کد خبر: 28877
A

بهانه‌ای برای گرانی خودرو در سال 97 / استانداردسازی هم به آپشن‌های خودرو پیوست

کارشناسان معتقدند با الزام رعایت استانداردهای خودرویی احتمالا بهانه افزایش قیمت خودروهای داخلی فراهم خواهد شد و بسیاری از خودروهای موجود در بازار قادر به پاس کردن استانداردها نخواهند بود و در نتیجه از بازار حذف می‌شوند که این امر موجب می‌شود مردم برای خرید خودرو بیشتر دچار مشکل شوند.

بهانه‌ای برای گرانی خودرو در سال 97 / استانداردسازی هم به آپشن‌های خودرو پیوست

دیده بان ایران: سازمان استاندارد، خودروسازان را ملزم به رعایت برخی استانداردهای جدید کرده است که کارشناسان معتقدند با تحقق این امر، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.
مردم باید بدانند که با اعمال استانداردهای جدید دیگر خبری از خودروی ارزان‌قیمت 20 تا 25 میلیون تومانی در بازار نخواهد بود و طبیعتا قیمت خودروها گران‌تر از این خواهد شد. این سخنان مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه است که اعتقاد دارد با رعایت استانداردهای جدید سازمان ملی استاندارد از سوی خودروسازان و ارتقای کیفیت خودروها، گران شدن آنها 
حتمی است.
این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته همواره همگام با توسعه خودروها، شرایط فروش مناسب و مقرون به صرفه برای مشتریان را فراهم می‌کنند و اساسا رعایت استانداردهای خودرو الزامی است اما گویا در ایران استانداردسازی جزو آپشن‌های خودرو به شمار می‌رود و روی قیمت نهایی تاثیرگذار 
خواهد بود.
علاوه بر مطالب فوق، دبیر انجمن خودروسازان معتقد است برای رعایت استانداردهای جدید خودرویی، خودروسازان تا تابستان سال 98 فرصت دارند اما از طرفی سازمان استاندارد تاکید دارد که آخرین مهلت استانداردسازی، همان دی‌ماه سال آینده خواهد بود.
کارشناسان معتقدند با الزام رعایت استانداردهای خودرویی احتمالا قیمت خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت و بسیاری از خودروهای موجود در بازار قادر به پاس کردن استانداردها نخواهند بود و در نتیجه از بازار حذف می‌شوند که این امر موجب می‌شود مردم برای خرید خودرو بیشتر دچار مشکل شوند.


رعایت استانداردهای جدید؛ خرداد 98 یا دی‌ماه 97؟


دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به الزام رعایت 85 استاندارد جدید از دی‌ماه سال 97 گفت: در شرایطی تکنولوژی جدیدی روی خودرو نصب می‌شود که زیرساختی برای اعمال آن لحاظ نشده است، حال گران شدن چنین خودرویی چه کمکی به افزایش ایمنی رانندگی در کشور می‌کند؟


احمد نعمت‌بخش افزود: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته میان شورای عالی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده که هر زمان زیرساخت‌ها آماده شوند، اعمال این استانداردها روی خودرو عملیاتی شود.
وی افزود: برنامه‌ریزی برای اجرای این استانداردها در خودروهای مختلف زمانبر است. با وجود این شرایط برای اجرای این استانداردها در برخی خودروهای تولید مشترک یا محصولات جدید خودروسازان داخلی فراهم است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نعمت‌بخش تاکید کرد: تجربه نشان داده وقتی سازمان استاندارد برای خودرو استانداردهای اجباری را تعیین و مدت‌زمانی را برای اجرای آن اعلام می‌کند، به‌دلیل فراهم کردن شرایط اجرای این استانداردها و حجم قطعات موجودی شرکت‌های خودروسازی مجددا فرصتی برای اجرای آن تعیین می‌شود که با این روند پیش‌بینی می‌کنم استانداردهای اجباری 83گانه تولید خودروهای داخلی از خرداد‌ماه98 به‌طور کامل اجرایی شود.
وی در پایان بیان کرد: خودروهای قدیمی همچون پراید که نمی‌توانند به استانداردها و تکنولوژی روز مجهز شوند، باید به سرعت از چرخه تولید
خارج شوند.
هیچ مهلتی به خودروسازان داده نخواهد شد
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برخی مسوولان خودروسازی عنوان کرده‌اند که برای رعایت استانداردهای 83‌گانه خودروهای داخلی تا خرداد98 فرصت وجود دارد، گفت: این موضوع در زمان وزیر سابق صنعت در شورای سیاستگذاری استاندارد خودروها مطرح شد که آخرین مهلت برای تطبیق با استانداردهای جدید اول دی‌ماه 97 مقرر شد و هیچ‌گونه فرصت دیگری به خودروسازان داده نخواهد شد.
وی در پاسخ به سوال دیگر درخصوص جمع شدن خودروهای زیر 35 میلیون تومان به دلیل کیفیت پایین گفت: ما به عنوان سازمان استاندارد وارد بحث قیمت نمی‌شویم. برای ما سلامت و جان مردم و استاندارد بودن خودروها مهم است و خودروهایی که خطرساز باشند، تاییدیه استاندارد نمی‌گیرند اما موضوع قیمت مربوط به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شورای رقابت است.
در همین خصوص وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت سازمان استاندارد با بیان اینکه در حال حاضر برای خودروهای داخلی و خارجی 55 استاندارد ملی لحاظ شده است، گفت: در سال 82، 11 استاندارد برای خودرو تدوین شد که اکنون این تعداد به 55 استاندارد ارتقا یافته است.
وی تصریح کرد: استانداردهای جدید همگی با استانداردهای روز اروپا هماهنگ است و به صورت ملی هم تدوین شده است و از اول دی‌ماه سال 97 تمام خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی ملزم به رعایت 85 استاندارد جدید هستند.
این مقام مسوول با بیان اینکه خودروهای داخلی با تجهیز شدن به استانداردهای جدید احتمالا گران خواهند شد، افزود: سیستم اضطراری پیشرفته خودرو و هشدار انحراف، دو تکنولوژی مهم روز خودرو به حساب می‌آیند که تجهیز خودروها به این استانداردهای نوین به گرانی بیشتر خودرو 
منجر می‌شود.
خودروهای زیر 30 میلیون تومان از بازار جمع می‌شوند
فربد زاوه، کارشناس خودرو درخصوص افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی در سال آینده گفت: رعایت استانداردهای جدید از الزامات صنعت خودرو کشور است و این اولین بار نیست که چنین تصمیمی اتخاذ شده است و سابق بر این نیز توقف تولید پیکان به همین دلیل صورت گرفت.
وی افزود: با لزوم رعایت استانداردهای جدید به طور طبیعی برخی از خودروها از بازار حذف خواهند شد و شرکت‌های خودروساز باید خلا آنها را پر کنند و طبیعتا نزدیک‌ترین خودرو به لحاظ قیمتی جای آنها را 
خواهد گرفت.
زاوه با بیان اینکه با لزوم رعایت استاندارد، پراید و خانواده پژو مانند 405 از بازار جمع خواهد شد، گفت: بسیاری از خودروهایی که قشر متوسط جامعه توان خرید آن را دارند از بازار حذف خواهد شد البته برخی از خودرو‌ها مانند تندر90 و رانا می‌توانند این استانداردها را پاس کنند.
این کارشناس خودرو بیان کرد: رعایت استانداردهای جدید موجب حذف خودروهای زیر 30 میلیون می‌شود و حدود 65 تا 70 درصد بازار خودرو خالی خواهد شد که این امر بازار این محصول را به چالش خواهد کشید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر