کد خبر: 21400
A
معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور:

خرده مالکی مانعی برای توسعه کشاورزی نیشابور است

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: خرد بودن مالکیت‌ها یکی از موانع بزرگ توسعه کشاورزی در شهرستان است؛ هر چه قدر خرده‌مالکی بیشتر باشد، توسعه سخت‌تر صورت می‌گیرد.

خرده مالکی مانعی برای توسعه کشاورزی نیشابور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،محمدعلی فرهمند، در گفت‌وگو با خبرنگار ، با بیان این مطلب عنوان کرد: شهرستان نیشابور به لحاظ تنوع تولید محصولات کشاورزی و همچنین حجم تولید در بخش زراعت، باغبانی و دام یکی از شهرستان‌های شاخص در سطح استان است.

وی ادامه داد: در شهرستان حدود 43 هزار بهره‌بردار زراعی، باغی و دامی داریم، شهرستان نیشابور، یکی از شهرستان‌هایی است که کشاورزی آن به صورت خرده مالکی است و بیشترین سطح زیرکشت ما در اختیار بهره‌بردارانی قرار دارد که سطح اراضی زراعی و باغی آن‌ها کوچک است.

فرهمند گفت: همین خرد بودن مالکیت‌ها یکی از موانع بزرگ توسعه کشاورزی در شهرستان نیشابور است؛ هر چه قدر که خرده‌مالکی بیشتر باشد توسعه سخت‌تر انجام می‌شود.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور افزود: کل سطح زیر کشت زراعی و باغی ما 79 هزار هکتار است که حدود 25 هزار هکتار آن باغی است و بقیه سطح زیر کشت، مربوط به محصولات زراعی است که در شهرستان تولید می‌شود.

وی درخصوص آب و خاک مناطق نیشابور اظهار کرد: وضعیت آب و خاک در شهرستان به سه منطقه شمالی، میانی و جنوبی تقسیم می‌شود، منطقه جنوبی شهرستان مشکل آب و خاک از نظر شوری و مواد آلی خاک دارد و تولید در قسمت پایین شهرستان با محدودیت‌های بیشتری نسبت به قسمت‌های میانی و شمالی دارد.

فرهمند اضافه کرد: افت سطح آب‌های زیر زمینی را نیز در شهرستان داریم و از سویی در بحث خاک به علت مدیریت‌های غلطی که بر خاک انجام شده، معمولا مواد آلی خاک ما پایین است و تمام این‌ها عواملی است که مانع توسعه در بخش کشاورزی می‌شوند.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر به علت این که کشاورزان به سمت کشاورزی علمی حرکت می‌کنند و تولید از بخش سنتی در حال خروج است؛  با همه این محدودیت‌هایی که ذکر شد از جمله محدودیت‌های آب و خاک باز هم نیشابور، یکی از شهرستان‌هایی است که در بحث تولید و عملکرد در بین شهرستان‌های استان حرف برای گفتن دارد و شاخص است.

فرهمند در رابطه با شیوه‌های کشت به صورت مدرن و سنتی در نیشابور، بیان کرد: ما تعریف کاملی از بحث کشاورزی مدرن و سنتی نداریم ولی آن چه می‌توان گفت این است که چون کشاورزی نیشابور به صورت خرده مالکی است، بیشتر شیوه‌های کشت به صورت سنتی است چون امکان این که بتوان قطعات کوچک را به صورت مدرن اداره کنند، نیست-ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر