کد خبر: 23958
A

رمزگشایی از جعبه سیاه نفتی

جعبه سیاه نفتی که اواخر دیماه سال گذشته در خارج از کشور بازداشت و استرداد شده است، باحضور در دادگاه تجدیدنظر متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده بزودی رمزگشایی می شود

رمزگشایی از جعبه سیاه نفتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایرنا، نامش برای نخستین بار در نوزدهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی توسط متهم ردیف دوم پرونده نفتی مطرح شد و بعد از آن ، این نام سر از رسانه های متعدد داخلی و خارجی درآورد.

**« ع.ز.م» همه کاره بابک زنجانی در امور نفتی بود
متهم ردیف دوم پرونده نفتی در نوزدهمین جلسه دادگاه که 16 آذر 94 به صورت علنی برگزارشده بود با دفاع از خود در برابر اتهامات وارده درباره دست داشتن در فروش نفت از وزارت نفت به بابک زنجانی اعلام کرده بود امور نفتی بابک زنجانی در اختیار فردی به نام «ع.ز.م» قرار داشت و این فرد همه کارهای نفتی از جمله محموله، تخلیه کشتی ها، اجازه مخازن نفت را انجام می داد و با توجه به اختیارات وسیع او، کسی حق دخالت نداشت.
حمید فلاح هروی با تاکید براینکه هیچ سهم و شرکتی در شرکت های متهم اصلی نداشته و تنها یک کارگزار بوده است، ادامه داد: با «ع.ز.م» یک بار درگیر شدم و در پاییز سال 91 درنامه ای به بابک زنجانی خواستم استعفا دهم که آقایان «ج»، «د»، «ا» و «ب» از من خواستند زنجانی را تنها نگذارم.

** 15 بهمن 91 و ذکر نام بابک زنجانی برای نخستین بار در مجلس
هیچکس روز بازکردن پرده ای چون سینما در مجلس در 15 بهمن 91 از سوی محمود احمدی نژاد رئیس دولت وقت به هنگام استیضاح وزیر کار را فراموش نمی کند؛ در این فیلم یک نفر از سعید مرتضوی ‌خواست تا او را با فرد ثروتمندی که متقاضی خرید چند شرکت سازمان تأمین اجتماعی است، آشنا کند و آن فرد هم کسی جز «بابک زنجانی» نبود.
با روی کار آمدن دولت یازدهم و در تاریخ ٢٨ مرداد ٩٢ مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد و نماینده وقت مجلس (مجلس نهم)، به خبرنگاران گفت فردی به نام «ب- ز» ، پول 2.8 میلیارد دلار میعانات و فرآورده ایران را که احتمالا با تبانی از کشور خارج کرده است و برنگرداند.
کمیسیون اصل ٩٠ مجلس نهم هم با تایید این خبر همان زمان اعلام کرد، بابک زنجانی مبلغی به میزان یک ‌میلیارد‌ و 600 میلیون دلار، به وزارت نفت بدهکار است و چنانچه این مبلغ را به وزارت نفت پرداخت کند، پرونده او در کمیسیون اصل 90 مختومه خواهد شد و بابک زنجانی هم سند واریز بدهی خود به وزارت نفت از طریق بانک مرکزی تاجیکستان را به این کمیسیون ارائه کرد، اما در هفتم دی ٩٢ روابط‌ عمومی بانک مرکزی این سند را جعلی دانست.
به دنبال جعلی بودن سند ، مراجع قضایی بابک زنجانی را بازداشت کرد و بعد از انجام حدودا 2 سال تحقیق و بازجویی درنهایت کیفرخواست 209 جلدی این پرونده و هر جلد با بیش از 200 صفحه صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه انقلاب ارسال شد که نخستین جلسه دادگاه بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی به نام های حمید فلاح هروی و مهدی شمس زاده در تاریخ 11 مهر 1394 بصورت علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
براساس گزارش ایرنا، این دادگاه تا 25 جلسه دیگر هم ادامه داشت که یک جلسه آن غیرعلنی بود تا اینکه درنهایت در آخرین جلسه هر سه متهم دفاعیات خود را ارائه دادند و نماینده دادستان، برای هر سه متهم پرونده تقاضای اشد مجازات کرد.
١٦ اسفند ٩٤ سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده‌اند. همچنین این سه متهم به رد مال مربوط به شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی معادل یک ‌چهارم پول‌شویی نیز محکوم شده‌اند.
دیوان عالی کشور در ١٣ آذر بدنبال اعتراض متهمان به حکم صادره، حکم اعدام بابک زنجانی را تأیید، ولی حکم اعدام حمید فلاح‌هروی و مهدی شمس ‌زاده، متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده را نقض کرد و برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌ عرض ارجاع داد.

** یک ماه بعد از تایید دیوان عالی و بازداشت شدن حلقه مفقوده پرونده نفتی
اما این همه داستان نبود؛ خبرهای نفتی کم کم در حال افول و کم رنگ شدن بود که خبر رئیس پلیس بین الملل ناجا در تاریخ 26 دیماه 95 مبنی بر دستگیری یکی از عوامل اصلی پرونده نفتی چون بمبی سرو صدا کرد .
اداره کل امور بین‌الملل قوه ‌قضائیه هم در گزارشی نام این متهم دستگیر و استرداد شده را «ع. ز» اعلام کرد.
متهم مذکور که به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه 28 تهران تحت تعقیب بین المللی قرار گرفته بود، توسط پلیس بین الملل ناجا با همکاری سایر نهادها به کشور مسترد شد.
جعفری دولت آبادی فردای روز دستگیری «ع.ز.م» در بیست و پنجمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران از این متهم به عنوان جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک اف.آی.آی.بی توسط متهم اصلی پرونده یاد کرد و گفته بود، متهم در سال 1389 با بابک زنجانی آشنا شده و به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک اف.آی.آی.بی (First Islamic international bank) را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ کند و او پس از دستگیری زنجانی، از ورود به کشور امتناع کرد.
غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده زیباحالت منفرد اعلام کرد تحقیقات از این متهم همچنان ادامه دارد و البته متهم برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد و این دقیقا عین عبارتی است که محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در صد و یازدهمین نشست خبری خود اعلام کرد.

** تیرماه زمان رسیدگی به پرونده دو متهم نفتی نقض حکم شده در مرحله تجدیدنظر
گرمای تابستان در راه است و آغاز این فصل گرما جدای از برنامه های پرخبر هفته قوه قضائیه با خبرهای گرم و داغ دادگاه تجدیدنظر متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی همراه است که با وجود دستگیری «ع.ز.م» اخبار داغ تر هم می شود.

** حضور متهم دستگیر شده قطعا در دادگاه تجدیدنظر موثر است
پرونده دو متهم ردیف دوم و سوم پرونده نفتی یعنی حمید فلاح هروی و مهدی شمس زاده که حکم اعدام شان در دیوان عالی کشور نقض و به شعبه هم عرض برای رسیدگی مجدد ارجاع شده بود، به گفته محمدرضا مهرشاد وکیل فلاح هروی برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شده است که تا چند روز دیگر جلسه دادگاه تشکیل می شود.
مهرشاد در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا، حضور متهم دستگیر شده مرتبط با پرونده نفتی را در دادگاه تجدیدنظر موثر دانسته و معتقد است اگر از او در جلسه دادگاه دعوت شود می تواند قطعا در نتیجه تاثیرگذار باشد.
رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی هم در این باره به خبرنگار قضایی ایرنا گفته است: بازداشت این فرد و استرداد او به کشور یکی از حلقه های مهم مفقوده این پرونده را تکمیل کرد؛ با توجه به تعبیر دادستان از او بعنوان جعبه سیاه ، جعبه سیاه یعنی اطلاعات نابی که تعیین کننده است و کسی هم تا کنون به آن دسترسی نداشته است.
کوهپایه زاده ادامه داد: فکر می کنم بازجویی از او، تکمیل تحقیقات و سپری شدن مراحل قضایی و صدور رای قطعی درباره این فرد می تواند در پرونده موکل و وضعیت قضایی ایشان موثر باشد.
حال با نزدیک تر شدن به تاریخ دادگاه تجدیدنظر، سوالات بیشتری در اذهان نسبت به این موضوع شکل می گیرد که آیا از حضور «ع.ز.م» در جلسه دادگاه استفاده می شود؟ آیا این جعبه سیاه پرونده نفتی تا چه حد می تواند در سرنوشت قضایی بابک زنجانی، حمیدفلاح هروی، مهدی شمس زاده و خودش موثر باشد؟ و آیا با یافتن حلقه مفقوده پرونده نفتی ، این دور کامل می شود یا نه؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر