کد خبر: 21718
A

امضای بزرگ‌ترین قرارداد ساخت کالای صنعت نفت در پسابرجام

قرارداد ساخت لوله‌های CRA به ارزش تقریبی 556 میلیون یورو میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی اسپانیایی-ایرانی امضا و به این ترتیب ایران نخستین کشور تولید‌کننده لوله‌های سی.آر.ای در منطقه شد.

امضای بزرگ‌ترین قرارداد ساخت کالای صنعت نفت در پسابرجام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ این کالا یکی از اقلام   10 گروه خانواده کالاهای اساسی صنعت نفت است که قرارداد آن در مسیر اجرای طرح بومی‌سازی منعقد شده است و پنجاه و سومین قراردادی است که در قالب این طرح به امضا می‎رسد.

لوله‎های CRA (لوله مقاوم در برابر خوردگی) که در انتقال گاز ترش میدان مشترک پارس جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از نقاط ضعف صنعت نفت در زمان تحریم‌ها بود. حال قرار است که طی سه سال از صفر تا 100 این تکنولوژی از شرکت اسپانیایی به شرکت فولاد اصفهان منتقل شود.
این قرارداد مهم که نخستین قرارداد جدید نفتی ایران به شمار می‌رود با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و حبیب‌الله بیطرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، میان رامین قلمبر دزفولی مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران و محمد جان نثاری مدیرعامل شرکت فولاد اصفهان و مدیرعامل شرکت توباچک (TUBACEX) اسپانیا امضا شد.
در این مراسم وزیر نفت با بیان اینکه این قرارداد می‌توانست طی روزهای گذشته به امضا برسد، اظهار کرد: به دو دلیل خواستم تا قرارداد با تأخیر امضا شود. نخست این که در غوغای انتخابات ریاست جمهوری این موضوع گم می‌شد و نمی‌شد روی این کار بزرگ اطلاع‌رسانی خوبی شود.
بیژن زنگنه در توضیح دلیل دوم تأخیر در امضای این قرارداد، اظهار کرد: از سوی دیگر عده‌ای نیز حتماً می‌گفتند این کار به دلیل کارهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است و پیش‌بینی می‌شد که شائبه‌هایی این گونه را درست کنند. خدا را شکر می‌کنیم که امضای این قرارداد در چنین روزی (سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر) امضا می‌شود.
وی به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که حسن روحانی با رأی مردم برای دومین بار انتخاب شد، اشاره کرد و گفت: در این انتخابات بار دیگر عزت مردم تمدید و تجدید شد. ملت ایران نشان داد که از نظر سیاسی بالغ ترین، فرهیخته‌ترین و پخته‌ترین ملت در منطقه است.
می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم
زنگنه با بیان اینکه ما هر روز از برکات برجام برخوردار می‌شویم، امضای این قرارداد را یکی از برکات اجرای برجام در کشور عنوان کرد و گفت: ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل و دوستی باشیم. می‌خواهیم کارها را برای آینده کشورمان و سربلندی کشورمان جلو ببریم.
وی با اشاره به برخی صحبت‌ها که عنوان می‌شد بعد از رفع تحریم‎‏ها توجه به ساخت داخل تمام می‌شود، ادامه داد: همان زمان نیز گفتم، اتفاقاً بعد از اینکه تحریم‌ها برداشته شود امکان ساخت داخل برای کشور فراهم می‌شود که امضای این قرارداد یک نمونه از آن است.
وزیر نفت افزود: لوله‌های CRA یکی از کالاهایی بود که در دوران تحریم‌ها سخت‌ترین گرفتاری‎ها را برای تأمین آنها داشتیم. اگر تحریم‌ها باقی مانده بود نمی‌توانستیم چنین قراردادی را منعقد کنیم.
وی با بیان اینکه با امضای این قرارداد از صفر درصد ساخت داخل در طول سه سال به 100 درصد ساخت داخل در ساخت لوله‌های CRA می‌رسیم، ادامه داد: به این ترتیب برای همیشه می‌توانیم در این زمینه توانمندی برای ایران و کل منطقه در زمینه تولید و صادرات لوله‌های CRA را داشته باشیم.
بیشتر قراردادهای 10 گروه کالایی امضا شد
زنگنه با یادآوری اینکه آنچه بسیار مهم است، ما بیش از دو سال و نیم پیش، بعد از بررسی‌های زیاد 10 گروه قلم کالایی را برای ساخت داخل تعیین کردیم، تصریح کرد: خوشبختانه اکثر قراردادهای این گروه‌ها امضا شده که ساخت لوله‌های CRA یکی از مهم‌ترین آنهاست.
وی افزود: خوشحالم که امروز قراردادی با ارزش بیش از 550 میلیون یورو امضا می‌شود که در آن بیش از ما (وزارت نفت) سازنده ایرانی و شریک خارجی ما که بازار بلندمدتی را برای خود تضمین کرده، خوشحال هستند.
به گفته زنگنه، شریک خارجی امضاکننده این قرارداد، آینده بازار ایران و منطقه را در ساخت لوله‌های CRA در اختیار خواهد داشت، که این امر برای ایران و کسانی که برای آن زحمت کشیدند بسیار حائز اهمیت است.
وزیر نفت با بیان اینکه علاوه بر امضای این قلم کالا که امضا شد، یکی دوقلم کالای مهم دیگر مانده است که باید کار داخلی کردن ساخت آنها را تمام کنیم، افزود: کالاهای مورد نیاز صنعت نفت زیاد است، اما ما در 10 گروه خانواده کالاهای مهم را تعیین و براساس آنها حرکت کردیم.
زنگنه با بیان اینکه برای‌مان مهم است که بدانیم اصل خریدها و توانمندی‌های ما کجاست، ادامه داد: به‌عنوان مثال در سال 79 شرکت توربو کمپرسور نفت (OTC) تشکیل شد و ماشین‌های دوار در این شرکت تولید شد؛ در ساخت 10 گروه کالای صنعت نفت، موارد متعددی دنبال می‌شود و به دنبال تکمیل زنجیره ساخت هستیم.-ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر