کد خبر: 30164
A

راه‌اندازی سامانه یکپارچه معاملات ملکی کشور:بنگاه‌های مسکن آنلاین می‌شوند

بیمه آتش‌سوزی برای خانه‌ها اجباری شد مسکن مهر و خانه‌های شمال شهر صدرنشین خانه‌های خالی تهران هستند بازار مسکن در حال خروج از رکود است

راه‌اندازی سامانه یکپارچه معاملات ملکی کشور:بنگاه‌های مسکن آنلاین می‌شوند

دیده بان ایران:  تمام فایل‌های خرید‌و‌فروش و رهن‌و‌اجاره مسکن اینترنتی می‌شوند و مردم از این پس با اینترنتی‌کردن آگهی‌های مسکن‌شان فایل‌های خود را تنها در اختیار بنگاه‌های املاک دارای مجوز قرار می‌دهند. حسام عقبایی، نماینده اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور گفته است که روزانه ده‌ها مورد شکایت قضائی علیه مشاوران املاک وصول می‌شود که البته بیشتر آنها مربوط به غیرمجازهاست. حالا گویا سامانه «فست ملک» که پس از دو سال راه‌اندازی شده، قرار است آگهی‌های مسکن تمام کشور را در یک سامانه ملی به اشتراک بگذارد و به این ترتیب تخلفات خرید‌و‌فروش بازار مسکن را به کنترل درآورد. البته این سامانه در ابتدا به صورت آزمایشی و با دو استان شروع به کار می‌کند و پس از آن در تمامی کشور اجرایی می‌شود. این تنها خبر بازار مسکن در روز گذشته نبود و به گفته عقبایی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه پلاسکو از این به بعد بیمه آتش‌سوزی برای تمام منازل مسکونی و تجاری اجباری می‌شود و افراد به هنگام عقد قرارداد خرید و فروش ملزم هستند که برگه‌های مربوط به بیمه‌نامه آتش‌سوزی را امضا کنند.

سامانه خرید و فروش آنلاین ملک فعال شد

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک از آغاز به کار سامانه فست ملک با هدف حذف مشاوران املاک بدون مجوز خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار در کشور ارایه خدمات مجازی مسکن از طریق کمیسیون تخصصی کشور و سامانه املاک و مستغلات انجام می‌شود.

او با اشاره به مطالبه مردم در تسریع خدمات در بازار مسکن، گفت: در این راستا سامانه‌ای ملی (صندوق مکانیزه فروشگاهی) زیرمجموعه سامانه کد رهگیری در جهت ارایه خدمات فضای مجازی سامانه «فست ملک» به آدرس Fastmelk.com با همکاری شرکت راهبر به صورت رسمی اعلامموجودیت می‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به ضریب امنیت بالای این سامانه گفت: لوگوی جدید سامانه مذکور در بنگاه‌های املاک سراسر کشور متصل به این سامانه نصب می‌شود. به این ترتیب مشاوران املاک بدون مجوز عملا از چرخه حذف می‌شوند.

عقبایی افزود: سایت فست ملک علاوه بر این‌که به مشاوران املاک خدمات می‌دهد، همه مردم عادی نیز می‌توانند ملک خود را برای فروش، اجاره و... از هر نقطه کشور وارد سامانه کنند و سامانه ملک در اختیار مشاوران املاک دارای مجوز در منطقه مورد نظرقرار می‌گیرد.

او با تأکید بر این‌که فست ملک تنها سامانه یکپارچه با سامانه املاک و مستغلات به‌ عنوان سامانه حاکمیتی لینک است که از دو‌ سال پیش در دستور کار قرار گرفت، توضیح داد: این سامانه نمایندگی رسمی اتحادیه املاک بوده و سطح فناوری و برنامه‌نویسی آن به مراتب بالاتر از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های موجود در بازار مسکن کشور است. همچنین استفاده از این سامانه در مقایسه با سایر سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مسکن ٥٠‌درصد ارزان‌تر برای مردم تمام می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در ادامه افزود: این سامانه به صورت آزمایشی در دو استان کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است تا خریداران بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری ملک خود را از طریق مشاوران املاک به فروش برسانند.

عقبایی همچنین درباره تخلف سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها طی یک ‌سال اخیر گفت: مشاوران املاک دارای مجوز به صورت مدیریت شده کار می‌کنند که کلاهبرداری در این مورد نداشتیم.  برخی هم هستند که شناسنامه ندارند و خدمات غیرقانونی ارایه داده و ملک‌ها را به صورت ساعتی اجاره می‌دهند، این گروه تخلفات بسیاری را انجام داده‌اند که پلیس فتا با این موارد برخورد کرده است.

کد رهگیری اجباری است

عقبایی در ادامه بر دریافت کد رهگیری هنگام معاملات مسکن در دفاتر مشاوران املاک تأکید کرد و گفت: به همین منظور سامانه اطلاعات و املاک و مستغلات کشور در‌ سال ٨٧ راه‌اندازی شد و در ١١‌سال گذشته همواره تمام مشاوران املاک ملزم شده‌اند که برای انجام تمام معاملات خرید، فروش، اجاره، هبه و صلح املاک از این سامانه کد رهگیری دریافت کنند.

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور افزود: همچنین برای ایجاد اطمینان بیشتر برای خریداران، برای نخستین‌بار در کشور افراد می‌توانند کد رهگیری خود را به سامانه ١١٠٢٠٣٠٠٠ ارسال کنند تا با دریافت تاییدیه از این سامانه پیامکی، از انجام معاملات خود در دفاتر مشاوران املاک مطمئن شوند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: طبق قانون نظام صنفی و سازمان تعزیرات حکومتی همه قراردادها باید کد رهگیری داشته باشند و هیچ مبلغی نباید به بهانه دریافت کد رهگیری از مردم مطالبه شود و اگر مشاور املاکی در این خصوص از مردم وجهی مطالبه کرد، باید موضوع را به اتحادیه‌های مشاوران املاک و یا شماره تلفن ٧٣٣٤ اطلاع دهند تا مسأله مورد رسیدگی قرار گیرد.

او ادامه داد: با توجه به امضای تفاهمنامه چهار‌جانبه کمیسیون تخصصی مشاوران املاک، سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و شرکت راهبر قرار است در تمام دفاتر مشاوران املاک صندوق مکانیزه فروشگاهی نصب شود تا با استفاده از نرم‌افزارهای آن اطلاعات مالیاتی همکاران ما به سازمان امور مالیاتی

منتقل شود.

بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌ها اجباری شد

بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌ها اجباری شد؛ این موضوعی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد و گفت: با توجه به حادثه پلاسکو و برای جلوگیری از حوادث مشابه در کلانشهرها از این پس انجام بیمه آتش‌سوزی و حادثه به استناد قانون تملک آپارتمان‌ها و هماهنگی با بیمه مرکزی در دفاتر مشاوران املاک همزمان با معامله ملک انجام می‌شود تا با تکمیل فرم خاصی با ٥٠‌درصد تخفیف املاک مورد نظر متعاملین بیمه آتش‌سوزی داشته باشد.

بازار مسکن در حال خروج از رکود

عقبایی با بیان این‌که آمارها از رشد معاملات مسکن در تهران و سطح کشور حکایت دارد، گفت: در ٢٣ روز مهر ماه‌ سال ٩٦ در سطح کشور ٣٣‌هزار و ٤٦٨ قرارداد خرید و فروش مسکن و ٣٦‌هزار و ٨٧٤ قرارداد اجاره در دفاتر مشاوران املاک کشور به ثبت رسید که در مقایسه با ٢٣ روز مهر ماه سال ٩٥ که ٣٢‌هزار و ٩٨٧ قرارداد خرید و فروش و ٣٩‌هزار ٦٦٤ قرارداد اجاره منعقد شده، روند خرید و فروش رو به رشد بوده است.

به گفته وی، در ٢٣ روز مهر ماه ‌سال ٩٦ در شهر تهران ١٠‌هزار و ٩٧١ قرارداد خرید و فروش و ١٠‌هزار و ٩٦٦ قرارداد اجاره به ثبت رسیده در حالی ‌که در مدت مشابه‌ سال گذشته ٩‌هزار و ٦٢٠ قرارداد خرید و فروش و ١٢‌هزار و ٦٦٥ قرارداد اجاره به ثبت رسیده و کاهش قراردادهای اجاره نیز به علت آغاز فصل پاییز و کمتر شدن جابه‌جایی مردم بوده است.

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور یادآور شد: پیش‌بینی ما این است که بازار معاملات مسکن در کشور وارد دوران پیش‌رونق شده و روند معاملات مسکن تا پایان‌ سال‌جاری رو به رشد خواهد بود.

احتمال افزایش ١٠‌درصدی قیمت مسکن

در نیمه دوم سال

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به افزایش قیمت‌ها نیز گفت: در نیمه اول ‌سال ٩٦ ما شاهد افزایش قیمت مسکن در کشور نبودیم؛ اما در نیمه دوم امسال رشد قیمت‌ها بدون جهش در حد تورم تا سقف ١٠‌درصد خواهد بود.

مسکن مهر صدرنشین خانه‌های خالی تهران

عقبایی با اشاره به تعداد واحدهای مسکونی خالی در استان تهران گفت: اکنون بیش از ٢‌میلیون و ٥٠٠‌هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که ٦٥٠‌هزار واحد آن‌که بیشتر آن نیز مربوط به مسکن مهر (شهر پرند و پردیس) است در استان تهران قرار دارد.

این فعال حوزه مسکن اضافه کرد: بخشی از خانه‌های خالی نیز به واحدهای مسکونی واقع در شمال شهر تهران اختصاص دارد که مالکان آنها تمایلی به اجاره‌دادن آنها ندارند و امیدواریم با اعمال سیاست‌های مالیاتی مناسب، ملک خود را به بازار عرضه کنند.

وی گفت: هر چند که تاکنون دریافت مالیات از خانه‌های خالی اجرایی نشده است، اما در زمان رکود بازار به ‌طور معمول سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته می‌شود تا از سوداگری و حباب‌سازی قیمت‌ها در بازار مسکن که ٤٠‌درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده، جلوگیری شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر