کد خبر: 29343
A

اجازه تعطیلی شرکت‌های پتروشیمی را نمی‌دهیم/ درباره اخراج کارگران شرکت فارابی، هیچ نگرانی وجود ندارد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم جذب سرمایه خارجی در صنعت پتروشیمی، گفت که مجلس پشتیبان طرح‌های توسعه در شرکت‌های پتروشیمی است.

اجازه تعطیلی شرکت‌های پتروشیمی را نمی‌دهیم/ درباره اخراج کارگران شرکت فارابی، هیچ نگرانی وجود ندارد

دیده بان ایران: علی گلمردای در گفت‌وگویی، با اشاره به فعالیت ۲۱ کارخانه پتروشیمی مادر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بنادر ماهشهر و امام خمینی (ره) اعلام کرد: عمده این ۲۱ شرکت پتروشیمی مادر در بنادر ماهشهر و امام خمینی (ره) به‌خاطر مدیریت اصولی و کارآمد در شرایط مساعدی قرار دارند.

وی با اشاره به بروز مشکلاتی در معدودی از این شرکت‌های پتروشیمی مادر گفت: همزمان تعداد اندکی از این شرکت‌ها نیز به‌خاطر ضعف مدیریتی در شرایط نامناسب قرار گرفته و این چند شرکت نیز مشکلات خود را با کمک شرکت‌های قدرتمند و سودده منطقه مرتفع کرده و سرپا مانده‌اند.

لزوم یاری به ایجاد اشتغال ازطریق حل مشکلات شرکت‌های پتروشیمی زیان‌ده

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس تاکید کرد: آن‌چه برای ما حائز اهمیت است، این است که بتوانیم با حل مشکل شرکت‌های زیان‌ده به بحث اشتغال یاری برسانیم؛ به بیان دیگر اگر نمی‌توانیم اشتغال را افزایش دهیم، باید سعی کنیم میزان اشتغال را پایدار نگه داشته و مانع از بیکاری بیشتر کارگرانی شویم که هم‌اکنون مشغول به کار هستند.

به هیچ عنوان اجازه تعطیلی شرکت‌های پتروشیمی را نمی‌دهیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری چند جلسه فوق‌العاده با مسئولان چند شرکت پتروشیمی در منطقه یادآور شد: در جلسات تاکید کردیم که تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم این شرکت‌ها تعطیل شده و احیاناً بخواهند از طریق اخراج کارگران یا تعدیل نیروها نسبت به حل مشکلات خود اقدام کنند.

گلمردای تصریح کرد: اخراج کارگران هنر نیست؛ بلکه باید بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق و مدون و نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، مشکلات را مرتفع کنیم و حتی با توسعه سطح فعالیت‌های این شرکت‌ها، نیروهای جدیدی نیز به کار بگیریم.

شرکت فارابی می‌تواند از طریق توسعه‌ واحدهای فعال مشکلات را حل کند

او همچنین به وضعیت شرکت پتروشیمی فارابی پرداخت و گفت: شرکت پتروشیمی فارابی می‌تواند از طریق توسعه‌های واحدهای فعال مرتبط به حوزه‌های کاری خود، مشکلات را حل کند.

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس با اشاره به توافقی که اخیراً در جلسه‌ای با حضور فرماندار ماهشهر صورت گرفت، یادآور شد: در این جلسه فرماندار ماهشهر به‌عنوان رییس شورای اشتغال شهرستان تاکید شد که مانع از اخراج دسته‌جمعی کارگران شرکت‌های مختلف پتروشیمی شود.

باتوجه به نحوه مدیریت شرکت فارابی هیچ نگرانی بابت اخراج کارگران وجود ندارد

او تصریح کرد: البته باتوجه به این تصمیمات و نیز نحوه مدیریت در شرکت فارابی هیچ نگرانی بابت اخراج کارگران وجود ندارد. از طرفی شرکت فارابی باتوجه به مدیریت اصولی، امکان توسعه بیشتری نیز دارد. طبیعتاً ما نیز موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد و مدیران این شرکت نیز با جدیت پیگیر موضوع هستند.

قطعاً به حل مشکلات شرکت فارابی کمک می‌کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: باتوجه به بررسی‌هایی که طی یکی، دو هفته اخیر داشتم، به نظر می‌رسد شرکت پتروشیمی فارابی می‌تواند زمینه دستیابی به توسعه را ایجاد کند و امیدوارم دوستان در این مسیر مثبت حرکت کنند و ما نیز قطعاً کمک خواهیم کرد که بر این مشکلات مقطعی فائق بیایند.

راه نجات کشور در بحث اشتغال جذب سرمایه‌گذاری است

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس در واکنش به سوالی درخصوص آخرین وضعیت جذب سرمایه ۱۰۰۰ میلیاردی که قرار بود ۸۵% از این مبلغ ازطریق فاینانس توسط ۲ شرکت آلمانی و چینی تامین شود، گفت: نکته اساسی این است که راه نجات کشور در مبحث اشتغال ایجاد سرمایه‌گذاری است. این درحالی است که یکی از راه‌های تامین سرمایه همین فاینانس است و هم‌اکنون شرکت‌های بین‌المللی بسیاری خواستار سرمایه‌گذاری در شرکت‌های داخلی ازجمله شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) هستند.

لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه پتروشیمی

گلمردای یادآور شد: طبیعتاً هیچ محدودیتی برای جذب این سرمایه‌گذاری‌ها وجود ندارد و باتوجه به این‌که مبالغ مورد نیاز در حوزه‌هایی همچون پتروشیمی عمدتاً مبالغ هنگفت و سنگین است، طبیعتاً نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های میدانی که در مورد شرکت‌های پتروشیمی منطقه انجام شده، همه این شرکت‌ها طرح‌های توسعه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدت دارند که متاسفانه برخی از این برنامه‌های توسعه به‌دلیل مشکلات و محدودیت‌ها به‌ویژه در بحث جذب سرمایه‌گذاری، این طرح‌های توسعه‌ای مسکوت مانده است.

مجلس و کمیسیون انرژی پشتیبان طرح‌های توسعه در شرکت‌های پتروشیمی است

او خاطرنشان کرد: با این همه، ما در مجلس و به‌ویژه در کمیسیون انرژی پشتیبان طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پتروشیمی هستیم و از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم. دولت نیز باتوجه به تعهداتی که در مبحث اشتغال‌زایی دارد، طبیعتاً به تمامی این شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

هیچ مانعی در مسیر توسعه شرکت‌های پتروشیمی وجود ندارد

گلمردای در پایان تصریح کرد: با این حساب به نظر می‌رسد تنها مانع توسعه و پیشرفت این شرکت‌ها، اراده ایجاد تحول ازسوی مدیران شرکت‌های پتروشیمی است و اگر این اراده نزد مدیران وجود داشته باشد که البته در عمده موارد نیز این اراده قابل رویت است، قطعاً ما نیز به آن‌ها کمک خواهیم کرد و به نظر می‌رسد عملاً هیچ مانعی در این رابطه وجود ندارد. در بحث تامین اعتبار نیز مشکل خاصی وجود ندارد و ما نیز پشتیبان این شرکت‌ها خواهیم بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر