کد خبر: 20556
A

خیز بلند چپن برای تسخیر بازارهای آفریقا

وزارت بازرگانی چین روز پنج شنبه از افزایش 64 درصدی سرمایه گذاری خارجی پکن در کشورهای آفریقایی خبر داد.

خیز بلند چپن برای تسخیر بازارهای آفریقا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، 'سون جی وین' سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این باره گفت: پکن با برنامه ریزی های انجام شده در نظر دارد سطح همکاری های تجاری اقتصادی خود را با کشورهای آفریقایی بطور چشمگیری گسترش دهد. 

وی یادآورشد که همکاری تجاری میان چین و کشورهای آفریقایی، در سال جاری میلادی بر اساس چارچوب همکاری که در اجلاس سران چین و آفریقا در سال 2015 درباره آن توافق شد، «آغازی بسیار موفقیت آمیز» داشته است. 

سخنگوی وزارت بازرگانی چین افزود: مجموع ارزش مبادلات بازرگانی چین با کشورهای آفریقایی در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 ممیز هشت دهم درصد افزایش یافت و به 38 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید. 

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در اجلاس سال 2015 که در شهر ژوهانسبورگ برگزار شد، از برنامه هایی برای 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری چین در پروژه های توسعه در آفریقا خبر داد و اعلام کرد که این سرمایه گذاری شامل بخش های کشاورزی ، راه سازی و بنادر و راه آهن و بخشودن بدهی ها می شود. 

بر اساس این گزارش، چین و کشورهای اتحادیه آفریقا توسعه همکاری در زمینه زیر ساخت ها و صنایع مهم را در دستور کار خود قرار داده اند و در سال های گذشته تلاش پکن برای نزدیک شدن به قاره سیاه چند برابر شده است.

توسعه زیرساخت ها که از مسائل کلیدی در تقویت اقتصاد حوزه آفریقا به شمار می رود یکی از بخش هایی است که همکاری چین و آفریقا بر آن متمرکز و طرفین مصمم به افزایش همکاری در این زمینه هستند.

چین با حمایت های خود از کشورهای آفریقایی در مبارزه با برخی بیماری های واگیردار و همچنین تلاش برای برقراری صلح و ثبات در این کشورها، توانسته در سال های اخیر خود را به قاره سیاه نزدیک کند.

بر اساس این گزارش، چین چهار راهبرد اساسی در آفریقا دارد. نخست، به دنبال دست یابی به منابع طبیعی خصوصا نفت و گاز است. پیش بینی شده است که تا سال 2020، پکن نفتی بیشتر از ایالات متحده وارد می کند. چین برای حفظ ذخایر آینده، در بخش نفت کشورهایی همچون سودان، آنگولا و نیجریه سرمایه گذاری کرده است. دوم، سرمایه گذاری در آفریقا یک بازار بزرگ برای کالاهای صادراتی چین است که می تواند تلاش پکن برای بازسازی اقتصاد خود را به دور از نیروی کارش تسهیل کند چرا که هزینه نیروی کار در این کشور رو به افزایش است. سوم اینکه چین به دنبال مشروعیت سیاسی است، دولت پکن معتقد است که تقویت روابط چین و آفریقا به افزایش تاثیر بین المللی چین کمک کند.

در سال 2013 حجم مبادلات تجاری چین و کشورهای آفریقایی به 210 میلیارد و 300میلیون دلار رسید در حالی رقم این شاخص در سال 1965 تنها 250 میلیون دلار بود. از این نظر چین بزرگترین شریک تجاری قاره آفریقا به حساب می آید_ایرنا


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر