کد خبر: 29823
A
واضع نظریه « سقلمه » برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ شد

جایزه نوبل اقتصاد به «ریچارد تیلر» آمریکایی رسید

تیلر در سال 2008 «نظریه القایی» (Nudge Theory) را معرفی کرد و نشان داد که با ایجاد تغییرات جزئی و خفیف در سیاست های دولت، می تواند مردم را در درازمدت به سمت منافعشان هدایت کرد. نظریه القایی و حسابداری ذهنی، دو مورد از کارهای ارزشمند تیلر به شمار می روند

جایزه نوبل اقتصاد به «ریچارد تیلر» آمریکایی رسید

دیده بان ایران:  "ریچارد تیلر »"(Richard Thaler) به خاطر تلاش هایش در حوزه " اقتصاد رفتاری " به عنوان برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2017 اعلام شد.

او در سال 2008 «نظریه القایی» (Nudge Theory) را معرفی کرد و نشان داد که با ایجاد تغییرات جزئی و خفیف در سیاست های دولت، می تواند مردم را در درازمدت به سمت منافعشان هدایت کرد.

نظریه القایی و حسابداری ذهنی، دو مورد از کارهای ارزشمند تیلر به شمار می روند

یکی دیگر از اقدامات ارزشمند تیلر، شناسایی و تفسیر مفهوم «حسابداری ذهنی» (Mental Accounting) است که بیان می کند افراد به صورت ذهنی بودجه خاصی را به هر کدام از سرفصل های هزینه ای خود اختصاص می دهند، هرچند شاید این روش در عمل چندان بهینه نباشد. سال گذشته او «برگزیت» (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) را نمونه بارزی از تصمیم گیری تعداد زیادی از شهروندان بر مبنای احساس و نه بر اساس منافع اقتصادی نامید.

آخرین باری که جایزه نوبل اقتصاد (یا به بیان دقیق تر، جایزه یادبود نوبل در علوم اقتصادی) به دانشمندی در حوزه اقتصاد رفتاری رسید، به سال 2002 و «دنیل کانمن» بر می گردد که همکاری نزدیکی با تیلر داشت.

 

 

 

کمیته نوبل در بیانیه رسمی خود اظهار داشت ریچارد تیلر، پلی ارزشمند را بین علوم اقتصادی و آنالیزهای روانشناختی در فرایند تصمیم گیری افراد برقرار ساخته است. این کمیته افزود:

یافته های تجربی تیلر و بینش نظری او، توانست حوزه ای نوین و رو به رشد را در اقتصاد رفتاری خلق نماید که تأثیر شگرفی بر ابعاد مختلف تحقیقات اقتصادی و سیاست های وابسته به آن دارد.

پروفسور ریچارد تیلر، اقتصاددان ۷۲ ساله آمریکایی، استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو  و یکی از پیشروان اقتصاد رفتاری است و کتاب او "سقلمه" که در آن نحوه تصمیم‌گیری غیر منطقی و انتخاب‌های غیرعقلانی مردم بررسی شده یکی از کتاب‌های پرفروش در سطح جهان بوده است.

 

تیلر که اکنون 72 سال سن دارد، استاد دانشگاه شیکاگو در علوم رفتاری و اقتصاد است و به ورزش گلف علاقه زیادی دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر