کد خبر: 21766
A

تصویب تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید در نشست اوپک

اوپک با هدف مقابله با اشباع عرضه در بازار جهانی، در نشست روز جاری تصمیم گرفت توافق کاهش تولید نفت را به مدت ۹ ماه دیگر تا مارس سال ۲۰۱۸ تمدید کند.

تصویب تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید در نشست اوپک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، احتمالا شماری از تولیدکنندگان خارج از اوپک از جمله روسیه که از ابتدای ژانویه به همراه این سازمان تولیدشان را محدود کرده اند، در این کاهش تولید سهیم خواهند شد.

کاهش تولید اوپک کمک کرده است نفت در سال میلادی جاری به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند و فاینانس تولیدکنندگانی را که به درآمدهای نفتی اتکای بالایی دارند، بهبود بخشیده است.

نفت برنت در واکنش به تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید اوپک ۱.۵ درصد سقوط کرد و به حدود ۵۳ دلار در هر بشکه رسید زیرا خریداران بازار از اینکه اوپک با کاهش بیشتر تولید یا تمدید ۱۲ ماهه توافق موافقت نکرده است، مایوس شدند.

وزیران نفت اوپک به مذاکراتشان در وین ادامه می‌دهند. تولیدکنندگان غیراوپک قرار است در روز جاری با اعضای اوپک دیدار کنند.

اوپک در دسامبر برای نخستین بار در یک دهه گذشته با کاهش تولید نفت موافقت کرد و برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته، روسیه که عضو این سازمان نبود، به کاهش تولید پیوست. دو طرف تصمیم گرفتند در نیمه اول سال میلادی جاری حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از بازار حذف کنند که معادل دو درصد تولید جهانی است.

با وجود کاهش تولید، اوپک صادرات در نیمه اول سال ۲۰۱۷ را نسبتا ثابت نگه داشت زیرا اعضای این سازمان از ذخایرشان نفت فروختند.

بر اساس گزارش رویترز، این اقدام ذخایر جهانی نفت را در سطح بالایی نگه داشت و اوپک ناچار شد ابتدا تمدید شش ماهه توافق کاهش تولید را پیشنهاد کند اما بعدا پیشنهاد کرد این توافق به مدت ۹ ماه دیگر تمدید شود در حالیکه روسیه مدت ۱۲ ماه را پیشنهاد کرده بود-ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر