کد خبر: 28176
A
ایران و فرانسه قرارداد بازیافت گاز مشعل در پارس‌جنوبی را امضا کردند

مهار گازهای آلاینده

شرکت ملی نفت: در صورت موفقیت آمیز بودن طرح، فرانسوی ها تمام گازهای فلر مناطق نفت خیز را جمع آوری می کنند ایران با تولید روزانه ٤ میلیون بشکه نفت دو برابر عربستان با تولید روزانه ١٠ میلیون بشکه نفت، گاز آلاینده فلر به هوا می فرستد ٦٠ درصد آلودگی هوای خوزستان ناشی از فلرهای نفت و گاز است

مهار گازهای آلاینده

فرانسوی‌ها برای جمع‌آوری گازهای فلر به پارس‌جنوبی می‌روند. دیروز شرکت سفره گس فرانسه و شرکت ملی نفت ایران و شرکت صنعت سازه ثمین ایران قرارداد بازیافت و مصرف گاز فلر(مشعل) را در یک پالایشگاه پارس‌جنوبی امضا کردند. مدیران شرکت ملی نفت گفته‌اند؛ درصورتی که بازیافت فلرهای نفتی پارس‌جنوبی توسط فرانسوی‌ها موفقیت‌آمیز باشد، به ‌زودی با آنها قراردادی می‌بندند تا تمام گاز فلر تولیدشده در کشور و ازجمله خوزستان را بازیافت و جمع‌آوری کنند. حالا در ایران روزانه حدود ۴‌میلیون بشکه نفت تولید می‌شود و به این ترتیب روزانه ۳۷ یا ۳۸‌میلیون مترمکعب فلر و گازهای همراه تولید می‌شود، اما در عربستان‌سعودی که روزانه ۱۰‌میلیون تن بشکه نفت تولید می‌شود، میزان فلرهای نفتی تولیدی معادل نصف فلرهای تولیدی در ایران است. این موضوع نقش مهمی در آلودگی هوای استان‌های تولیدکننده نفت و به‌ویژه خوزستان داشته است. بنا به اعلام سازمان محیط‌زیست خوزستان ٦٠‌درصد آلودگی هوای استان ناشی از فلرهای نفت و گاز است. خوزستانی که با معضل ریزگردها دست‌وپنجه نرم می‌کند، آلودگی‌های نفتی و گاز فلر را یکی از بزرگترین معضلات زادگاهشان می‌دانند و بارها نسبت به آن اعتراض کرده و به بیژن زنگنه وزیر نفت درخواست داده بودند که به صورت ویژه به این مسأله توجه کند.


فرانسوی‌ها گازهای آلاینده چاه‌های نفت را بازیافت می‌کنند


خوزستان چند سالی است که با معضل ریزگردها دست‌وپنجه نرم می‌کند اما تمام مشکل زیست‌محیطی این استان به ریزگردها ختم نمی‌شود. خوزستانی‌ها از نفتی که استخراج می‌شود و به گفته خودشان به جز دود و محدودیت و ایجاد رفاه برای غیربومی‌ها ثمره دیگری برای آنها ندارد هم، زجر می‌کشند.
احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان به تازگی گفته است که شهر اهواز بیش از دوماه است که با معضل ریزگرد‌ها مواجه نشده، اما با این حال میزان شاخص کیفی هوا به میزان ثابت و حد معمول نرسیده است. حالا کار به جایی رسیده که به میزان ٣٦٠ درجه فلرهای نفتی افزایش یافته و هوای اهواز بیش از پیش آلوده شده است.
به گفته لاهیجان‌زاده فلرهای نفتی تحت عنوان میدان‌های زودهنگام به تدریج وارد مدار می‌شوند که گاز ترش می‌سوزانند. این درحالی است که میدان یادآوران روزانه ٥‌میلیون مترمکعب و مجموع میدان‌های غرب کارون٧ و نیم‌میلیون مترمکعب در روز گاز ترش می‌سوزانند.
حالا گفته می‌شود گازهای همراه مناطق نفت‌خیز جنوب با توجه به افزایش تولید و همچنین فرسودگی تجهیزات نفتی اضافه شده و بشدت این استان را آلوده کرده است. درهمین حال، گفته می‌شود که از ٧ کانون داخلی ریزگرد موجود در استان خوزستان ٤ کانون به صورت ١٠٠درصد محدوده تأسیسات نفتی است.
مدیران خوزستانی اعتقاد دارند؛ افزایش فلرهای نفتی در ایران که بیشترین سهم را در آلودگی هوای اهواز دارد، موضوع بسیار مهمی است که اگر به آن پرداخته نشود، در سال‌های آینده کشور را دچار مشکل خواهد کرد. به گفته او، مشکل آلودگی هوا اصلی‌ترین مشکل شهر اهواز است و حالا بهبود وضع هوا به یکی از مطالبات جدی اهوازی‌ها تبدیل شده است.
هرچند که این مطالبه حالا برای مسئولان شکل جدی‌تری گرفته است و وزیر نفت همان‌طور که از مدت‌ها پیش قول داده بود که برای گازهای فلر فکری کند، دیروز بخشی از این وعده را جامه عمل پوشاند و ایران قرارداد بازیافت گاز مشعل در پارس‌جنوبی را با فرانسه امضا کرد. پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم در صحن علنی مجلس درباره افزایش سوزاندن گازهای مشعل و این‌که آیا این موضوع را تأیید می‌کند یا خیر، گفته بود که وقتی روزانه یک‌میلیون بشکه نفت به تولید اضافه شود، طبیعی است سوزاندن گازهایی که با نفت همراه است، افزایش می‌یابد.
زنگنه عنوان کرده بود؛ کارهایی که باید برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت انجام شود، این است که این گازها باید جمع‌آوری شود و در کارخانه‌های ان‌جی‌ال، شیرین‌سازی و تفکیک شوند. بخشی از آن‌که گاز طبیعی است، به شبکه سراسری ارسال شود و برخی دیگر که مایعات است، خوراک پتروشیمی شود.
زنگنه تأکید کرده بود که در دولت متعهد شده تا پایان برنامه ششم جلوی سوزاندن بیش از ٩٥‌درصد گازهای همراه نفت گرفته شود و به خوراک باارزش برای پتروشیمی‌ها تبدیل شود.


قراردادی با ٤٢‌میلیون یورو هزینه اجرا


به موجب قراردادی که دیروز امضا شد، شرکت ملی نفت ایران، شرکت سفره گس فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین ایران قرارداد بازیافت و مصرف گاز فلر (مشعل) را در یک پالایشگاه پارس‌جنوبی امضا کردند.
این قرارداد را دیروز علی‌محمد احمدی، مجری طرح جامع توسعه پایدار پارس‌جنوبی و یان آبریس لکومت، مدیرعامل سفره گس فرانسه و کوروش آهنج، مدیرعامل شرکت صنعت سازه ثمین ایران در حضور غلامرضا منوچهری، معاون شرکت ملی نفت و محمد مشکین‌فام، مدیرعامل نفت و گاز پارس امضا کردند.
مدت اجرای این قرارداد ٣٠ماه در نظر گرفته شده که ٢٤ماه مربوط به اجرای پروژه و ٦ماه هم مرحله تحویل به کارفرماست. هزینه اجرای این پروژه ٤٢‌میلیون یورو است.
اما قرار است در صورت موفقیت‌آمیزبودن این طرح از تجربه به دست آمده برای جمع‌آوری گازهای مشعل‌ها (فلر) در اهواز و همچنین مجهزکردن سایر پالایشگاه‌های گاز پارس‌جنوبی به این فناوری استفاده شود .
شرکت سفره گس فرانسه در زمینه طراحی ساخت و انتقال فناوری مشارکت می‌کند و یک شرکت ایرانی نیز به‌عنوان شریک در این پروژه انتخاب شده است. شرکت صنعت سازه ثمین وظیفه تأمین و ساخت تجهیزات را عهده‌دار خواهد بود.
بازیافت ٩٥‌درصد از گاز فلر پالایشگاه پارس‌جنوبی
به گفته مدیرعامل شرکت سفره گس فرانسه ٩٥‌درصد از گاز فلر (مشعل) پالایشگاه دوم پارس‌جنوبی با استفاده از فناوری‌های جدید بازیافت می‌شود. یان اوبری لوکمت در مراسم امضای قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز در پالایشگاه دوم پارس‌جنوبی به همکاری سه‌ساله این شرکت با شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: همکاری‌های ٢ طرف سازنده و ثمربخش بوده است.
مدیرعامل شرکت سفره گس فرانسه اجرای این پروژه را علاوه بر سودآوری اقتصادی قابل توجه، دارای مزیت‌های زیست‌محیطی هم دانست.
به گفته او، در این طرح از فناوری‌های روز دنیا استفاده خواهد شد و بر این اساس، ٩٥‌درصد گاز فلر پالایشگاه‌ها بازیافت می‌شود.
مدیرعامل شرکت سفره گس فرانسه با بیان این‌که از فناوری‌های روز دنیا در این پروژه استفاده خواهیم کرد، گفت: فرانسوی‌ها در دوران تحریم نیز به همکاری با ایران ادامه دادند.
آن‌طور که مشکین‌فام می‌گوید؛ با توجه به شرایط تحریم و همکاری‌نکردن شرکت‌های بین‌المللی، برای تعمیرات و اجرای پروژه‌ها دچار مشکل بودیم اما پس از برجام این مشکلات درحال رفع‌‌شدن است و حالا به گفته این مقام مسئول قرار است در همه پالایشگاه‌های ١٣گانه پارس‌جنوبی طرح کاهش فلرینگ اجرا شود.
به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ٧٥‌درصد آلاینده‌های دنیا را ١٠ کشور تولید می‌کنند که ایران در این زمینه رتبه سوم جهان و رتبه اول خاورمیانه را در اختیار دارد.
مشکین‌فام با بیان این‌که تاکنون ٧٠‌میلیارد دلار در شرکت نفت و گاز پارس برای اجرای پروژه‌های مختلف هزینه شده، تأکید کرد که این رقم با طرح‌های تعریف‌شده تا ٩٠‌میلیارد دلار نیز افزایش خواهد یافت.
به گفته این مقام مسئول، برای ١٢ پالایشگاه دیگر پارس‌جنوبی نیز باید ٥٠٠‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌شود تا بحث مشکلات فلرینگ در منطقه عسلویه حل شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر