کد خبر: 30942
A
نایب رییس جامعه تورگردانان:

کنترل ارز، سفر به ایران را گران‌تر کرده

«نرخ غیرواقعی ارز و کنترل آن توسط دولت، ایران را به کشوری گران برای گردشگری تبدیل می‌کند.»

کنترل ارز، سفر به ایران را گران‌تر کرده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، با آن که ایران در گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه نخستِ ارزان‌ترین کشور را به لحاظ هزینه برای سفر به دست آورده، اما به زعم گردشگرانی که با تور به ایران سفر می‌کنند، این کشور جزو گران‌ترین مقاصد به شمار می‌آید، خصوصا در قیاس با همسایگانش.

از سوی دیگر علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ بارها به نرخ تمام شده خدمات که در ایران بالا است، اشاره کرده و همانند رؤسای پیشین این سازمان از صاحبان خدمات گردشگری، تغییر در این رویه را خواستار شده؛ که نایب رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان ـ به عنوان تشکل عرضه‌کننده اصلی خدمات سفر به گردشگران خارجی در ایران، این شرایط را در گردشگری ورودی بیشتر متأثر از غیرواقعی بودن نرخ ارز و کنترل آن می‌داند تا عوامل دیگر.

محمدعلی واقفی در این‌باره به ایسنا گفت: تورم در ایران بالا است، قیمت خدمات هم معمولا متناسب با آن افزایش پیدا می‌کند، این در حالیست که نرخ ارز در کشور ما متناسب با تورم رشد ندارد و دولت آن را کنترل می‌کند، چون ما بیشتر از آن که کشوری صادرکننده باشیم، در رسته واردکننده‌ها قرار گرفته‌ایم. افزایش نرخ ارز هم به ضرر واردات است.

وی افزود: اگر نرخ ارز متناسب با تورم تغییر کند، سفر به ایران هم ارزان خواهد شد، برای مثال اگر توری را امسال هزار دلار بفروشیم، سال آینده هم به همین قیمت می توانیم عرضه کنیم و گردشگر و آژانس خارجی را از سردرگمی به خاطر تغییرات پی در پی قیمت ها خارج می کنیم، ولی حالا که شرایط اینگونه نیست و نرخ ارز غیرواقعی است، قیمت تورها هم بیشتر تحت تاثیر تورم قرار می‌گیرد و هر سال گران‌تر می شود.

این تورگردان گفت: در کشور تورم زمانی به ۳۰ درصد رسید، اما نرخ ارز همسو و متناسب با آن افزایش پیدا نکرد، تغییرات ارز همیشه پایین‌تر از نرخ تورم بوده که مابه تفاوت آن روی قیمت تور اثر گذاشته است.

واقفی همچنین توضیح داد: آزادسازی نرخ ارز و رشد آن متناسب با تورم همیشه به نفع صادرات بوده و ضرری هم برای سفرهای داخلی مردم نداشته، چون هزینه این سفرها بیشتر از آنکه از ارز تأسی بگیرد، تحت تاثیر تورم داخلی بوده است، چرا که بیشتر خدمات این بخش در داخل تامین می‌شود و این بهانه‌ها که گفته می‌شود ارزِ گران، سفرهای داخلی را گران می‌کند، صحت و سندیت ندارد. موضوع این است که وقتی ارز آزاد شود، به ضرر واردکننده ها خواهد شد، درحالیکه صادرات و البته گردشگری از آن منتفع می‌شود.

ایران براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله باید تا سال ۱۴۰۴ خورشیدی ۲۰ میلیون گردشگر جذب کند که در هشت سال پایانی این سند به عقب ماندگی قابل توجه آن اشاره شده است. براساس این چشم انداز در سومین مرحله از اجرای این سند - در فاصله سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸که همزمان با برنامه ششم توسعه است - نرخ رشد سالیانه ۱۵ درصد درنظر گرفته شده که تا در پایان این برنامه، باید ۱۳ میلیون گردشگر و ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل شود، این درحالی است که آخرین آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گویای سفر حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر به ایران با درآمدی نامشخص بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر