کد خبر: 29498
A
گذری بر بانک‌ها در ماهگرد اجرای بخشنامه بانک مرکزی

سود سپرده ۱۵ درصد ماند/انحراف ۵ درصدی صندوق‌ها

یک ماه از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در رابطه با الزام بانک‌ها به کاهش سقف سودهای سپرده می‌گذرد. گذری بر شعب بانک‌های مختلف از این حکایت دارد که در حال حاضر حساب‌های سپرده بر اساس بخشنامه تا حداکثر ۱۵ درصد گشایش یافته و حتی رقم‌های بالا مانع از رعایت این نرخ نمی‌شود.

سود سپرده ۱۵ درصد ماند/انحراف ۵ درصدی صندوق‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امروز همزمان با ۱۱ مهر  یک ماه از اجرایی شدن بخشنامه هشت بندی بانک مرکزی در رابطه با رعایت نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار می‌گذرد. بانک‌ها ملزم شده‌اند تا در کنار رعایت تمامی موارد مندرج در این بخشنامه نرخ‌های سود متفاوتی که برای حساب‌های روزشمار و یا مدت‌دار پرداخت می‌کردند را به حداکثر ۱۵ درصد به طور علی‌الحساب برای حساب‌های سالانه و ۱۰ درصد برای حساب‌های روزشمار تغییر دهند.

به هر حال در روزهای ابتدایی اجرای این دستورالعمل فضای حاکم بر بانکها نشان می‌داد که نرخ‌های تعیین شده را رعایت کرده و تقریبا در اکثر شعب بانک‌های مختلف  نرخی بالاتر از ۱۵ درصد برای گشایش حساب سپرده اختصاص پیدا نمی‌کند، البته گزارش‌های بازرسان بانک مرکزی که از بیش از ۱۵۰۰ شعبه در سطح کشور نیز اعلام شد بر این موضوع تاکید داشت.

این در حالی است که اکنون با گذشت یک ماه از اجرایی شدن دستور کاهش نرخ سود در اغلب بانک‌ها و شاید تمامی آنها می‌توان یکپارچگی کاهش سود سپرده تا ۱۵ درصد را مشاهده کرد به طوری که مراجعه به شعب و درخواست گشایش حساب با نرخ سود بالا با پاسخ منفی از سوی بانک مواجه شده و حتی در مقابل پیشنهاد رقم‌های چند صد میلیونی نیز حساب سپرده همچنان نرخ ۱۵ درصد را دارا خواهد بود.

با وجود اینکه در مورد حساب‌های روزشمار تقریبا تمامی حساب‌هایی که جدید افتتاح می‌شود نرخ ۱۰ درصد دارد، ولی در مورد حساب‌هایی که قبلا به طور روزشمار گشایش یافته‌اند، در مواردی نرخ سود به ۱۰ درصد کاهش پیدا نکرده است. در حالی که طبق مقررات در هنگام تغییر سود بانکی حساب‌های مدت‌دار تا سررسید باقی خواهند ماند، ولی حساب‌های روزشمار باید بلافاصله با نرخ جدید منطبق شوند.

یکی دیگر از موارد مورد تاکید در بخشنامه سود بانکی به عدم جابجایی پول در حساب‌های مدت‌دار مربوط می‌شد به طوری که حساب‌های مدت‌دار قبلی (قبل از ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ افتتاح شده بودند) گرچه تا سررسید می‌توانستند با نرخ‌های افتتاح حساب پابرجا باشند، اما هم در مورد آنها و هم در مورد سپرده‌های جدید امکان واریز و برداشت وجود ندارد، مگر اینکه با جریمه همراه شود. با این حال مشاهده می‌شود که در برخی بانک‌ها برای حساب‌ها گاها امکان واریز و برداشت فراهم است.

 صندوق ها همچنان با سود بالا

اگر چه اکنون حساب‌های سپرده جایی برای پرداخت سودهای بالاتر از نرخ مصوب ندارند، اما در کنار آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچنان گزینه‌ای مناسب برای سپرده‌گذاران محسوب می‌شود. به طوری که می‌توان با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌های بانک‌ها سودی با کف ۲۰ درصد دریافت کنند. نرخی که تا پنج درصد و یا بیشتر با سودهای سپرده اختلاف داشته و برای سپرده‌گذاران جذابیت دارد. شاید بتوان گفت در اکثر بانک‌هایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دارا هستند، نرخ سود از ۲۰ درصد کمتر نیست و اگر هم کمتر باشد، به طور شناور تا ۲۰ درصد تعیین خواهد شد.

این در شرایطی است که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی بانک‌ها مکلف هستند، نرخ‌های سود علی‌الحساب پرداختی به حساب‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را نیز به طور علی‌الحساب به ۱۵ درصد کاهش دهند، اما اکنون مشاهده می‌شود که با گذشت یک ماه از ابلاغ و اجرایی شدن این بخشنامه نرخ سود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تقریبا هیچ تغییری نکرده و همچنان جایی برای جذب سپرده بالا و به عبارتی دور زدن نرخ‌های سود در حساب‌های سپرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر