرجعی اخذ نشده و بدون استناد است! همچنین در گزارش این روزنامه بیانیه‌ ای به نام متخصصان انرژی آورده شده است که هیچ نام و نشانی از آنها نیست و نام هیچ کدام از آنها هم آورده نشده است! در این بیانیه همان مواضع تخریب دستاوردهای ملی تکرار شده است. همچنین این روزنامه از رستم قاسمی وزیر سابق نفت اظهاراتی نقل کرده است که در آن تلاش شده این دستاوردها کمرنگ جلوه داده شود. غافل از آنکه کند‌ترین دوره پیشرفت فازهای پارس جنوبی در زمان زمامداری وی در وزارت نفت دولت دهم رخ داد! 

** ادعای پیشرفت 90 درصدی در دولت قبل
با این حال بر اساس آمار شرکت نفت و گاز پارس به ‌عنوان مجری توسعه فازهای پارس جنوبی هیچ کدام از فازهای افتتاح شده پیشرفت 90درصدی نداشتند! بیشترین پیشرفت فیزیکی این فازها مربوط به فاز 17 و 18 می‌شود که در پایان دولت قبل به پیشرفت 87 درصدی رسیده بود. فاز 19 که معادل دو فاز استاندارد محسوب می ‌شود در پایان دولت دهم 67 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و فاز‌های 20 و 21 هم 51 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که دروغ بودن آمارهای این روزنامه را نشان می ‌دهد.

** انگ انتخاباتی بودن به طرح‌ های ملی
زنگنه درباره انتخاباتی بودن این افتتاح مهم و تاریخی می گوید: ممکن است عده ‌ای این افتتاح را انتخاباتی بدانند، اما تا چه زمانی انتخاباتی تلقی می ‌شود و چه زمانی انتخاباتی تلقی نمی ‌شود؟‌ به هر حال ده‌ ها هزار نفر در سه سال و نیم گذشته کار کردند تا این طرح ها آماده شده است. خیلی وقت است که این طرح ها آماده شده است. پیشنهاد من این بود به دلیل اهمیتی که این طرح‌ ها دارد آقای رئیس جمهوری از رهبر معظم انقلاب برای افتتاح این مجموعه طرح ها دعوت کنند که تشریف بیاورند. حتی پیشنهاد دادم که به دلیل اینکه مسائل انتخاباتی پیش نیاید بعد از انتخابات ایشان تشریف بیاورند که از این بحث ‌ها نباشد. چون واقعاً فکر می‌کردم یک افتخار ملی است و یک پیام بزرگی است به جامعه جهانی و منطقه. با این مضمون که ما توانمندیم و در شرایط سخت مقاومت کردیم و در تحریم توانستیم این طرح‌ها را اجرا کنیم. دنیا باید این را بشنود و اینکه ما یک کشور مقتدر از نظر فنی و صنعتی هستیم را به جهان مخابره کند. وزیر نفت حتی در آیین افتتاح این فازها عنوان کرد که «وزیران زیادی از جمله آقایان هامانه، نوذری، میرکاظمی و قاسمی در پارس جنوبی فعالیت کردند که از آنها تشکر می‌ کنم. همچنین از مدیران عامل شرکت ملی نفت، مدیران عامل شرکت نفت و گاز پارس، از همه پیمانکاران که سربازان گمنام هستند تشکر می‌کنم و دست آنها را با افتخار می‌ بوسم.»

** برابری با قطر
اما هدف از این گزارش موضوع دیگری است. اینکه بدانید مهم‌ترین موضوع در این قضیه برابر شدن تولید روزانه ایران و قطر بعد از سال‌ها انتظار در یک ماه اخیر است و آنچه افتتاح 5فاز 17و18، 19 (معادل دو فاز استاندارد)، 20 و21 را از 15 فاز دیگر متمایز می ‌کند رسیدن تولید گاز ایران از یک میدان مشترک مهم به 575 میلیون متر مکعب در روز است، یعنی رقمی نزدیک به تولید قطر که ما را در رقابت با این کشور توانمند می ‌کند.

رهبر معظم انقلاب در قالب سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی بارها بر اهمیت این موضوع تأکید کرده ‌اند. اینکه چقدر مهم است تا ما در میادین مشترک با حداکثر توان تولید کنیم و نگذاریم که از حق مردم ایران، مردم کشور دیگری بهره ببرند. اما در گفت‌ و‌گو با سید حسام ‌الدین امیری رئیس برنامه ‌ریزی و کنترل طرح ‌های شرکت نفت و گاز پارس نیز به جزئیات بیشتری از درصد پیشرفت این طرح‌ ها و سهم هر دولت پرداختیم تا شفاف‌ سازی شود.

** پیشرفت طرح در مراحل پایانی اندک اما مؤثر است
پیشرفت طرح در چندین مرحله تقسیم‌ بندی می ‌شود؛ ساخت و خرید که بیشترین هزینه مربوط به این بخش است و مرحله پیش راه‌ اندازی که اگرچه هزینه‌ اش کمتر است اما در این مرحله کار تخصصی و پیشرفت طرح کند می ‌شود، به طوری که در مرحله ساخت از کارگر ساده استفاده می ‌کنیم اما در مرحله پیش راه‌ اندازی حتماً باید از نیروهای متخصص بهره ببریم.

رئیس برنامه‌ ریزی و کنترل طرح ‌های شرکت نفت و گاز پارس در گفت ‌و‌گو با «ایران» این موضوع را بیان کرد و گفت: طرح توسعه هرچه به مراحل پایانی نزدیک‌تر می ‌شود تخصصی ‌تر و ظریف ‌تر می‌شود هزینه آن کمتر است. در مراحل پایانی طرح ممکن است، پیشرفت کار به یک دهم درصد و یکصدم درصد نیز برسد. به خاطر اینکه کاری‌های جزئی در پایان طرح انجام می ‌شود. امیری با بیان اینکه در خصوص پارس جنوبی باید فنی بحث کرد و از سیاه نمایی ‌ها دوری کنیم، اذعان کرد: همه مردم این تصور را دارند که پیشرفت طرح یک موضوع روتین است اما حقیقت چیز دیگری است. وقتی می ‌گوییم پیشرفت طرح به 80درصد رسیده مفهوم آن این نیست که اگر 20درصد با توان قبل کارکنیم طرح توسعه تمام می‌ شود، بلکه میزان پیشرفت در هر بخش از طرح برای خود تعریفی جدید دارد. وی ادامه داد: ابتدای طرح پیشرفت در حد چند دهم درصد انجام خواهد شد، اما در میانه کار یعنی مرحله ساخت ممکن است رشد توسعه به 4 تا5 درصد نیز برسد. در ماه‌ های پایانی اما کارهایی که انجام می شود یک دهم درصد یا یک صدم درصد روی پیشرفت طرح تأثیر می‌ گذارد.

امیری با تأکید بر اینکه نباید طرح توسعه را یک روند ثابت درنظر بگیریم ادامه داد: در خصوص پیشرفت طرح باید به این نکته توجه کرد که جزئی ‌ترین کارها نظیر رنگ کردن و آسفالت راه‌ های اطراف طرح در پیشرفت طرح برای خود وزنی دارند.

اکنون فازهای 17، 18 و19 و20 و 21 درحالی به افتتاح رسیده ‌اند که تقریباً پیشرفت شان در حد 98درصد است، اما امیری می‌گوید که تولید با حداکثر ظرفیت از این فازها انجام می شود و اینکه هنوز به 100 درصد پیشرفت نرسیده ‌اند تأثیری بر تولید آنها ندارد. وی ادامه داد: آنچه باقی مانده فقط رفع پانچ‌ ها، تکمیل مدارک پشتیبانی، مستندسازی و آرشیو‌سازی است. در حال حاضر فازهای افتتاح شده فقط در این بخش نقص دارند که آن هم در روزهای آتی انجام خواهد شد. ناگفته نماند که دولت قبل فازهای 15 و 16 را در حالی بهره‌ برداری کرد که حدود 92 درصد پیشرفت داشتند و 8درصد باقی مانده مربوط به کارهای اصلی طرح و مرتبط با تولید بود، اما این دولت 11 فاز را افتتاح کرد که مهم‌ترین بخش‌های طرح نظیر حفاری، ساخت سکو، تکمیل پالایشگاه، نصب و راه‌ اندازی و دیگر کارهای فنی را تکمیل کرد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر