کد خبر: 27903
A

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان: "کرباسیان" باید لیدر اقتصادی کشور باشد

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اقتصاد کشور، امروز نیازمند یک مدیر با درایت، توانمند و طلب کننده از سایر بخش‌های اقتصادی است.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان: "کرباسیان" باید لیدر اقتصادی کشور باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از ایسنا، سعید صمدی اظهار کرد: عملکرد طیب نیا طی چهار سال گذشته به دو قسمت دو ساله اول و دو ساله دوم تقسیم می‌شود. در دو سال اول یک حالت معجزه‌آسا برای اقتصاد کشور ایجاد کرد، ابتدا یک نظم و انضباط وارد سیستم اقتصادی شد و سپس مهار تورم را کلید زد.

وی افزود: مهار تورم توسط طیب نیا در دو سال اول در حالی رخ داد که کسی فکر آن را نمی‌کرد. دور کردن اقتصاد از لبه پرتگاه نیز از اقدامات دیگری بود که طیب نیا  طی دو سال وزارت اجرایی کرد.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دو سال دوم اما وضعیت برای طیب نیا و اقتصاد کشور متفاوت شد، ادامه داد: آقای طیب نیا در دو سال دوم تدافعی و انفعالی عمل کرد. و یک حالت دلسردی خاصی بر او ایجاد شد. وی احساس کرد که اهدافش طی چهار سال عملیاتی می‌شود، اما زمانی که طی دو سال عملیاتی شد شاید برنامه‌ای برای دو سال بعدی نداشت و عملیات خاصی انجام نشد و 21 ابر چالش اقتصادی کشور بر سر جایش باقی ماند.

صمدی تصریح کرد: مشکلات بازار سرمایه حادتر شد، برای خصوصی سازی اتفاقی نیفتاد، هدفمندی یارانه‌ها و کاهش تعداد یارانه بگیران فقط در حد حرف باقی ماند و سیاست‌های مالیاتی و شفافیت مالیاتی جدی گرفته نشد.

وی اضافه کرد: ساختار بودجه تغییری نکرد و کسری بودجه عمیق‌تر شد، در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و حذف صفر از پول ملی اقدام علمی انجام نشد و در این اواخر اوراق سحاب منتشر شد که رانت عظیم برای عده‌ای خاص فراهم کرد. هرچند در دفاع از طیب نیا می‌توانیم بگوییم بخشی از مشکلات در حوزه عملکرد وزارت اقتصاد نبوده و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز مسئول هستند، اما وزیر اقتصاد می‌توانست در جلسات هیئت دولت، شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار مطالباتش را مطرح و رییس جمهور را از ناهماهنگی‌ها مطلع کند، سوال این است که چرا طیب نیا مطالبه‌گری در زمینه هماهنگی اقتصادی نکرده است؟

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: امروزه درک اقتصادی جامعه افزایش یافته است اجازه نقد به صاحبنظران داده شده و ایجاد شفافیت در متغیرهای اقتصادی موجب ایجاد انتقاد شفاف شده است. این در حالی است که طی دوره‌های گذشته و قبل از دولت یازدهم اطلاعات اقتصادی منتشر نمی‌شد و تقریبا بسیاری از آحاد جامعه مشکلات را نمی‌دانستند، اما امروز همه مردم مشکلات را می‌دانند و مشکلات به روی جامعه آمده است.

لیدر اقتصادی کشور، وزیر اقتصاد است

صمدی تاکید کرد: یک مدیر توانمند با دانش اجرایی قوی و با دل و جرات می‌تواند مشکلات را حل کند، مشکلات اقتصادی کاملا مشخص است و یک دانشجوی کارشناسی اقتصاد هم می‌تواند آنها را لیست کند و بارها و بارها نیز مشکلات بیان شده‌اند.

وی اضافه کرد: اقتصاد کشور امروز نیازمند یک مدیر با درایت، توانمند و طلب کننده از سایر بخش‌های اقتصادی است. شخصیت دکتر کرباسیان نشان می‌دهد که توانایی انجام چنین کاری را دارد و هرکجا رفته، توانسته پیشرو باشد. البته امیدواریم این روحیه در وزارتخانه نیز حفظ شود و در ادامه راه منفعل نشود و گفته نشود فلان وزارتخانه یا فلان سازمان باید کارها را پیش می‌برد، وزیر اقتصاد باید مثل یک لیدر حرکت کند و انتظار این است که لیدر اقتصادی کشور وزیر اقتصاد باشد.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دکتر کرباسیان باید پله پله هر حرکتی که انجام می‌دهد شفاف برای همگان بگوید و سازمان‌ها و بانک مرکزی هر کجا احتیاج است باید شفاف اعلام کند که وزارت اقتصاد برای این مشکلات این حرکت را کرده و حالا نوبت سازمان برنامه و بودجه یا نوبت بانک مرکزی است، وزیر باید مطالبه کند.

صمدی با بیان اینکه اصفهان اقتصادی‌ترین استان پس از تهران و صنعتی‌ترین استان کشور است، گفت: اقتصادی‌ترین و صنعتی‌ترین هر دو یکسری فرصت و تهدید پیش روی اصفهان قرار داده‌اند، آلایندگی، ازدحام و شلوغی از مهم‌ترین تهدیدها هستند. موضوع دیگر بحث مالیات است. سهم مالیاتی اصفهان بیشتر از بودجه استان است و این خود بسیاری از مشکلات حاد استان را به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: نمود این مشکل بودجه و مالیات را می‌توان در خشکی زاینده رود، آلودگی‌ها و تعطیلی بسیاری از صنایع دنبال کرد، از طرف دیگر فرار سرمایه در اصفهان به وفور یافت می‌شود. افرادی که در اصفهان زندگی می‌کنند، اما سرمایه‌های خود را به استان‌های دیگر می‌فرستند و سهم بسیاری از سرمایه استان اصفهان به خراسان و شهر مشهد کوچ داده شده است و این برای استانی که خود را مرجع ترین‌ها می‌داند پسندیده نیست.

اقتصاددانان در تصمیمات بزرگ اصفهان نفشی ندارند

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مسئولان استان اصفهان باید برای این موضوع فکری اساسی کنند و پیگیر مسئله نسبت بودجه به مالیات باشند، اظهار کرد: البته تشکل‌های مناسب اقتصادی در استان نداریم و به همین دلیل در میان نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر خبری از اقتصاددانان نیست.

صمدی خاطرنشان کرد: مقصر اصلی فقدان تشکل‌های اقتصادی، دانشگاه‌ها، اساتید اقتصاد و مراکز قدرت در استان هستند، آنها موجب شده‌اند تا پارامترهای سیاسی نقش پررنگ‌تری نسبت به پارامترهای اقتصادی داشته باشند البته مسئولان استان این موضوع را قبول ندارند.

وی تصریح کرد: اقتصاددانان در تصمیم‌های بزرگ اصفهان هیچ نفشی ندارند و این یک ضعف اساسی در اصفهان محسوب می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر