کد خبر: 26114
A

هشتمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی

در هشتمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی که در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد، قاضی مقیسه پیش از آغاز دفاعیات متهم ردیف سوم، از وکلای شکات خواست، شکایت خود را قرائت کنند.

هشتمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت نفتی اچ کی وابسته به شرکت نفت، گفت: در لایحه به نقش و جایگاه این دو متهم با بابک زنجانی برای ارتکاب جرایم سازمان یافته به تفصیل اشاره کردیم که این دو یار و شریک بابک زنجانی در کلاهبرداری از شرکت اچ کی بودند؛ بنابراین با توجه به اتهامات مندرج در کیفرخواست و شکایت شرکت نفت و اچ کی مبنی بر غارت بیت المال، از دادگاه تقاضای رسیدگی داریم.

صادقی قهاره اضافه کرد: اعضای این باند 12 تریلیون را در زمانی که کشور به ارز خارجی نیاز داشت و در اوج تحریم بسر می بردیم به غارت بردند. این دو متهم (شمس و فلاح) به منزله دو بال برای زنجانی بودند و اگر مشارکت این دو نفر نبود، بابک زنجانی مثل مرغ بی بال و پر بود و توان ورود به مجموعه نفت را نداشت.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر شمس نبود، بابک زنجانی از خرید و فروش نفت، کشتی و هواپیما عاجز بود و اصلا جرمی واقع نمی شد. همچنین اگر فلاح را از مشارکت با زنجانی حذف کنیم، قضیه بانک ها و معرفی زنجانی به سازمان ها و نهادها منتفی می شود؛ زیرا فلاح هروی در تشکیل شرکت ها و بانک Fiib نقش داشته است. همانطور که نماینده دادستان اشاره کرد، تخلفات بابک زنجانی از زمان همکاری با این دو نفر گسترش پیدا می کند.

وی گفت: این افراد از اضطرار مقامات کشور سوء استفاده کرده و بیش از دو میلیارد یورو را به غارت بردند. فلاح و بابک زنجانی با جعل سند و راه اندازی نرم افزار ساختگی، وانمود می کنند که وجوه حاصل از فروش نفت را به شرکت اچ کی واریز کردند.

صادقی قهاره گفت: شرکت نفت یک میلیارد و 420 میلیون یورو برای پرداخت به پیمانکاران به بانک اف آی آی بی تودیع می کند که متهمان 600 میلیون یورو آن را با تبدیل ارز به ریال و به سختی به پیمانکاران پرداخت می کنند که خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد می شود.

این وکیل دادگستری گفت: متهمان با تشکیل شرکت و بانک های صوری، ال سی صادر و آن را تایید می کردند. سپس اسناد جعلی را طراحی کرده و وانمود می کردند پول ها در حساب بانک اف آی آی بی موجود است.

صادقی قهاره ادامه داد: طبق اظهارات شمس در کیفرخواست، وی گفته که به اصرار چند نفر مجبور به همکاری با بابک زنجانی شده است. همچنین وی بیان کرده از شرکت فال در دبی برای فروش نفت طلب دارد که این ادعا مورد قبول شرکت نفت نیست.

شمس متهم ردیف دوم پرونده گفت: این مطالب مصداق نشر اکاذیب است.

قاضی مقیسه هم در پاسخ گفت: به شما فرصت دفاع می دهیم.

وکیل شرکت نفتی اچ کی ادامه داد: برای اینکه بابک زنجانی صندوق بازنشستگی نفت را فریب دهد با طراحی نرم افزار مجعول وانمود می کند که مبلغ 300 میلیون یورو به حساب شرکت نیکو واریز کرده است. شمس دغدغه بازگرداندن ثمن حاصل از فروش نفت را نداشته و شرکت هواپیمایی اونر ایر را در ترکیه با پرداخت 255 میلیون دلار خریداری می کند.

صادقی قهاره اضافه کرد: متهم ردیف دوم پرونده، 9 میلیون دلار پول بیت المال را صرف خرید 5 فروند هواپیمای آر جی و دو کشتی می کند. دست ما از دریافت پول بیت المال کوتاه است.

ادامه دارد ...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر