کد خبر: 25312
A
رئیس سازمان انرژی اتمی به مخالفان برجام پاسخ داد

کفی که نظام برای ما تعیین کرده بود ٤هزار خودروی سانتریفیوژ بود ما ٦‌هزار تاگرفتیم

کفی که نظام برای ما تعیین کرده بود ٤هزار خودروی سانتریفیوژ بود ما ٦‌هزار تاگرفتیم اگر برجام برای آمریکایی‌ها خوب است، چرا ترامپ و اسراییل از آن ناراحت هستند، چرا ترامپ می‌گوید برجام بدترین قرارداد تاریخ آمریکاست؟ آمده‌‍‌اند با استفاده از فتوشاپ چاله‌ای که قلب رآکتور اراک است را پر و کلیپی از آن منتشر کرده‌اند که بگویند صنعت هسته‌ای ما متوقف شده است. واقعا آدم باید چه بگوید

کفی که نظام برای ما تعیین کرده بود ٤هزار خودروی سانتریفیوژ بود ما ٦‌هزار تاگرفتیم

دیده بان ایران: علی‌اکبر صالحی دیروز ٢٥تیرماه در یازدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد خطاب به مخالفان برجام گفت: ان‌شاءالله ترامپ برجام را پاره کند تا بفهمیم به کجا خواهیم رسید.


وی با تأکید بر این‌که برجام را باید منصفانه ارزیابی کنید نه آرزومندانه، گفت: حقایق روی زمین را ببینید، سوالی که مطرح می‌شود این است چه کار باید می‌کردیم تا آمریکایی‌ها بیایند و عذرخواهی کنند و تحریم‌ها  برداشته شود .


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این‌که کسانی که مخالف برجام هستند، بیایند و به این سوال پاسخ دهند، بیان کرد: آیا صنعت هسته‌ای کشور ملک شخصی من بوده که در مذاکرات من برای آن شخصا تعیین تکلیف کنم و هر چه آمریکایی‌ها بگویند، ما بگوییم چشم، چنین طرز فکری حکومت و نظام را زیر سوال می‌برد. یعنی این نظام هیچ متولی نداشته که یک نفر مثل من برای کشور تعیین تکلیف کند؟ معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد:   اصلا فرض کنید اگر نظام این‌طور باشد، بنده همین قدر عقل برای خودم قائلم که چنین مخاطره‌ای نکنم، من با یک دستورالعملی به آن‌جا می‌روم که حالا من چند موردش را برای شما می‌گویم.


وی با اشاره به این‌که نظام برای ما کف تعیین می‌کرد، گفت:   اینها را بعدا تاریخ می‌نویسد و همه آن نوشته شده است، گفتند؛ ٤هزار خودروی سانتریفیوژ اگر داشته باشیم، خوب است، مصوبات آن هم هست، ما چند سانتریفیوژ گرفتیم، ٦‌هزار تا، یعنی از کفی که نظام برای ما تعیین کرده بود، ٢‌هزار  سانتریفیوژ  هم بیشتر گرفتیم. صالحی درخصوص فردو نیز، گفت: در این رابطه هم به ما گفتند چند ١٠٠ جسد  سانتریفیوژ فقط روی استندها باشد، ولی ما ١٠٤٤ سانتریفیوژ گرفتیم، نه فقط جسد سانتریفیوژ ، بلکه سانتریفیوژ ها  بچرخد و فقط اورانیوم تزریق نشود، یعنی اراده کنیم، فردا اورانیوم هم تزریق می‌کنیم، این فقط کف بود، اما ما در بعد فنی چه گرفتیم، حالا نمی‌خواهم بگویم در چه جاهایی کف چه بود و ما چه گرفتیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: اگر برجام برای آمریکایی‌ها خوب است، چرا ترامپ و اسراییل از آن ناراحت است، چرا ترامپ می‌گوید برجام بدترین قرارداد تاریخ آمریکاست؟ آیا بدترین است چون صنعت هسته‌ای ما را متوقف کرده، آیا او می‌خواسته صنعت هسته‌ای ما پابرجا باشد، جواب آن را وزیر اطلاعات اسراییل داده است، گفته، شما چه کار کردید، ایران که صنعت هسته‌ای‌اش را دارد و اگر اراده کند، در آستانه تولید سلاح هسته‌ای است.


صالحی با اشاره به این‌که ما ١٠‌میلیارد دلار در رابطه با صنعت هسته‌ای پروژه بستیم و کارش هم شروع شده، ادامه داد: آیا صنعت هسته‌ای وجدانا متوقف شده است، آیا نظام مسئولی ندارد که بگذارد صنعت هسته‌ای متوقف شود، آیا اشکالی داشت که بعد از برجام تولید نفت به حدود ٤‌میلیون بشکه برسد، اشکال دارد صادرات نفت ما به بیش از دوونیم‌میلیون بشکه برسد، اشکال دارد فساد در فروش نفت کنار زده شود.


وی اضافه کرد: آیا اشکالی دارد با برجام فشار در فروش نفت کشور کنار زده و دلار، کشتیرانی و نفتکش‌های کشور آزاد شود، بله ما بهتر از این هم می‌توانستیم. من یک‌بار گفتم ما هربار می‌رویم، مذاکره قوی‌تر می‌شویم، بعد یک‌نفر گفت، پس شما می‌روید آن‌جا آموزش می‌بینید، می‌گویم، آقا چرا این حرف را می‌زنی، استاد اولوالعزم هم هر کتابی را بیشتر بخواند، بیشتر به علمش افزود می‌شود، مگر ما خداییم که دیگر به کمالات‌مان افزوده نشود، نقد هم می‌کنیم، نمی‌دانیم چگونه نقد کنیم. آقایان تاریخ نشان خواهد داد، بروید از خود ترامپ بپرسید، ان‌شاءالله که ترامپ برجام را پاره کند تا ببینید چه می‌شود.


رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: بنده یک مشکلی که دارم، این است که حرفم را می‌زنم، دو‌سال پیش حدود یک یا دوماه از تصویب برجام گذشته بود که دو نکته را گفتم، اول این‌که آمریکایی‌ها دبه می‌کنند که این کلمه خودش داستان شد، دومین مسأله‌ای که گفتم، این بود که بانک‌های بزرگ هنوز وارد میدان نشدند که آقای روحانی هم عصبانی شدند و من را توبیخ کردند، من در حد توبیخ‌شدن توسط رئیسم حرفم را گفتم، خیلی از حقایق را نمی‌توان گفت اما حقیقت‌های این‌گونه‌ای را بنده با تشخیص خودم اعلام کردم. وی تأکید کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها در برجام عملکرد درستی نداشتند، چگونه درست نبوده، اینجاست که مقام معظم رهبری دقیق مطلب را بیان کردند و فرمودند، در نوشتن برجام مسامحه و عجله شده است که این سخن ایشان در بعد تحریم بود نه بعد فنی.صالحی گفت: شما بروید رآکتور اراک را ببینید، آمده‌‍‌اند با استفاده از فتوشاپ چاله‌ای که قلب رآکتور اراک است را پر و کلیپی از آن منتشر کرده‌اند که بگویند صنعت هسته‌ای ما متوقف شده است. واقعا آدم باید چه بگوید، اینگونه می‌گویند؛ صنعت هسته‌ای متوقف شده است، آیا این کارها خداپسندانه و مورد پسند پیامبر(ص) و اسلام است. وی با تأکید بر این‌که بنده گفتم، آقای ظریف هم گفتند که آمریکایی‌ها به عهد خود وفا نکردند، گفت: این‌جا اشکال در برجام هست، او مدعی است که خلاف برجام نکرده اما واقعا چوب لای چرخ آن می‌گذارد، این‌جا بود که مقام معظم رهبری فرمودند، با تسامح نوشته شده، اما برخی عبارت را به بعد فنی صنعت هسته‌ای نسبت می‌دهند و می‌گویند، این صنعت نابود شد، من تعجب می‌کنم از برادرانی که ما ٤٠‌سال یکدیگر را می‌شناسیم و با هم رفت‌وآمد خانوادگی داشتیم و افراد عالمی هستند اما سر مسائل سیاسی می‌گویند، صنعت هسته‌ای کلا متوقف شده است. معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که ما امروز با اروپایی‌ها همکاری داریم که توتال نمونه آن است و در زمینه هسته‌ای نیز فعالیت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: امروز تعداد فعالیت‌های علمی ما با کشورهای اروپایی بسیار افزایش یافته است.


وی اظهار کرد: من به عملکرد برجام نمره ٧٠ می‌دهم و از نظر من برجام قبول شده است، ٣٠‌درصد هم اختلال ایجاد می‌کنند که باید با آمریکا صحبت کرد و فشار آورد. ما امکانات فشار را هم داریم. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: امروز در برجام طوری عمل کردیم که دیگر به گذشته برنمی‌گردیم. اگر در آینده به تاریخ ایران نگاه شود، خواهیم فهمید که این ملت چه  قدم بزرگی برداشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر