کد خبر: 23675
A
مقدسی:

تحکیم روابط اقتصادی به استحکام روابط سیاسی منجر می‌شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «تحکیم روابط تجاری منجر به تحکیم روابط سیاسی می‌شود»، گفت: وقتی تجار دو کشور در ارتباط بوده و تبادل تجاری داشته باشند، قطعا اجازه برهم خوردن روابط سیاسی یک کشور را نمی‌دهند.

تحکیم روابط اقتصادی به استحکام روابط سیاسی منجر می‌شود

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ، سیدمهدی مقدسی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که در استانداری مرکزی برگزار شد، با تقدیر از اقدامات وزیر امور خارجه در چند سال اخیر «برای از بین بردن تفکر ایران‌هراسی و ترمیم روابط خارجی ایران»، عنوان کرد: یکی از خواسته‌های مهم موجود پیگیری روابط ایران با دیگر کشورها با محوریت مباحث اقتصادی است. این تقاضا به وزیر امور خارجه ارجاع و قول پیگیری در این رابطه داده شده است.

وی با انتقاد از طرح تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه، گفت: در بیش از 73 درصد کشورها از جمله ژاپن و آلمان وزارتخانه‌های اقتصادی تجمیع شده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که «تعدد وزارتخانه‌ها مشکل صادرات و تجارت را حل نمی‌کند»، بیان کرد: تعدد سازمان‌ها به حل مشکل کمک نمی‌کند و تنها بروکراسی‌ها را افزایش می‌دهد. به جای تعدد وزارتخانه باید ساز و کار منطقی برای تقویت بازرگانی و تجارت تعریف شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «به دولت روحانی رای داده‌ایم و از برنامه‌های این دولت با توجه به این‌که مردم به این برنامه‌ها رای داده‌اند حمایت می‌کنیم»، افزود: برای حمایت مناسب از دولت باید بستر مناسب برای اجرای برنامه‌ها فراهم شود که برای این منظور در رابطه با اعطای رای اعتماد به وزرا دقت و توجه ویژه‌ای را به کار می‌گیریم.

وی با تاکید بر این‌که «به وزرایی با برنامه مشخص در رابطه با تولید و اشتغال رای می‌دهیم»، عنوان کرد: به عنوان نمونه حتی وزیر علوم نیز باید استراتژی مشخصی در خصوص اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه در بخش تولید و اشتغال در حیطه وظایف و نقش خود داشته باشد. وزیری که مسئولیت قبول می‌کند باید چابک باشد، برخی از وزرا در دولت قبل عملکرد مطلوبی داشتند و برخی هم تلاش خود را در این زمینه به کار بستند، اما به هر حال دولت جدید تغییراتی دارد. برنامه وزرا باید در بخش تولید و اشتغال روشن و واضح باشد در غیر این صورت باید برنامه را اصلاح کنند.

وی بیان کرد: استان مرکزی استانی صنعتی است و انتظار این بود که زودتر از این‌ها موضوع نبود کنسرسیوم و هلدینگ در این استان از سوی اتاق بازرگانی مطرح و پیگیری شود.

مقدسی با تاکید بر این‌که «تکرار مکررات در خصوص مشکلات موجود در جلسه‌های مختلف نمی‌تواند به حل مسائل منجر شود»، افزود: از اتاق بازرگانی کشور انتظار داریم برای مشکلات و مسائلی که مطرح می‌شود پیشنهاد و راهکار ارائه دهد تا گام موثری در رابطه با حل مسائل برداشته شود.

وی با بیان این‌که «بخشی از قوانین اجرا نمی‌شود»، عنوان کرد: به تولیدکنندگان پیشنهاد می‌شود قوانین مربوط به فضای کسب و کار را مطالعه کنند. در این قانون راهکارهای موثری وجود دارد که اجرا نمی‌شود، در صورتی که این راهکارها می‌توانند بخشی از مشکلات را حل کنند.

وی با بیان این‌که «دو معضل در خصوص واحدهای تولیدی وجود دارد»، ادامه داد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این واحدها در ایران تولید می‌شود و واحدهای تولیدکننده این مواد از جمله آلومینیوم و مس را در خارج از کشور حتی زیر قیمت بورس عرضه می‌کنند و تولید کننده داخلی باید از خارج از کشور نیاز خود را تامین کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: تعرفه واردات برای کالاهای غیر ضروری که مشابه داخلی دارند و تعرفه صادرات برای کالاهای اساسی که مورد نیاز داخل است به میزانی در نظر گرفته شود که منافع داخلی تامین شود، این سیاستی است که اغلب کشورها اعمال می‌کنند. یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید مطالبات واحدهای تولیدی از دولت است. برای بررسی این موضوع نیاز است با مدیریت استاندار مرکزی واحدهای طلبکار و میزان طلب آنها احصاء شده و مورد پیگیری قرار بگیرد.-ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر