کد خبر: 20726
A
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 در گفت و گو با دیده بان ایران:

پرونده تخلفات احمدی نژاد به قوه قضاییه ارسال شده است/ بر اساس مستندات دانش آشتیانی دو شغله نیست

محمدرضا امیرحسن خانی بزرگترین پرونده هایی که در کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 وجود دارد را پرونده های مؤسسات مالی دانست و گفت: در کمیته اقتصادی کمیسیون پرونده مؤسسات مالی میزان، ثامن الحجج، آرمان، کاسپین و ایرانیان مطرح است که بیشترین پرونده های کمیته اقصادی را تشکیل داده اند.

 پرونده تخلفات احمدی نژاد به قوه قضاییه ارسال شده است/ بر اساس مستندات دانش آشتیانی دو شغله نیست

دیده بان ایران - محمود اکبری کیا :   کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های ویژه ای است که بر اساس اصل 90 قانون اساسی برای بررسی شکایت های مردم تشکیل شده است و این روز های با بیشتر شدن حجم پرونده ها و شکایت ها به این کمیسیون خبر هایی از تبدیل این کمیسیون به دیوان به گوش می رسد.

محمدرضا امیرحسن خانی نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیده بان ایران کمیسیون اصل 90 را به عنوان یک اصل قانون اساسی برای دادخواهی مردم دانست و اظهار کرد: کمیسیون اصل 90به عنوان کمیسیونی که مردم می‌توانند از همه دستگاه‌ها حتی مجلس شورای اسلامی به ان شکایت کنند و کمیسیون نیز باید آن را بررسی و پیگیری کند.

وی به طرح تبدیل کمیسیون اصل 90 به دیوان اشاره کرد و گفت: طرح تبدیل کمیسیون اصل 90 به دیوان به این دلیل است که در بسیاری از موارد چون در اجرا دخالتی نداشته و نهایتأبا برگزاری جلسه و مکاتبه با سایر قوا درخواست اجرا داشته که این مسلئه ای زمان بر است و بر همین اساس کمیسیون نتوانسته توقعات را بر آورده کنند.

محمدرضا امیرحسن خانی ادامه داد: برای اینکه نمایندگان بتوانند بهتر به نتیجه برسند بحث تبدیل کمیسیون به دیوان مطرح شده که این طرح در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس است و تا به هیئت رئیسه ارسال و در صحن علنی به رای گذاشته شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت : در حال حاضر دیوان محاسبات زیر نظر مجلس فعالیت می کند و ساختار خود را دارد که البته دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90قابل مقایسه نیست و از نظر ساختار سازمانی و جایگاهی تفاوت دارد.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 در صورت تبدیل به دیوان ساختار آن تغییر می کند و قطعا قضاتی را باید برای قضاوت و صدور رای به کار گیرد.

 

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک مرکزی اولویت خود را پرداخت سپرده های خرد قرار داده است و بر همین اساس بانک صادرات مطالبات سپرده گذاران مؤسسه میزان را پرداخت می کند تا به امروز به خوبی توانسته است این موضوع را حل کند و بانک پارسیان نیز مطالبات سپرده گذاران مؤسسه ثامن الحجج را پرداخت می کند.

وی گفت: برخی شکایت هایی از بیمه توسعه داشتیم که بیمه ایران به کمک این بیمه آمد.

امیرحسن خانی به پرونده پدیده شاندیز اشاره کرد و گفت: برخی از پرونده هایی که در کمیسیون اصل 90 هستند در نهاد های دیگری نیز پیگیری می‌شوند که در حال حاضر پرونده پدیده شاندیز در شورایعالی امنیت ملی است و این شورا برای آن مصوبه ای گذاشته و بر اساس مصوبه دستگاه پیگیری کننده پرونده را هم مشخص کردند و ما بیشتر به دنبال اجرایی شدن مصوبه هستیم که  اقداماتی هم در خصوص پدیده صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کمیسیون اصل 90 بر رفتار نمایندکان نیز نظارتی دارد اظهار کرد: قبلا که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نبود کمیسیون اصل 90به این موضوع ورود می کرد اما الان که این هیئت وجود دارد و کمیسیون نیز در این هیئت نمانیده دارد به همین دلیل کمیسیون در این موضوع ورود نمی کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بهه مسکن مهر اشاره کرد و گفت:  در خصوص مسکن مهر ابتدای تشکیل مجلس دهم پرونده ای در کمیسیون اصل 90 تشکیل شد و جلسات مکرری با وزارت راه و شهر سازی داشتیم و نهایتأ گزارشی را در مجلس ارائه کردیم.

وی ادامه داد: مقرر شد که تا پایان امسال 70 درصد و تا پایان دولت یازدهم مشکلات مسکن مهر رفع شد که باید کمیسیون در این خصوص مجددا گزارشی نیز تهیه کند.

امیرحسن خانی به پرونده زمین خواری اشاره کرد و گفت: پرونده زمین خواری در کمیسیون اصل 90 مطرح شده و پیگیری هایی نیز در کمیته اقتصادی صورت گرفت و اخیرأ به کمیته ویژه ارجاع داده شده است که کمیته ویژه به طور مشخص پیگیری کند.

وی گفت: عمده مواردی که در این پرونده وجود دارد در شهر های شمالی کشور و به خصوص تهران می باشد. 

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 گفت:  به پرونده املاک نجومی اشاره کرد و گفت: در خصوص پرونده املاک نجومی چون کسی شکایت نکرده بود به همین دلیل کمیسیون اصل 90 ورود نکرد و اگر شکایتی شود قطعا کمیسیون اصل 90 ورود خواهد کرد.

وی ادامه داد: طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به دلیل قرار گرفت در ایام انتخابات رای نیاورد و نمایندگان معتقد بودند موضوع سیاسی نشود و به صورت کارشناسی صورت گیرد و چون پیش بینی می شد که آقای شهردار هم در انتخابات کاندیدا شود ممکن است دستخوش مسائل سیاسی شود.

 

امیرحسن خانی به پرونده تخلفات احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: برخی از این پرونده ها تشکیل و به قوه قضاییه ارجاع شده است اما به چه علت رسیدگی نمی‌شود؛ باید جلسه مشترک با قوه قضاییه داشته باشیم چرا که قوه قضاییه در برخی از موارد عنوان می کند که پرونده ها به دست ما نرسیده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 به موضوع دو شغله بودن وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بعد از ارجاع این موضوع به کمیسیون اصل 90 بعد از ظهر همان روز جلسه ای با حضور معاون اول قوه قضاییه و وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد که مستندات به این کمیسیون ارائه گردید.

وی ادامه داد: قوه قضاییه آخرین تغییرات این شرکتی که وزیرآموزش و پرورش در آن عضویت داشته را از سازمان ثبت استناد اخذ کرده است و در این استعلام وزیر هنوز در عضویت این شرکت است.

محمد رضا امیرحسن خانی گفت: وزیر آموزش و پرورش در این جلسه عنوان داشت که باید تغییرات شرکت را در سامانه‌ای درخواست داد و مدارک را از طریق پست ارسال کرد.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش نیز مدارک خود را دو روز بعد از رای اعتماد ارسال کردند و قبوض پست که مربوط به آبان ماه بود را به کمیسیون ارائه کردند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 افزود: آقای دانش آشتیانی با مراجه به محضر سهام خود را منفک کرده اما هنوز این تغییرات به دلیل وجود تغییرات دیگری در شرکت مذکور صورت نگرفته است و استعلامی که قوه قضاییه داشته استعلام آخرین تغییرات بوده است.

گفتگو از محمود اکبری کیا و  ابراهیم حاتمی خبرنگار پارلمانی درمجلس 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر