کد خبر: 21755
A

آغاز نشست اوپک برای تمدید کاهش تولید نفت

تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید با هدف حذف مازاد عرضه در بازار جهانی و حمایت از قیمت‌ها روز جاری مذاکرات در وین را آغاز کردند.

آغاز نشست اوپک برای تمدید کاهش تولید نفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، کشورهای صادرکننده نفت اوپک درباره تمدید توافقی که در دسامبر به همراه ۱۱ تولیدکننده غیرعضو این سازمان برای کاهش تولید به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۷ داشتند، مذاکره خواهند کرد.

بیشتر وزیران نفت و نمایندگان اوپک و بازار انتظار دارند توافق کاهش تولید به مدت ۹ ماه به جای پیشنهاد اولیه شش ماه تمدید شود، اما بعضی از کشورها شامل روسیه مدت طولانی‌تر ۱۲ ماه را پیشنهاد کرده‌اند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، پیش از آغاز این نشست، اظهار کرد: به نظر می‌رسد احتمال بالایی وجود دارد که همین میزان کاهش به مدت ۹ ماه دیگر ادامه پیدا کند. وی در ادامه افزود: نیجریه و لیبی که دو عضو اوپک هستند همچنان از مشارکت در کاهش تولید معاف خواهند شد.

فالح گفت: پیشنهادهایی درباره کاهش بیشتر تولید وجود داشته است و بسیاری از کشورهای عضو اوپک انعطاف‌پذیری نشان دادند، اما این اقدام ضروری نخواهد بود. ذخایر جهانی رو به کاهش بوده و صادرات نفت عربستان کاهش پیدا می‌کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که در نشست‌های قبلی اوپک اغلب با عربستان سعودی دچار اختلاف بود، اظهار کرد: ایران تصمیم اکثر اعضا را دنبال خواهد کرد و پیشنهادی برای کاهش بیشتر تولید مطرح نبوده است.

بهای نفت برنت در زمان آغاز مذاکرات ثابت بود و حدود ۵۴ دلار در هر بشکه معامله شد. معاملات برنت اوایل روز پنج شنبه پس از اظهارات وزیران نفت که امیدواری بازار برای کاهش بیشتر تولید یا تمدید ۱۲ ماهه توافق کاهش تولید را از میان برد، حدود یک دلار کاهش داشت.

عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت اوپک و روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکننده غیرعضو اوپک است اعلام کرده‌اند توافق کاهش تولید برای سرعت بخشیدن به روند تعادل مجدد بازار و جلوگیری از ریزش قیمت‌های نفت به پایین ۵۰ دلار درهر بشکه بایستی تمدید شود.

به گفته منابع اوپک، نشست روز پنج شنبه ضرورت همکاری بلند مدت با تولیدکنندگان غیراوپک را وارد بارز کرد.

این سازمان ممکن است پیامی به بازار ارسال کند مبنی بر این‌که به دنبال محدود کردن صادرات نفت خود است که به اندازه تولیدش کاهش پیدا نکرده است.

وزیر انرژی عربستان روز پنج شنبه اظهار کرد: صادرات این کشور در ژوئن کاهش خواهد یافت و پایین‌تر از میزان تقاضای مشتریان خواهد بود.

کاهش تولید اوپک کمک کرد نفت امسال به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند و حمایت مالی خوبی را برای تولیدکنندگان فراهم کرد که بسیاری از آنها وابستگی زیادی به درآمدهای انرژی دارند و ناچار شده بودند برای جبران کسری بودجه خود از ذخایر ارزی خارجی برداشت کنند. اما رشد قیمت‌ها در سال جاری به رشد صنعت شیل آمریکا که در توافق کاهش تولید مشارکت نکرده است کمک کرد و بدین سان تعادل مجدد بازارها آهسته شد، زیرا ذخایر جهانی همچنان در رکورد بالایی قرار دارند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک کاهش کاهش ذخایر جهانی از رکورد ۳ میلیارد بشکه به متوسط پنج ساله که ۲.۷ میلیارد بشکه است، را هدف گذاری کرده است_ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر