کد خبر: 30813
A
معاون وزیر نفت:

توان تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت را داریم

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: توان تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های نفتی و تولید سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی در ایران وجود دارد.

توان تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت را داریم

دیده بان ایران: «حبیب الله بیطرف» معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان اظهار داشت: بر اساس تازه ترین گزارش مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت 18 درصد ذخایر گاز جهان و 10 درصد ذخایر نفت جهان در ایران وجود دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به ظرفیت فعلی تولید حدود 4 میلیون بشکه نفت در روز گفت: توان تولید روزانه 6 میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های نفتی و تولید سالانه 400 میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی در ایران وجود دارد. 

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های وزارت نفت در برنامه ششم توسعه، تولید روزانه 4.5 میلیون بشکه نفت و حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی و همچنین تولید روزانه 1.1 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی طبیعی پیش‌بینی شده است که سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق این ارقام 134 میلیارد دلار در بخش بالادستی و 67 میلیارد دلار در بخش پایین‌دستی است.

بیطرف با بیان اینکه "وزارت نفت برای دستیابی به این اهداف برنامه‌های متعددی را تدوین کرده"، گفت: اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی با هدف توسعه میدان‌های نفت و گاز با استفاده از سرمایه و فناوری شرکت‌های بین المللی نخستین برنامه در این زمینه بود که امسال قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال امضا شد و هم اکنون مذاکرات قراردادی با شرکت‌های داخلی و خارجی در جریان است و تا پایان امسال در مجموع 10 قرارداد جدید نفتی به امضا می رسد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: اجرای بسته پنج میلیارد دلاری قراردادی EPCF از دیگر برنامه‌های وزارت نفت است که اجرای این بسته به منظور حفظ و افزایش تولید میدان‌های نفتی در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: با اقدام‌های صورت گرفته تاکنون چند طرح آماده شده است که امیدواریم ظرف یکسال آینده این طرح‌ها سبب امضای قرارداد شده و در 2 تا سه سال آینده اجرایی شوند، ضمن این که در همین مدت می توانیم بازگشت سرمایه هم داشته باشیم. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر