کد خبر: 25763
A

پنجم دادگاه متهمان ردیف دوم/ مهدی شمس: نمی‌خواهم اینجا بایستم تا سوژه عکس شوم

پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم نفتی یا همان شرکای بابک زنجانی دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

پنجم دادگاه متهمان ردیف دوم/ مهدی شمس: نمی‌خواهم اینجا بایستم تا سوژه عکس شوم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایرنا؛ مهدی شمس زاده متهم ردیف دوم در پنجمین جلسه این دادگاه که صبح امروز (دوشنبه) در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه درحال برگزاری است، ادامه دفاعیات خود از جلسات قبلی را قرائت می کند.

از جلسه نخست این محاکمه که شنبه ١٧ تیر برگزار شد و بعد از قرائت کیفرخواست متهم ردیف دوم توسط نماینده دادستان ، مهدی شمس زاده دفاعیات خود در برابر اتهامات وارده را با حضور در جایگاه آغاز کرد و تا کنون همچنان این دفاعیات ادامه دارد.

متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی و وکلای مدافع آنان، وکلای شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی، سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن و همچنین کارشناسان بانک مرکزی افراد حاضر و دعوت شده در این جلسات هستند؛ اگرچه تا کنون چندین بار اسم همدست دیگر بابک زنجانی به نام 'ع.ز.م' در دادگاه آورده شد و حتی از سخنانش در تحقیقات مقدماتی نسبت به مجرم بودن شمس زاده استناد شد، اما تاکنون از او برای حضور در دادگاه دعوت نشده است.

دادگاه بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده نفتی، مهدی شمس زاده و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده در سال ٩٤ در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، برگزار شد. دادگاه این متهمان ، براساس کیفرخواست صادر شده به اتهام افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشکیل و رهبری سازمان یافته به منظور ارتکاب جرایمی مانند جعل سند، پولشویی با علم به موثر بودن در ضرر به کشور، کلاهبرداری در سطح گسترده از شرکت نفت، سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن، جعل 24فقره اسناد و صورت حساب بانکی، استفاده از اسناد مجعول و پولشویی به مبلغ 1967 میلیون یورو در 26 جلسه علنی(جز یک جلسه) برگزار شد.

دادگاه بدوی پس از رسیدگی پرونده، سه متهم ردیف اول بابک زنجانی، حمید فلاح هروی و مهدی شمس زاده را به اعدام، رد مال به شاکی و پرداخت جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم کرد. اما دیوان عالی کشور با بررسی پرونده، حکم اعدام بابک زنجانی را تایید و حکم حمید فلاح هروی و مهدی شمس زاده، دو متهم دیگر پرونده را نقض و برای رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع کرد که دادگاه تجدیدنظر دو متهم ردیف دوم و سوم تیرماه امسال در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه در حال برگزاری است.

 

پنجمین جلسه دادگاه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی با اعلام جلسه علنی از سوی قاضی محمد مقیسه رئیس دادگاه ، رسمیت یافت.

قاضی مقیسه با تذکر ماده 354 قانون آیین دادرسی کیفری برای رعایت نظم دادگاه از سوی حضار ، اتهامات مهدی شمس زاده متهم ردیف دوم پرونده نفتی را براساس کیفرخواست صادره قرائت کرد و سپس از این متهم خواست تا با حضور در جایگاه به ادامه دفاعیات خود در برابر اتهامات وارده بپردازد.

رئیس دادگاه قبل از حضور متهم ردیف دوم در جایگاه از او خواست دیگر به حاشیه نپردازد و گفت: همه معتقدند(در این پرونده) نفت به شمس زاده واگذار و از طریق او به شرکت فال تحویل داده شد.

قاضی مقیسه ، سرنوشت بقیه پول حاصل از فروش نفت را مبهم دانست و خطاب به متهم گفت: شما حق دارید دفاع کنید و ما هم به دفاعیات شما گوش می دهیم اما مسائل تکراری چند روز گذشته تکرار نشود؛ شما راجع به یک میلیارد و 200 میلیون یورویی که توسط یکی از زیرمجموعه های شرکت نفت برای پرداخت طلب پیمانکاران پارس جنوبی به شما تحویل داده شده است ، توضیح دهید. 

وی اضافه کرد: طبق پرونده ، پول ها صرف خرید هواپیما ، کشتی ، هتل و هرچیزی که بابک خواسته، شده است و چیزی به بیت المال بازگردانده نشد.

مهدی شمس زاده پس از این اظهارات قاضی با حضور در جایگاه اظهار کرد: بنده در قالب کیفرخواست ، دفاع کردم و یک به یک موارد اتهامی مانند مشارکت ، اخلال در نظام اقتصادی ، جعل و کلاهبرداری و عواید حاصل از جرم را توضیح دادم ؛ اگر هم دادگاه طول کشید به دلیل پرسش و پاسخ ها است.

این متهم ادامه داد: بنده مشکل کمر و زانو دارم و مایل نیستم اینجا بایستم که از من عکس بگیرند و سوژه شوم.

تشریح قرارداد بابک زنجانی با مهدی شمس زاده از سوی رئیس دادگاه و استنکاف متهم از آن

وی با بیان چند نکته مبنی براینکه کیفرخواست گزینشی، مصادره به مطلوب و مهندسی معکوس نوشته شده است، گفت: مدعی العموم در کار خود عالم و دانا است اما دفاعیه بنده هم با سند و مدرک و به صورت منطقی است.

شمس زاده درباره اتهام مشارکت در اخلال نظام اقتصادی گفت: در جای جای پرونده ، وضعیت زمان تحریم و اضطرار شرایط کشور چون خورشید تابان در یک روز ، روشن است و بدون در نظر گرفتن شرایط تحریم ، نمی توان راجع به پرونده اظهارنظر کرد.
وی با بیان اینکه این ادعانامه با دیدن نیمه خالی لیوان نوشته شده است ، ادامه داد: در مقام عمل کسی مقصر است که به شرکت اس سی تی بنکرز ، اعتبار میلیونی داد. .

وی از دادگاه خواست تا در صورت وصول سندی مبنی بر کلاهبرداری ، آن سند را نشان دهند و افزود: با توجه به نقش کوچکم در این پرونده و نشان دادن عدم هرگونه سوء نیت خودم، فعال ما یشاء بابک زنجانی مشهود است و تنها پنج درصد از شرکت اونرایر سهم من بود که این پنج درصد را هم زمان آزادی خودم پس دادم و قراردادی با کسی امضا نکردم.

قاضی مقیسه در همین حین خطاب به او گفت: شما با کسی قرارداد امضا نکردید ؟ و ادامه داد: با شرکت نفت امضا نکردی، بابک زنجانی چطور ؟ 

که متهم پاسخ داد: با بابک زنجانی به عنوان کارگزار امضا کردم .

قاضی با استناد به قرارداد روز چهارشنبه مورخ 15 آذرماه 91 ساعت 16 در دفتر بابک زنجانی گفت: در این قرارداد که با حضور شما و بابک زنجانی امضا شد در خصوص نحوه برنامه های شبکه فساد سازمان یافته و اینکه پول ها چگونه خرج شود و به دست شرکت نفت نرسد ، مواردی به امضا رسید که مفاد این قرارداد ، هیچکدام در جهت توسعه اقتصادی کشور و پرداخت طلب پیمانکاران نبود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر