کد خبر: 30684
A

گزارشی درباره آتش سوزی در "چاه نفت رگ سفید " / ٣٠ روز تا خاموشی رگ سفید

چاه نفت رگ سفید همچنان می‌سوزد و شعله‌های آتش در این منطقه زبانه می‌کشد. با گذشت دو روز از حادثه انفجار و تخریب دکل حفاری در این منطقه، تلاش‌ها برای مهار آتش ادامه دارد. حجم بالای آتش، تخریب سازه چندصد تنی دکل حفاری، فشار زیاد خارج شدن مواد اشتعال‌زا از دهانه این چاه نفتی و صعب‌العبور بودن منطقه، کنترل و خاموش کردن شعله‌های آتش در این میدان نفتی را با مشکل مواجه کرده است

گزارشی درباره آتش سوزی در "چاه نفت رگ سفید " / ٣٠ روز تا خاموشی رگ سفید

دیده بان ایران: چاه نفت رگ سفید همچنان می‌سوزد و شعله‌های آتش در این منطقه زبانه می‌کشد. با گذشت دو روز از حادثه انفجار و تخریب دکل حفاری در این منطقه، تلاش‌ها برای مهار آتش ادامه دارد. حجم بالای آتش، تخریب سازه چندصد تنی دکل حفاری، فشار زیاد خارج شدن مواد اشتعال‌زا از دهانه این چاه نفتی و صعب‌العبور بودن منطقه، کنترل و خاموش کردن شعله‌های آتش در این میدان نفتی را با مشکل مواجه کرده است. در این حادثه ٢ نفر از نیروهای شرکت ملی حفاری ایران به نام‌های «فرزاد ارزانی‌بیرگانی» و «محمد سلیمی‌چگینی» در دم جان باختند و سه نفر دیگر از نیروهای حاضر در چاه شماره ١٤٧ این منطقه مصدوم شدند که بنابر اعلام مسئولان شرکت نفت، با وجود شکستگی استخوان و سوختگی بر اثر موج انفجار، حال عمومی آنها رضایت‌بخش است.

ساعتی پس از انفجار و آتش‌سوزی در چاه نفت رگ سفید که موجب تخریب کامل دکل حفاری ٩٥ فتح شرکت ملی حفاری ایران شد، مدیران ارشد این شرکت همراه با تیم‌های عملیاتی از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بالگرد در محل حادثه حاضر شدند. همزمان یکشنبه‌شب وزیر نفت، محسن دلاویز را به‌عنوان نماینده ویژه خود به محل حادثه اعزام کرد. به گفته او کمیته بحران از روز یکشنبه با حضور مدیران عامل شرکت ملی حفاری، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و دیگر مدیران و متخصصان مربوطه تشکیل شده است. نماینده ویژه وزیر نفت همچنین از تشکیل سه کمیته فنی و تخصصی در منطقه رگ سفید به منظور سرعت بخشیدن به عملیات مهار آتش خبر داد و در این‌باره گفت: «این کمیته‌ها به‌طور مستمر و دقیق، بررسی ابعاد حادثه و الزامات پیش ‌رو را به‌منظور ساماندهی شرایط در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دستور کار خود دارند و همه امکانات به این منظور بسیج شده است.»

از سوی دیگر، اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم از بررسی آتش‌سوزی دکل نفتی رگ سفید گچساران در این کمیسیون خبر داد. به گفته این نماینده مجلس، تیمی از اعضای این کمیسیون به همین منظور صبح روز دوشنبه به محل حادثه اعزام می‌شوند تا ابعاد این حادثه را مورد ارزیابی قرار دهند. او با اشاره به خسارت مالی و تلفات جانی این حادثه گفت: «وزیر نفت در این زمینه دستوری را مبنی بر پیگیری و بررسی ابعاد حادثه و اطفای حریق صادر کرده است که هر چه زودتر دلیل این حادثه روشن شود.»

با وجود این، به نظر می‌رسد حریق چاه نفتی رگ سفید به این زودی‌ها فروکش نخواهد کرد. ارتفاع چند ده متری شعله‌های آتش، خروج سیالات اشتعال‌زا با فشار بالا از دهانه چاه، نبود منابع آبی کافی برای اطفای حریق، تخریب سازه چند صد تنی دکل نفتی روی دهانه چاه و نبود دسترسی مناسب به محل حادثه، شرایطی است که به گفته مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، کار مهار آتش را با مشکل زیادی مواجه کرده است. کسری نوری در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن توصیف برخی شرایط موجود در محل حادثه، درباره جزییات و روند عملیات مهار آتش در چاه نفتی رگ سفید توضیح داد: «با توجه به شرایط موجود، برآورد اولیه ما برای مهار کامل آتش و خاموش کردن این چاه نفتی، حداقل چیزی در حدود ٣٠ تا ٤٠ روز است. کشتن چاه از بالا (TOP KILL) روشی است که برای مهار این آتش‌سوزی در نظر گرفته شده است. یکی از مشکلات اساسی ما، فاصله ٢٥ کیلومتری با منبع آبی است. رودخانه زهره نزدیک‌ترین جایی است که ما باید آب مورد نیاز برای عملیات (COOLING) و ایجاد چتر آبی را از آن‌جا تهیه کنیم. کارشناسان حاضر در محل حادثه درجمع‌بندی اولیه به این نتیجه رسیدند که با ایجاد حوضچه‌های خاکی، آب را دپو کنیم.» او ادامه داد: «حجم آتش اجازه نزدیک شدن به کانون حریق را نمی‌دهد. به همین دلیل آب مورد نیاز برای عملیات کشتن چاه باید با پمپ از حوضچه‌ها به سمت دکل پاشیده شود. این چتر آبی اجازه نزدیک شدن نیروها به محل اصلی آتش‌سوزی را فراهم می‌کند. همزمان با ساخت تجهیزات کمکی کار تزریق گل حفاری به چاه آغاز می‌شود تا این‌که درنهایت با مسدود شدن مجرای چاه، شعله‌های آتش مهار شود.» به گفته نوری برای انجام همه این اقدامات نیاز به ماشین‌آلات مختلف، نیروهای فنی و متخصص و برنامه‌ریزی دقیق است، به همین دلیل مهار آتش چاه نفتی رگ سفید زمانبر خواهد بود.»

نوری با اشاره به حوادث مشابه هم گفت: «در‌ سال ٨٦ در نفت‌شهر هم چنین حادثه‌ای رخ داد. مهار کامل آتش‌سوزی در نفت‌شهر ٣٨ روز زمان برد. همچنین در همین میدان نفت سفید در ‌سال ٤٥ هم مشابه همین حریق اتفاق افتاد که بنابر اسناد موجود مهار آن حریق ٨ ماه به طول انجامید.»

مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت همچنین درباره جانباختگان و مجروحان این حادثه توضیح داد: «متاسفانه در همان لحظه انفجار محمد سلیمی‌چگینی، دکل‌بان این چاه نفتی و فرزاد ارزانی‌بیرگانی، حفار ارشد شرکت ملی حفاری در این حادثه جان باختند. همچنین موج شدید انفجار و شعله‌های مهیب آتش سه نفر دیگر از پرسنل شرکت ملی حفاری را بشدت مصدوم کرد که صبح دوشنبه یکی از مصدومان به نام مهران مهرپویا برای ادامه درمان به بیمارستان شرکت نفت اهواز منتقل شده است. البته براساس آخرین اخبار رسیده حال عمومی هر سه نفر آنها رضایت‌بخش است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    من میتوانم کمک قابل توجهی انجام دهم بسیجی مکانیک هیدرولیک از آلمان با طرح قابل بحث وبررسی آماده خدمت در هرزمان د عوت انشاالله بندرگاه ماشهر فاز دو سردار۷

ارسال نظر