کد خبر: 29847
A
زنگنه خبر داد:

به زودی اولین واحد 500 هزار تنی FLNG دنیا در ایران احداث می‌شود/ برنامه وزارت نفت دوازدهم برای صفر شدن فلرها تا 1400

بیژن زنگنه گفت: ما به دنبال تولید فکر و اندیشه‌ایم و تلاش می‌کنیم که جوانان بیشتری بتوانند به این عرصه ورود پیدا کرده تا از فکر و خلاقیت‌شان استفاده شود.

به زودی اولین واحد 500 هزار تنی FLNG دنیا در ایران احداث می‌شود/ برنامه وزارت نفت دوازدهم برای صفر شدن فلرها تا 1400

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو، اظهار داشت: باشگاه نفت و نیرو روال خود را پیدا می‌کند و به عنوان یک نهاد اثرگذار در حد آنچه غیر از سامانه دولت است به حیات خود ادامه داده و به رشد و بالندگی خواهد رسید.

وی افزود: ما در سال 90 که این باشگاه را تشکیل دادیم محلی جهت تشکیل اتاق فکر برای موضوعات نفت و انرژی بود که هیچ بار مالی و وابستگی به دولت نداشته باشد و از سال 93 هر ماه جلسات آن برگزار می‌شود و مطالب آن نیز در سایت مربوطه منعکس می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه این باشگاه اکنون کمتر از 200 عضو  دارد، تصریح کرد: عده‌ای همیشه نگرانند که ما علت این نگرانی را نمی‌دانیم شاید به این دلیل است که از جمع شدن عده‌ای دور هم ناراحت می‌شوند در حالی که در این باشگاه همه چیز آشکار است. عده‌ای می‌گویند در این باشگاه رانت اطلاعاتی داده یم‌شود اما در جایی که برای همه است رانتی وجود ندارد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: ما به دنبال تولید فکر و اندیشه‌ایم و تلاش می‌کنیم که جوانان بیشتری بتوانند به این عرصه ورود پیدا کرده تا از فکر و خلاقیت‌شان استفاده شود.

وی ادامه داد: نباید کاری کنیم که همه چیز را در دولت ببینیم و اجازه ندهیم در جای دیگر افراد فکر کنند امروز من مسئول هستم ممکن است چند سال آینده در این سمت حضور نداشته باشم بنابراین باید همواره برای تولید فکر و تبادل نظر تلاش کنیم چرا که ما همواره نیاز به اندیشه‌ورزی در همه حوزه‌ها داریم.

زنگنه درباره قراردادهای نفتی تاکید کرد:‌ کار مذاکرات و پیشرفت قراردادها بسیار خوب است و امیدواریم با شرکت‌های متعدد بین المللی در زمینه میادین مشترک و همچنین افزایش برداشت از میادین در حال بهره‌برداری قرارداد منعقد کنیم.

وی با بیان اینکه میادین غرب کارون و غرب کشور میادین مهمی هستند، ادامه داد: که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده تا پایان دولت دوازدهم هیچ میدان مشترکی تعیین تکلیف نشده باقی نخواهند ماند و این حرکت بزرگی است که اگر خوب جلو برود قراردادهایی با شرکت‌های معتبر خارجی و همکاری شرکت‌های داخلی منعقد خواهد شد.

وی همچنین به بحث تخصیص پنج میلیارد دلار جهت افزایش تولید در میادین طی دو سال اشاره و اظهار داشت: در این راستا کارهای تعمیر چاه‌ها و حفر چاه جدید و رفع تنگناهای روسطحی و بهره‌برداری در میادین فلات قاره و مرکزی اجرا خواهد شد و بر این اساس هیچ یک از پروژه‌ها بیش از 300 میلیون دلار هزینه در پی نخواهد داشت و بازپرداخت آن از محل درآمدهای خود پروژه خواهد بود که طی مدت سه سال و از سال 98 تا 1400 انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در برنامه افزایش تولید از میادین از شرکت‌های ایرانی دعوت می شود که با شریک خارجی و با هدف تامین فاینانس همکاری کنند و تامین مالی نیز از طریق بانک‌ها اوراق مشارکت، یوزانس، فاینانس داخلی (25 تا 35 درصد سود) و صندوق توسعه ملی خواهد بود که در نتیجه آن تولید نفت بالا رفته و ایجاد اشتغال می‌شود. همچنین خدمات رونق گرفته و نظام اجرایی درست تشویق می‌شود.

زنگنه همچنین به برنامه NOSALAING نوفلرینگ اشاره و تصریح کرد : این پروژه باید طی چهار سال عملیاتی شده و تا پایان دولت دوازدهم نباید گاز همراه قابل توجهی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در راستای کاهش گازهای فلر پروژه ال ان جی 3100 و 3200 و خارگ و بیدبلند 2 از جمله پروژه‌ها است.

زنگنه خاطرنشان کرد: ما در رابطه با کاهش گازهای فلر قیمت گاز را کاهش داده‌ایم و تاکنون چند شرکت نیز مراجعه کرده‌اند اما هنوز به نقطه‌ای که با اجرای این طرح‌ها فلرها ست شود نرسیده‌ایم.

وی به گازرسانی روستایی و شهرهای کوچک نیز اشاره کرد و گفت:‌ این پروژه نیز تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت.

وزیر نفت ال ان جی را از برنامه‌های اصلی وزارت نفت عنوان کرد و افزود: پروژه ایران ال ان جی را باید به سامان برسانیم و در این راستا جهت قیمت گاز مشوق‌هایی را تعیین کرده‌ایم.

وی از امضای پروژه 500 هزار تنی اف ال ان جی خبر داد و افزود:‌این پروژه برای اولین بار در دنیا در ایران اجرایی خواهد شد.

وی همچنین به بخش پتروشیمی اشاره کرد وگفت: باید به صنایع میان دستی و پایین دستی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با همکاری وزارت صنعت این صنایع را فعال‌تر کنیم. در این رابطه در سال جاری در نظر داریم که یک میلیون تن تحویل خوراک را افزایش دهیم همچنین طرح‌های GPP در شش نقطه برای تولید پروپیلن احداث خواهد شد.

وزیر نفت به طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ما به احداث پالایشگاه جدید نیازی نداریم اما باید پالایشگاه‌های فعلی بهسازی شده که با کیفیت و استاندارد روز همراه شوند.

وی تاکید کرد: کشور ما پر از فرصت کار است بنابراین در زمینه‌های مختلف باید تلاش کنیم که با نگاه سازندگی ایران و آینده بهتر کار کنیم و از برخی چیزهایی که وقت را تلف می‌کند صرف نظر کرده و به کار اصلی بپردازیم.

وی یادآور شد: من بارها تاکید کردم می‌توانیم باهم مخالف باشیم اما نباید دشمن باشیم نظرات می‌تواند مخالف باشد اما نفرت‌پراکنی در کشور خوب نیست باید با دوستی کارها را پیش ببریم.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که بنده هیچ مسئولیتی در باشگاه نفت و نیرو ندارم و فقط از آن حمایت می‌کنم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر