کد خبر: 24317
A
دکتر جهانگیری تاکید کرد:

اقتصاد دریا محور یکی از جهت گیری های توسعه ایران است/ گیلان مهمترین استان گردشگری است/ راه آهن پیش نیاز توسعه استان های ایران است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ؛ تولید و اشتغال، مهمترین ویژگی اقتصاد مقاومتی را ایجاد انسجام در میان ارکان نظام دانست و گفت: پیام اصلی اقتصاد مقاومتی این است که اختلاف در کشور جایز نیست و اگر هم اختلاف نظر و تفاوت دیدگاهی وجود دارد باید برای خدمت بیشتر و سرعت بخشیدن به روند توسعه باشد.

اقتصاد دریا محور یکی از جهت گیری های توسعه ایران است/ گیلان مهمترین استان گردشگری است/ راه آهن پیش نیاز توسعه استان های ایران است

دیده بان ایران: دکتر اسحاق جهانگیری شب گذشته در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم استان گیلان که از شبکه استانی پخش شد، اظهار داشت: مردم استان گیلان همواره در تاریخ نقش کلیدی داشته اند و گیلان همواره سرآمد و پیشتاز بوده است. 
معاون اول رییس جمهور افزود: مردم استان گیلان در انتخابات اخیر نیز حضوری معنادار داشتند و هم در میزان مشارکت و هم در انتخاب دکتر روحانی جزو نخستین استان های کشور بودند و امیدوارم بتوانیم در دولت دوازدهم برنامه های توسعه که برای کشور و استان گیلان پیش بینی شده را به خوبی اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه مهمترین هدف اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد کشور را به درجه ای از استحکام برساند که بتواند در برابر چالش های درونی و بیرونی تاب آوری و مقاومت داشته باشد، خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید از زمان ابلاغ این سیاست ها باور داشت که اقتصاد مقاومتی می تواند ایران را از چالش ها عبور داده و به سمت رونق هدایت کند.
دکتر جهانگیری با یادآوری هدف گذاری دولت برای ایجاد 970 هزار شغل در سال جاری اظهار داشت: البته دسترسی به این هدف دشوار است و باید منابع مورد نیاز آن تامین شود و لازم است که همه از بخش خصوصی حمایت کنند و هر کس که علاقمند به ایران و نظام است و مایل است مشکل بیکاری جوانان حل شود باید کمک کند که بخش خصوصی بتواند به میدان بیاید.
معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد در دولت دوازدهم مدیریت کشور با نشاط بیشتر به صحنه آمده و دولت جدید نیز به اقتصاد مقاومتی باور داشته باشد. 
وی یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی را درون زایی برشمرد و افزود: درون زایی یعنی باید از تمام ظرفیت های کشور استفاده کنیم. هر نقطه از کشور دارای مزیت ها و ظرفیت های مختلفی است حتی استان سیستان و بلوچستان که فاصله زیادی از مرکز کشور دارد و با برخی محدودیت ها و محرومیت ها روبرو است، اما همین استان نیز از ده ها ظرفیت برای توسعه برخوردار است.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه خداوند همه نعمت ها را در استان گیلان تکمیل کرده و ظرفیت های متعدد در این استان بصورت یکجا جمع شده است، گفت: استان گیلان استانی نخبه پرور است و نیروی انسانی و جوانان تحصیل کرده از نقاط قوت این استان برای توسعه هستند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به وجود طبیعت سرسبز و وسیع در استان گیلان تصریح کرد: یکی از ابر چالش های پیش روی توسعه ایران محدودیت منابع آب است و استان گیلان با داشتن بالاترین میزان بارندگی، این محدودیت را برای توسعه ندارد.
وی خاطر نشان کرد: استان گیلان استانی است که هم مرز آبی و هم مرز خشکی با چند کشور رو به توسعه دارد و از طرف دیگر برخورداری استان گیلان از دریا یکی دیگر از مزیت های این استان است چرا که اقتصاد دریا محور یکی از جهت گیری های توسعه ایران است.
دکتر جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه استان گیلان مهمترین استان گردشگری کشور است که جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد گفت: گیلان قطب اصلی کشاورزی کشور است و در بخش صنایع هایتک و دانش بنیان نیز از ظرفیت های خوبی برخوردار است که می تواند در این زمینه شکوفا شود.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید زیرساخت های لازم برای گردشگری تکمیل شود تصریح کرد: یکی از این زیرساخت ها راه آهن است و معتقدم راه آهن پیش نیاز توسعه استان های ایران است. 
وی با ابراز تاسف از عدم تحقق وعده دولت در خصوص تکمیل راه آهن استان گیلان گفت: امروز از راه آهن قزوین ـ رشت بازدید کردم و مسئولین مربوطه اعلام کردند که محدودیت بودجه برای تکمیل این پروژه وجود ندارد و قول دادند که تا آخر شهریور تکمیل شود و حتماً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا این مسیر ریلی تکمیل و به آستارا و آذربایجان متصل شود و بتوانیم از طریق گیلان کالاهای خود را به اروپا صادر کنیم. 
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه منطقه آزاد نقش موثری در صادرات کالاها دارد گفت: مناطق آزاد کشور باید محل تولید و صادرات کالاهای ایرانی باشند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به معافیت ها و امتیازات مناطق آزاد گفت: این امتیازات می تواند سرمایه گذاران خارجی را جذب کند و با استعدادی که استان گیلان و منطقه آزاد انزلی دارد، این منطقه آزاد می تواند تاثیر ملی داشته باشد چرا که نزدیک ترین منطقه آزاد پایتخت و نخستین منطقه آزاد در شمال کشور است.
وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید محور توسعه باشد از مسئولین و مردم استان گیلان خواست بخش خصوصی را حمایت کنند به گونه ای که بخش خصوصی احساس کند سرمایه و احترام او حفظ می شود.
دکتر جهانگیری در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی با یادآوری اینکه تعادل میان جنگل و صنعت یکی از دغدغه های استان های شمالی کشور است جنگل را از بزرگترین نعمت های الهی دانست و با تاکید بر اینکه باید با تمام وجود برای حفظ جنگل ها تلاش کنیم گفت: باید مسائل زیست محیطی را جدی بگیریم چرا که توسعه پایدار نیاز قطعی همه دنیا و ایران است اما در عین حال باید بدانیم که رعایت مسائل زیست محیطی نباید در تضاد با توسعه باشد و محیط زیست ترمز و محدودیت برای توسعه نیست.
معاون اول رییس جمهور یکی از دغدغه های استان های شمالی کشور را دفع پسماند و زباله برشمرد و با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای حمایت از تولید برق و تولید کود از زباله گفت: امیدوارم که با تصویب این لایحه که تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، مسئله پسماند در استان های شمالی کشور مرتفع شود.
وی در بخش پایانی سخنان خود یکی از محورهای اصلی برای حل مشکل بیکاری را توجه به بخش خدمات دانست و اظهار داشت: بخش خدمات با سرمایه گذاری اندک می تواند اشتغال فراوانی ایجاد کند و یکی از زمینه ها که در بخش خدمات مورد توجه دولت است بخش گردشگری است که در دولت دوازدهم بصورت جدی در دستور کار و جزو اولویت ها خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر