کد خبر: 30550
A

شرکت‌ملی پست به سامانه جامع گمرکی پیوست

گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی پست تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات امضاء کردند و با امضای این تفاهم نامه شرکت ملی پست ایران هم به سامانه جامع گمرکی پیوست و تعداد سازمان های همکار گمرک در پنجره واحد تجارت فرامرزی به ۲۹ رسید.

شرکت‌ملی پست به سامانه جامع گمرکی پیوست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از روابط عمومی گمرک ایران ؛ این تفاهم نامه امروز به امضای فرود عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران وحسین مهری معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل پست جمهوری اسلامی ایران رسید.

این تفاهم نامه بر اساس موافقت نامه های سازمان جهانی گمرک (WCO ) و اتحادیه پستی جهانی (UPU) به استناد قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو در مورد ساده سازی و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی و قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پستی جهانی به امضا رسیده است .

هدف از انعقاد این تفاهم نامه افزایش همکاری های دو طرفه به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی مربوطبه مرسولات پستی است که طرفین با رعایت سرعت، امنیت و کارایی؛ اصلاح و بهبود فرآیند عملیات ترخیص گمرکی را با استفاده از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تبادل اطلاعات الکترونیکی مورد تاکید قرار می دهند.

موضوع تفاهم نامه گمرک ایران و شرکت ملی پست در بخش صادرات یا ارسال مراسلات پستی به منظور انجام نظارت ها و کنترل های لازم، اطلاعات اقلام صدوری و اشخاص صادرکننده پس از این از طرف پست با گمرک به صورت الکترونیکی مبادله می گردد. 

همچنین  گمرک با استفاده از ظرفیت مفاد ماده ۸۴ قانون امور گمرکی نسبت به اعطای نیابت گمرکی در پذیرش مرسولات به خارج از کشور اقدام می نماید .

در بخش واردات یا ورود مراسلات پستی نیز به منظور نظارت و کنترل کالای ورودی، دسترسی به داده های الکترونیکی برای طرفین فراهم می گردد . علاوه بر این در اجرای ماده ۳۹ آئین نامه قانون مقررات صادرات و واردات و بند ۱۱ ماده ۵ قانون اساسنامه شرکت ملی پست می بایست نسبت به ارائه فهرست شرکت های خرید اینترنتی از سوی پست به گمرک به طور مستمر اقدام گردد.

همچنین به منظور کاهش میزان ترانزیت به سایر استان ها و ایجاد وحدت رویه در انجام تشریفات گمرکی و تسریع در ترخیص مرسولات پستی، تشریفات ترخیص کلیه مرسولات در گمرک امانات پستی تهران صورت می گیرد.  بدیهی است پست تمهیدات لازم را در این خصوص فراهم خواهد آورد . تفاهم نامه فی مابین سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور گمرکی گمرک ایران و همچنین تفاهم نامه فی مابین سازمان ملی استاندارد و گمرک در خصوص مرسولات پستی به عنوان "مصرف شخصی" تا زمان اعتبار ساری و جاری است . بدیهی است که تشخیص مصرف شخصی مراسلات پستی با گمرک خواهد بود .

تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرک و شرکت ملی پست منجر به روانسازی و تسهیلات در فرآیند ترخیص و انتقال مرسولات پستی به گیرندگان و در عین حال نظارت های قانونی می شود . با به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات کد گذاری شده شناسایی و بررسی محموله های پستی و هم چنین گیرندگان این محموله ها به شکل سیستماتیک انجام می شود.

بنا براین گزارش ؛ علاوه بر کلیه سازمان های همجوار مجوز دهنده به منظور ترخیص که شامل ۲۲ سازمان می شود،سایر سازمان های نظارتی و مرتبط در حوزه تجارت خارجی نظیر نیروی انتطامی ،سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان اموال تملیکی، سازمان امور مالیاتی ،سازمان تعزیرات حکومتی و در اقدام اخیر نیز شرکت پست جمهوری اسلامی ایران بر روی پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به تبادل اطلاعات می کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر