کد خبر: 19522
A
گزارشی از اولین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سایه احمدی نژاد بر سر کاندیداهای اصول گرا!

عد از پایان مناظره دیروز کاربران شبکه‌های اجتماعی شباهت‌های بسیاری بین برخی از نامزد‌های این دوره و نامزد‌های دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری پیدا کردند، این شباهت‌ها طیف وسیعی از رفتارها ازجمله لحن، شعارها، پوشش، اتهامات، نشان دادن مدرک و حتی آرایش مو را در بر می‌گرفت برنده مناظره دیروز چه کسی بود؟ چه کسی خوش درخشید؟ کسی راست گفت چه کسی دروغ؟ در اولین مناظره آنچه هویدا شد این بود: قالیباف که برای سومین بار کاندیدای انتخابات شده است، ضمن آن که به سئوالات اساسی برنامه پاسخ نداد، تلاش کرد با اتهامات مختلف روحانی را با چالش روبرو کند. این درحالی بود که جهانگیری نامزد اصلاح طلب انتخابات فراتر از حد انتظار ظاهر شد و توانست به او یادآور شود اتهاماتی که به دولت می‌زند بی‌اساس است

سایه احمدی نژاد بر سر کاندیداهای اصول گرا!

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ مناظره نخست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری عصر روز گذشته در صدا و سیما جمهوری اسلامی برگزار شد. همانطور که انتظار می‌رفت این مناظره بیشتر تحت تاثیر جدل و بحث جریان جبهه نیروهای انقلاب (جمنا) و جریان مستقر دولت قرار گرفت. البته از میان کاندیداهای جریان جمنا، یعنی سید ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف، این قالیباف شهردار تهران بود که مواضعی تهاجمی‌تر اتخاذ کرد و البته مواضع او با پاسخ دو کاندیدای جریان دولت یعنی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری مواجه شد. سید ابراهیم رئیسی، اگرچه از سوی جریان جمنا حمایت می‌شود اما به نظر می‌رسید که در مناظره روز گذشته تصمیم بر این داشت روندی آرام‌، بدون ورود به مسائل حساس در پیش بگیرد و از حمله مستقیم به کاندیداهای دیگر اجتناب کند.


در مقابل کاندیداهای جریان دولت نیز از حمله مستقیم به سید ابراهیم رئیسی اجتناب کردند. کاندیدای حزب موتلفه اسلامی، یعنی مصطفی میرسلیم نیز، بیش از آنکه سعی کند به مسائل حساس ورود کرده و مستقیم کاندیدایی را به چالش بکشد، به تشریح برنامه‌های خود پرداخت. میرسلیم البته در فرصت سخن گفتن خود سوالات متعددی از کاندیداهای مختلف مطرح کرد که ظاهرا هیچ از یک کاندیداها لزومی برای پاسخ مستقیم به آن پرسش‌ها ندیدند. مصطفی هاشمی‌طبا نیز روندی تقریبا مشابه با میرسلیم در پیش گرفت. هر چندهاشمی طبا در برخی موارد به برخی از وعده‌های برخی کاندیداها در خصوص ایجاد شغل و پرداخت چند برابری یارانه انتقاد کرد و این وعده‌ها را غیرواقعی و نشدنی توصیف کرد.  همانطور که پیش‌بینی می‌شد وعده‌های قالیباف در خصوص ایجاد ٥ میلیون شغل و افزایش میزان یارانه‌ها یکی از موضوعات محوری این مناظره شد.

اسحاق جهانگیری که سابقه وزارت صنایع را در دولت اصلاحات در کارنامه دارد، با یک محاسبه ساده در خصوص فرمول قالیباف برای ایجاد صدها شغل از محل پتروشیمی‌ها، برنامه قالیباف را زیر سوال برد. در خصوص افزایش میزان یارانه‌ها نیز مصطفی هاشمی طبا در سخنانی این ایده را زیر سوال برده و عنوان کرد که در اجرای این برنامه‌های شعاری باید توان دولت را نیز در نظر گرفت.  در این مناظره همچنین ادعایی مبنی بر فروپاشی نهاد خانواده مطرح شد که دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه بلافاصله پس از این مناظره در واکنش به اظهارات یکی از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری مبنی بر فروپاشیدگی خانواده ایرانی اعلام کرد:«ادعای فروپاشیدگی خانواده ایرانی نه با دیدگاه‌های مقام معظم رهبری همخوانی دارد نه با واقعیت های اجتماعی کشور.  ادعای فروپاشیدگی خانواده ایرانی یا نشان از کم دانشی در عرصه اجتماعی و یا نشان از استفاده ابزاری از مسائل اجتماعی برای تخریب رقیب انتخاباتی و کسب رأی دارد» در این مناظره، روند کار به گونه‌ای بود که هر کاندیدا باید به سوالی از سوی مجری از او مطرح می‌شد پاسخ دهد، اما این روال تنها در دقایق اولیه مناظره رعایت شد. کاندیداها بیشتر تمایل داشتند از فرصتی که برای پاسخ به سوالات در اختیارشان قرار می گرفت برای به چالش کشیدن برنامه‌های دیگر کاندیداها استفاده کنند. از این جهت بود که از نیمه مناظره به بعد، مناظره عملا به جدل میان کاندیداهای دولت و محمد باقر قالیباف تبدیل شد. محمد باقر قالیباف تلاش بسیاری برای به چالش کشیدن روحانی و جهانگیری به کار بست. او اقدام جهانگیری در کاندیداتوری را به رغم اینکه معاون اول رئیس‌جمهوری است مورد حمله قرار داد که البته در این خصوص با پاسخ قاطع و تند جهانگیری مواجه شد. جدل میان قالیباف و روحانی اما در دقایق پایانی مناظره‌ها افزایش یافت. قالیباف که پیشتر با پاسخ روحانی در خصوص نسبت دادن ادعای ایجاد ٤ میلیون شغل در چهار سال به روحانی، مواجه شده بود، در فرصت استراحت میان مناظره، با مشاوره همراهانش کپی از یک صفحه از سایت روحانی را در دست گرفت و مقابل دوربین مدعی شد که روحانی در سال ٩٢ گفته است که در طول چهار سال ٤ میلیون شغل ایجاد می‌کند. روحانی اما در مقابل این حرکت قالیباف برآشفت و گفت:«بنده هرگز نگفتم چهار میلیون شغل ایجاد می‌کنم، بلکه گفتم اگر بتوانیم ١٠ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم چهارمیلیون شغل را می توان ایجاد کرد». با مراجعه به سایت روحانی سخنان او در تبلیغات انتخاباتی سال ٩٢، به این شرح آمده است:«ما ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار بیکار داریم و اگر تنها ١٠ میلیون گردشگر وارد کشور شود بیش از ٣/١٣ میلیارد دلار درآمد ارزی و ٤ میلیون اشتغالدرست می‌شود.» 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر