کد خبر: 29522
A

معاون وزیر کشاوری: پرداخت 72 درصدی مطالبات گندم‌کاران/ پرداخت به کشاورزان بی‌واسطه انجام می‌شود

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: تاکنون بالغ بر 71.6 درصد از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است که این میزان تا دو ماه دیگر صد درصد خواهد شد.

معاون وزیر کشاوری: پرداخت 72 درصدی مطالبات گندم‌کاران/ پرداخت به کشاورزان بی‌واسطه انجام می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در واکنش به برخی اظهار نظرها در خصوص عدم پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: اطلاعات ارائه شده صحت ندارد و مقام مسئولی که این اطلاعات را داده آگاهی کاملی نداشته است.  آمار کل گندم خریداری شده از کشاورزان مبلغ 115 هزار و 800 میلیارد ریال است که تا به امروز قریب به 82 هزار و 890 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی افزود: این مبلغ مربوط به 8 میلیون 864 هزار تن گندم است که تقریبا 71.6 درصد از کل پول گندم کشاورزان را شامل می‌شود. ما از روزی که وزیر مصاحبه کرده تا به امروز نزدیک به 4 درصد پرداختی داشتیم. 

سیف در رابطه با کشاورزانی که کل مبلغ فروش گندم خود را دریافت کرده‌اند، خاطر نشان کرد: کشاورزانی که در تاریخ 96/3/25 گندم خود را تحویل داده اند و در سامانه بانک کشاورزی اسم‌شان ثبت شده است،  100 درصد پول خود را دریافت کرده اند که این میزان نزدیک به 4 میلیون تن گندم را شامل می‌شود. 

وی افزود: استان هایی که صد در صد را دریافت کرده اند بر اساس زمان تحویل مشخص می‌شوند. ما از فروردین تحویل گندم را آغاز کردیم که در خرداد به اوج خود رسید و در مرداد و شهریور کاهش پیدا کرد. امروز ما قریب به 72 درصد پول کشاورزان را پرداخت کرده ایم.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران عنوان کرد: دولت دو رویکرد در مقابل اقتصاد و کشاورزی داشت که رویکرد اول متکی به واردات شدن در بخش گندم بود. وقتی ما گندم وارداتی را مانند دولت قبل ارزان‌تر و در مدت زمان طولانی تر وارد می کردیم؛ حتما حجم نقدینگی کمتری می خواست و ما هم شرمنده کشاورزان نمی شدیم اما ما فکر کردیم اگر بتوانیم درآمد کشاورزان را افزایش دهیم و تولید گندم مورد نیاز را درکشور خودمان انجام دهیم با دو تا سه ماه تاخیر  در پرداخت که در قانون هم جرائم دیرکرد باید به کشاورزان پرداخت شود، حتما کشاورزان سود و منفعت بیشتری خواهند برد چرا که اصل تولید در کشور انجام می شود.

وی افزود: ما در سال 92 کل پولی که به کشاورزان بابت خرید گندم دادیم  3 هزار و 800 میلیارد تومان بوده که این مبلغ در سال گذشته قریب به 14 هزار و 500 میلیارد تومان شد که نشان می‌دهد ظرف کمتر از 3 سال ما 3.5 برابر بیشتر به کشاورزان پرداخت کرده ایم که نشان از افزایش بهره وری، افزایش راندمان، تامین به موقع کود و اولویت تولید داخل دارد. لذا دولت در تلاش است تا وجوه گندم را پرداخت کند و ما امیدواریم تا بتوانیم در اسرع وقت این امر اتفاق بیفتد تا بتوانیم در تولید داخل بیشتر از قبل حساب کنیم.

سیف در تایید صحبت های ریاست سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: اینکه آقای نوبخت زمان پرداخت کامل را تا دو ماه آینده گفته‌اند صحت دارد و ما در حال حاضر هم نزدیک به 72 درصد پول را پرداخت کرده‌ایم.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران در پایان در واکنش به پرداخت مطالبات گندم کاران به صندوق‌های کشاورزی تاکید کرد: پول پرداختی به کشاورزان به صورت مستقیم به حساب شخصی آنها پرداخت شده و هیچ صندوق واسطه‌ای وجود ندارد. طرف حساب ما خود کشاورزان هستند و واسطه ای در کار نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر