کد خبر: 27323
A

«جیپ» به فروش می‌رسد؟

شرکت گریت وال، تولیدکننده خودروهای برند هاوال، برای خرید برند جیپ از فیات کرایسلر اعلام تمایل کرد تا به این ترتیب بتواند عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور در جهان را از آن خود کند.

«جیپ» به فروش می‌رسد؟

دیده بان ایران: China Autoweb نوشت: شرکت گریت وال که در ایران بیش از هر چیز با برند هاوال به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌هایش شناخته می‌شود قصد دارد در مذاکره با فیات کرایسلر، برند جیپ را خریداری کند.

هاوال هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای شاسی‌بلند و کراس‎‌اوور در کشور چین است و در صورت خرید جیپ می‌تواند عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این کلاس از خودروها را در جهان از آن خود کند.

این مطلب در حالی منتشر می‌شود که فیات کرایسلر چندی پیش اعلام کرده بود تمایل دارد بعضی از برندهایش از جمله مازراتی و آلفارومئو را از این مجموعه جدا کند و به این ترتیب شاید مذاکره بر سر فروش جیپ به گریت وال برای این مجموعه امری منطقی به نظر برسد.

مدیرعامل گریت وال که از سوی مجله فورچیون عنوان هفتمین زن قدرتمند آسیا را به دست آورده است، در این زمینه گفته که این شرکت تمایل به خرید جیپ دارد و برای آغاز مذاکرات در این زمینه با فیات کرایسلر در تماس است.

البته در مقابل، فیات کرایسلر مذاکره مستقیم با گریت وال را تایید نکرده است هرچند در زمینه عدم تمایل برای فروش جیپ نیز صحبتی نکرده تا به این ترتیب نشان دهد پرونده فروش این برند همچنان باز است.

سخنگوی گریت وال در گفت‌وگویی در این زمینه گفته این شرکت به‌طور غیرمستقیم تمایل خود برای خرید جیپ را به فیات کرایسلر اعلام کرده است ولی هنوز به‌صورت رسمی درخواست ملاقات با هیات مدیره این شرکت را مطرح نکرده است.

اما چرا گریت وال (هاوال) تمایل به خرید جیپ دارد؟ پاسخ این پرسش چندان دشوار نیست. از یک‌سو برند جیپ نامی شناخته‌شده در سرتاسر جهان است و هرچند بخش قابل توجهی از فروش این خودرو در آمریکاست اما نام جیپ در بسیاری از کشورهای جهان شناخته‌شده است. از سوی دیگر جیپ یکی از سودآورترین بخش‌های فیات کرایسلر و به‌طور دقیق سودآورترین بخش این شرکت است و مانند نگینی بر تاج فیات کرایسلر می‌درخشد و بی‌دلیل نیست گریت وال (هاوال) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین به دنبال خرید آن باشد. هر چند به دلیل ساختار مشترک بخش‌های مختلف کرایسلر در آمریکا، تفکیک دقیق ارزش برند جیپ بسیار دشوار است اما یک تحلیل‌گر در موسسه مورگان استنلی ارزش این برند را ۳۳.۵ میلیارد دلار برآورد کرده است که بیش از ارزش کل سایر برندهای این مجموعه در آمریکاست.

جیپ در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. آمار روش این شرکت در سال ۲۰۰۸ در سرتاسر جهان ۵۰۰ هزار دستگاه بود که این رقم در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) به ۱.۴۱ میلیون دستگاه رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در سال ۲۰۱۸ آمار فروش آن به ۲ میلیون دستگاه برسد.

جیپ امروزه جهانی‌تر از گذشته است و یک‌سوم فروش آن در خارج از خاک آمریکاست و به‌طور مشخص در برزیل، هند و چین وضعیت بسیار خوبی دارد. به‌علاوه در سال‌های اخیر سیاست‌های تولید در بازارهای هدف برای این شرکت اجرا شده و به همین دلیل سطح فروش افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با افزوده شدن محصولات لوکس‌تر به خط تولید، این روند همچنان صعودی باشد.

گریت وال هرچند شرکتی چینی است اما در سال‌های اخیر برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در بازارهای جهانی داشته است و هم‌اکنون نیز دو مرکز تحقیق و توسعه در خاک آمریکا دارد چراکه می‌خواهد با طراحی خودرویی مطابق میل خریداران آمریکایی، وارد این بازار شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، برند هاوال از این مجموعه کاندید اول ورود به بازار آمریکاست. هاوال دانش و تجربه بسیار زیادی در زمینه تولید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور دارد و با افزودن برند جیپ به این مجموعه، به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور تبدیل خواهد شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر