کد خبر: 28119
A
محمد نژاد معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان انرژی های تجدیدپذیر در گفت و گو با دیده بان ایران:

بهبود شرایط کنونی کشور در گرو توسعه انرژی های تجدیدپذیر

محمدنژاد : ما با قراردادی 20 ساله خرید برق از نیروگاه های احداثی در روستاها را تضمین می کنیم و اشخاص می توانند با عرضه 5 کیلوبایت برق درآمد ماهیانه 650 الی 850 هزار تومانی در ماه داشته باشند.

بهبود شرایط کنونی کشور در گرو توسعه انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در خصوص انرژهای تجدیدپذیر، گفت: انرژی های تجدیدپذیر، تلفات شبکه را به دنبال نخواهند داشت و با توسعه آن، مزایای بسیار زیادی در شرایط کنونی برای کشور به دنبال خواهند داشت.

 

"جعفر محمدنژاد" در پاسخ به این پرسش که قیمت خرید تضمینی انرژی های تجدیدپذیر در ایران با مقایسه با سایر کشورها چه تفاوت هایی دارد، اظهار داشت: تقریبا در تمام کشورهای دنیا ظرفیت استفاده ازمنابع سوخت های فسیلی در تولید انرژی وجود ندارد و به همین خاطر در دو دهه اخیر توجه ویژه ای به انرژی های تجدیدپذیر داشته اند.

وی افزود: انرژی های تجدیدپذیر خواهند توانست که محیط زیست را سالم نگه دارند و این کشورها علاقمند به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با مکانیزم های تشویقی هستند.

این مقام مسوول تصریح کرد: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در این کشورها با راهکاری موفق و با طریق مکانیزم تشویقی شکل گرفت.

محمدنژاد بیان کرد: قیمت خرید انرژی های تجدیدپذیر در ایران در مقایسه با کشوری مثل آلمان ارزانتر است.

این مقام مسوول در ادامه یادآور شد: بصورت واقعی هزینه تولید انرژی در تجدیدپذیرها ارزانتر از برق فسیلی است.

وی افزود: در تولید برق فسیلی، بایستی هزینه سوخت، تولید انرژی، و هزینه های زیست محیطی را پرداخت کنیم؛ در صورتی که در انرژی های تجدیدپذیر این هزینه را متحمل نمی شویم.

محمدنژاد با اشاره به قیمت برق تولیدی توسط نیروگاه های خورشیدی، گفت: در نیروگاه های خورشیدی ای که تا میزان 10 مگابایت برق تولید می کنند؛ قیمت عرضه برق 490 تومان به ازای هر کیلوبایت، نیروگاه های 10 تا 30 مگابایت، قیمت برق تولیدی 400 تومان به ازای هر کیلوبایت و در در نیروگاه هایی که بیش از 30 مگابایت برق تولید می کنند قیمت عرضه برق 320 تومان است.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت برق در نیروگاه های بادی کمتر از 50 مگابایت 420 تومان و در نیروگاه های بیش از 50 مگابایت 340 تومان به ازای هر کیلوبایت است.

 

اشتغال جوانان و توسعه کشور با توسعه انرژهای تجدیدپذیر

محمدنژاد در پاسخ به این پرسش که در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر با چه مشکلاتی روبرو است؟ گفت: در کشور ما تولید عمده برق بصورت فسیلی است و تولید برق رابطه مستقیم با سوخت های فسیلی دارد.

وی افزود: نمی شود که تمام سوخت های فسیلی را به برق تبدیل کنیم و باید این را درک کنیم که سوخت های فسیلی در نهایت تمام خواهند شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: کشور ما با کمبود آب، محیط زیست مریض احوال، دست به گریبان است و اگر به فکر توسعه و پیشرفت انرژی های نو باشیم بدون شک توانستیم در مسیر بهبود آب و محیط زیست گام های بلندی برداریم.

محمدنژاد در ادامه گفت: کشور ایران پتانسیل بسیار بالایی در تولید برق بوسیله انرژی های باد و خورشید دارد و میانگین روزهای آفتابی در کشور 30 روز در سال است که می توانیم از این موضوع به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی افزود: در کشور، مناطق و زمین هایی داریم که غیر قابل استفاده هستند و خواهیم توانست در آن مناطق نیروگاه های بادی و خورشیدی احداث کنیم و همین موضوع می تواند به محیط زیست کمک کند و مانع از ورود ریزگردها به داخل کشور شود.

این مقام مسوول با اشاره به اقتصاد روستاییان، گفت: در برخی از مناطق کشور، روستاها با کمبود آب جدی روبرو هستند و به نوعی کشاورزی آنها تعطیل شده و به شهرها مهاجرت می کنند.

وی تصریح کرد: با ساخت نیروگاه های کوچک خورشیدی در روستاها می توانیم به اقتصاد آنها کمک کنیم و در واقع مانع مهاجرت آنها به شهرها بشویم.

محمدنژاد افزود: ما با قراردادی 20 ساله خرید برق از نیروگاه های احداثی در روستاها را تضمین می کنیم و اشخاص می توانند با عرضه 5 کیلوبایت برق درآمد ماهیانه 650 الی 850 هزار تومانی در ماه داشته باشند.

این مقام مسوول در ادامه بیان داشت: با پیشرفت انرژی های تجدیدپذیر خواهیم توانست به اشتغال جوانان و توسعه کشور کمک کنیم.

وی افزود: انرژی های تجدیدپذیر، تلفات شبکه را به دنبال نخواهند داشت و همین موضوع موجب هدر رفت انرژی برق نخواهد شد.

محمدنژاد در پایان گفت: با توسعه انرژی های تجدیدپذیر در بخش روستایی می توانیم مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها شویم و همچنین مزایای بسیارزیادی برای کشور در شرایط کنونی به دنبال خواهند داشت.

 

خبرنگار: سجاد صفری 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر